14 هزار دانش‌آموز خارج از منطقه درس می‌خوانند







حمیده امینی‌فرد
 ‌ خبرنگار
کمبود سرانه آموزشی در برخی مناطق تهران جدی است، و در این میان منطقه 22 با بحران بیشتری روبه‌روست، حدوداً 14 هزار دانش‌آموز از جمعیت 220 هزار نفری این منطقه به‌علت کمبود 100 مدرسه به مدارس منطقه 2 و 5 می‌روند. این در حالی است که در این منطقه زمین‌هایی که کاربری آموزشی دارند، تعدادشان کم نیست. اما اختلاف نظر میان آموزش و پرورش و شهرداری تهران موجب شده این زمین‌ها با تأخیر واگذار شوند. از یک سو آموزش و پرورشی‌ها مدعی هستند که شهرداری، زمین‌های دارای کاربری آموزشی را که در تملک دارد، به آنها واگذار نمی‌کند و از طرفی هم، مدیران شهری تأکید دارند که علی‌رغم واگذاری چندین قطعه زمین در این سال‌ها، می‌توانند با مصوبه شورا و با حفظ حقوق مالکانه صرفاً بهره‌برداری از این زمین‌ها را برای مدرسه‌سازی به آموزش و پرورش بدهند، آنها تأکید دارند که وزارت راه و شهرسازی (سازمان ملی زمین و مسکن) می‌تواند زمین‌های دارای کاربری آموزشی در تملک خود را به آموزش و پرورش بدهد یا وزارت آموزش‌وپرورش، زمین‌هایی را که کاربری آموزشی دارد و در اختیار اشخاص حقیقی و حقوقی است خریداری کرده و به مدرسه‌سازی اختصاص دهند. برخی البته به ماده 18 قانون تشکیل شورای آموزش و پرورش استان‌ها، شهرستان‌ها و مناطق کشور مصوب مجلس در سال 72 و قانون الحاق تبصره 4 به ماده 18 قانون یاد شده در سال 79 استناد می‌کنند که بر مبنای آن، انبوه‌سازان و سازندگان (200 واحد مسکونی به بالا) مکلف هستند تا سرانه‌های آموزشی آن را هم تأمین کنند. قانونی که به گفته علی نوذر‌پور، شهردار منطقه 22، چهار مصوبه الزام‌آور آن برای ساخت مدرسه در سال 87 به موجب قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن لغو شده است و دیگر نمی‌توان از آن برای تحت فشار قرار دادن سازنده‌ها استفاده کرد. به گفته او، این چهار تبصره از قانون تا سال 87 اعتبار داشت و سازندگان هم این کار را انجام می‌دادند و حتی در صورت تمرد، آموزش‌وپرورش از آنها شکایت می‌کرد، هرچند قانون یاد شده شامل حال سازندگانی می‌شد که در شهرهای جدید همچون هشتگرد و بهارستان و نیز شهرک‌های واقع در حریم و خارج حریم شهرها ساخت وساز می‌کردند و ساخت وساز در محدوده شهرها مشمول این قانون نمی‌شود.
مدرسه‌سازی کار شهرداری نیست
نوذرپور با تأکید بر اینکه بر اساس کاربری‌های آموزشی مندرج در طرح‌های جامع و تفصیلی، آموزش و پرورش خود مکلف به مدرسه‌سازی است و شهرداری در قبال ساخت مدرسه و حتی درمانگاه یا پاسگاه وظیفه‌ای ندارد، به «ایران» می‌گوید: بر اساس قانون هر کسی وظایفی دارد و کار سازمان نوسازی و توسعه و تجهیز مدارس هم مدرسه‌سازی است. شهرداری طبق وظایف خود از محل عوارضی که به‌عنوان 5درصد از عوارض پروانه ساختمانی است به حساب آموزش و پرورش واریز می‌کند.
مسأله مهمی که شهردار منطقه 22 بر آن تأکید دارد، بحث زمین شهری (متعلق به دولت) است. او با بیان اینکه ما فهرست این زمین‌ها را که کاربری آموزشی دارد به آموزش و پرورش اعلام کرده‌ایم، می‌گوید: «در جلسه‌ای که اخیراً در استانداری تهران تشکیل شد، این موضوع را به آنها اعلام کردیم، آنها هم قول دادند که اگر مثلاً ما دو قطعه زمین بدهیم، اداره راه و شهرسازی استان نیز پنج قطعه زمین بدهد.
نمی‌توانیم زمین رایگان برای ساخت مدرسه بدهیم
نوذرپور درباره زمین‌های در تملک شهرداری با کاربری آموزشی هم می‌گوید: ما طبق هیچ قانونی اجازه نداریم زمین‌ها را به شکل رایگان به نهادها واگذار کنیم، مگر اینکه به‌عنوان زمین معوض به صاحبان اراضی واقع در طرح‌های دولتی و شهرداری‌ها تحویل بدهیم. البته در بند 6 ماده 55قانون شهرداری‌ها، آمده که شهرداری می‌تواند با حفظ حقوق مالکانه، بهره‌برداری از زمین را برای کاربری‌های آموزشی و فرهنگی واگذار کند. این قانون همچنان پابرجاست، اما به مصوبه شورای شهر نیاز دارد. ما در این دو سال، سه قطعه زمین را که بیش از 4 هزار متر مساحت دارد، برای واگذاری به آموزش و پرورش به معاونت برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران اعلام کرده‌ایم تا پس از تأیید در شورای اسلامی شهر تهران به آموزش و پرورش واگذار کنیم. بنابراین باید پرسید که آیا وزارت راه و شهرسازی هم این کار را انجام داده است؟ ما علاوه بر این سه قطعه زمین، دو قطعه زمین دیگر را که حدوداً 10هزار متر می‌شود تا پایان سال به شورای شهر پیشنهاد خواهیم کرد. اما تنها واگذاری زمین مشکل را حل نمی‌کند و باید دید پول ساخت مدرسه تأمین می‌شود یا نه؟ این پنج قطعه نهایتاً پنج مجتمع آموزشی می‌شود، اما مشکل باقی می‌ماند.
وی با اشاره به طرح تفصیلی سال 91منطقه 22 که اجازه می‌داد 70درصد از اراضی بابت تأمین سرانه‌ها به شهرداری برسد، می‌گوید: اگر چه دیوان عدالت اداری این بند را لغو کرده، اما آموزش‌وپرورش به‌دنبال این اراضی است. درحالی‌که سازوکار قانونی برای واگذاری مالکیت وجود ندارد. ما الان از نظر سرانه آموزشی با توجه به جمعیت بالقوه 480 هزار نفری منطقه، بشدت در مضیقه هستیم. اگر شورای شهر مصوب کند و این ابهامات قانونی بر طرف شود، ما آماده همکاری بیشتر می‌باشیم.
بنابراین، بر اساس قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن، دولت مکلف است اعتبارات مورد نیاز تأمین فضاهای آموزشی را در بودجه‌های سنواتی پیش‌بینی کند و اساساً شهرداری‌ها در این خصوص وظیفه‌ای ندارند هرچند مساعدت و همکاری با آموزش‌و‌پرورش مورد توجه و اهتمام شورای اسلامی شهر و شهرداری تهران است.

