اتلاف ۱۵ هزار میلیارد تومانی با تعطیلی مدارس

سرویس جامعه جوان آنلاین: تعطیلی یک هفته‌ای مدارس به علت آلودگی هوا در حالی است که زمان واقعی آموزش رسمی ما به جای ۱۱ هزار و ۷۳۰ ساعت، ۶ هزار و ۸۴۰ ساعت است. در واقع تعطیلی‌های مختلف ۴ هزار و ۸۹۰ ساعت تفاوت بین زمان واقعی آموزش با زمان رسمی آموزش ایجاد می‌کند و ۴۲ درصد زمان آموزش در پایه‌های مختلف مدارس اتلاف می‌شود که این شرایط باعث شده است، ۱۵ هزار میلیارد تومان اتلاف هزینه در رابطه با کاهش زمان آموزش داشته باشیم.

تعطیلی‌های سریالی مدارس به دلیل کاهش شاخص کیفی هوا در کلانشهر‌ها در یک دهه اخیر هر سال افزایش یافته است که این تعطیلی‌ها موجب می‌شود تا در تقویم آموزشی زمانی را هم برای جبران عقب‌افتادگی آموزشی در نظر بگیرند؛ جبرانی که هزینه سنگینی بر نظام آموزشی تحمیل می‌کند.
چشم‌ها بسته است


یک پژوهشگر حوزه آموزش و پرورش و کارشناس ارشد سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی با اشاره به تعطیلات کلانشهر‌ها به علت آلودگی هوا یا دلایلی، چون وقوع سیل و شرایط نامناسب آب و هوایی در نشست بررسی موضوع زمان آموزش در آموزش و پرورش ایران گفت: «متأسفانه در سال‌های گذشته نیز اتفاقاتی از این دست بروز کرده و آموزش و پرورش معمولاً دنبال کلاس جبرانی و افزایش ساعات آموزش نیستند، گوش شنوایی وجود ندارد و چشم‌ها هم بسته است. باید اصولی برخورد کنیم، زیرا دچار مشکلات پایه اساسی در زمان آموزش هستیم.»
می‌توان عقب افتادگی‌ها را جبران کرد
محمدجواد محسنی با بیان اینکه تقویم آموزشی ما انعطاف‌پذیر و سیال نیست، افزود: «بنده در قالب پژوهش، پیشنهادی مبنی بر وجود تعطیلات خاص ارائه دادم که طبق آن مدارس در سه بازه زمانی ۱۰۰روزه در هرسال به مدرسه بروند و هر ۱۰۰روز تعطیلات داشته باشند. در این صورت این امکان وجود دارد که این تعطیلات به ویژه در اواخر پاییز و اوایل زمستان به علت وارونگی هوا و شرایط بد آب و هوایی به صورت شناور تغییر کند.»
وی با اشاره به اینکه زمان آموزش در بحث یادگیری مؤثر است، اما عوامل دیگری همچون عوامل خانوادگی، دوستان، استعداد ذاتی نیز دخیل هستند، تأکید کرد: «اگر در زمان آموزش انعطاف داشته باشیم، می‌توان عقب‌افتادگی‌ها را جبران کرد. زمان آموزش را باید منعطف کرد البته اگر مدارس چندنوبته نبودند این امکان وجود داشت که زمان آموزش را در چنین شرایطی در هر روز افزایش داد. راهکار‌های متنوعی وجود دارد که باید به آن فکر کرد و راه حل داد و آن را عملیاتی کرد؛ زمان آموزش باید انعطاف پذیر بشود.»
حذف ۳۰ درصد آموزش رسمی
کارشناس ارشد سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در ادامه با اشاره به زمان آموزش در پایه‌های مختلف تحصیلی در ایران مطرح‌کرد: «دانش‌آموزان دوره ابتدایی ۸۵۰ ساعت، دوره متوسطه اول هزار و ۲۰ ساعت، متوسطه نظری هزار و ۱۹۰ ساعت و متوسطه فنی و حرفه‌ای و کاردانش هزار و ۳۶۰ ساعت در طول سال آموزش دریافت می‌کنند.»
این کارشناس ارشد سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی تصریح‌کرد: «اگر فرض را بر این بگذاریم که تعداد روز‌های واقعی آموزش در طول سال تحصیلی ۱۴۰ روز باشد و تعداد هفته‌های مفید آموزش نیز ۲۸ هفته، تفاوت زمان واقعی و رسمی ۵۰ روز می‌شود، یعنی فقط ۷۰ درصد زمان آموزش رسمی را خواهیم داشت و زمان واقعی آموزش رسمی ما به جای ۱۱ هزار و ۷۳۰ ساعت ۶ هزار و ۸۴۰ ساعت است.»
اتلاف ۴۲ درصدی
محسنی در نشست بررسی موضوع زمان آموزش تأکید کرد: «این سخن که می‌گویند آموزش رسمی در ایران ۱۲ هزار و ۹۰۰ ساعت است به هیچ عنوان صحیح نیست بلکه زمان آموزش در ایران ۱۱ هزار و ۷۳۰ ساعت است و ۴ هزار و ۸۹۰ ساعت تفاوت بین زمان واقعی آموزش با زمان رسمی آموزش داریم که ۴۲ درصد زمان را اتلاف می‌کنیم.»
وی درباره برآورد خسارت‌های اقتصادی ناشی از زمان آموزش در ایران تصریح‌کرد: «دولت به طور متوسط ۵/۲ میلیون تومان برای هر دانش‌آموز ابتدایی، ۵/ ۳ میلیون تومان برای هر دانش‌آموز متوسطه اول، ۵ میلیون تومان برای هر دانش‌آموز دوره متوسط نظری و ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان برای هر دانش‌آموز شاخه فنی‌و‌حرفه‌ای و کاردانش هزینه می‌کند؛ به عبارتی به ازای هر نفر ساعت دانش‌آموز ابتدایی ۲ هزار و ۹۰۰ تومان، دانش‌آموز متوسط اول ۳ هزار و ۴۰۰ تومان، دانش‌آموز متوسطه دوم ۴ هزار و ۲۰۰ تومان و دانش‌آموز فنی و حرفه‌ای و کاردانش ۴ هزار و ۱۰۰ تومان هزینه می‌شود.»
ناکارآمدی به گردن شرایط اقتصادی!
به گفته این کارشناس ارشد سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی «هزینه نفر ساعت اتلاف شده در دوره ابتدایی ۷ هزار و ۹۴۰ میلیارد تومان، متوسطه اول ۳ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان، متوسط دوم ۳ هزار و ۱