بـــــرش

فشردگی کلاس‌ها با 40 دانش‌آموز!

هدی هاشمی
 ‌ خبرنگار
آن‌طور که علی شهری مدیرکل نوسازی مدارس استان تهران می‌گوید: دانش‌آموزان منطقه 22 تهران نیاز به 100 مدرسه دارند که فقط 50 مدرسه در این منطقه ساخته شده است. در جلسه‌ای که با مسئولان شهری داشتیم اعلام کردیم که انبوه سازان خودشان را مکلف به ساخت مدرسه برای دانش‌آموزان منطقه نمی‌کنند ما در جلسه‌ای خواستیم تا 50 مدرسه حداقل 15 کلاسه برای دانش‌آموزان منطقه ساخته شود.
او به مشکلات دانش‌آموزان منطقه اشاره می‌کند و می‌گوید: تمام مدارس منطقه 2 شیفته هستند و بسیاری از دانش‌آموزان به خاطر نبود مدرسه مجبورند که به مناطق دیگر بویژه در منطقه 5 رفت و آمد داشته باشند. اگر این مدارس تا سال دیگر ساخته نشود خانواده‌ها با بحران جدی روبه‌رو خواهند شد.
شهری به قانون ساخت مدارس در شهرک‌ها اشاره می‌کند و می‌گوید: طبق ماده 18 قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرورش که در سال 72 در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده است، همه احداث‌کنندگان شهرهای جدید و شهرکهای مسکونی در تمام نقاط کشور و در داخل و خارج از حریم قانونی شهرها، اعم از اشخاص‌حقیقی و حقوقی، مؤسسات دولتی، غیر دولتی، نهادها و کارخانه‌ها مکلفند همزمان با تهیه و آماده‌سازی زمین یا ساخت واحدهای مسکونی و صنعتی‌به تناسب تعداد و سطح زیربنای این گونه واحدها نسبت به احداث و تأمین فضای آموزشی و پرورشی مورد نیاز در مقاطع مختلف بر اساس‌ استانداردهای مصوب، به طور مستقیم یا با پرداخت هزینه مربوط به سازمان نوسازی و توسعه و تجهیز مدارس، بر طبق نظر شورای شهرستان یا منطقه‌اقدام کنند. این قانون متأسفانه در منطقه 22 رعایت نشده است.
مدیرکل نوسازی مدارس استان تهران همچنین به سرانه دانش‌آموزی شهر تهران اشاره می‌کند و می‌گوید: در استان تهران کمبود مدرسه در شهرستان‌های استان وجود دارد در شهر قدس، شهریار و اسلامشهر کمبود جدی مدرسه داریم همچنین سرانه دانش‌آموزی در استان تهران بیش از 32 نفر است و در برخی مناطق به 40 دانش‌آموز هم می‌رسد این درحالی است که میانگین کشوری حدود 24 نفر است.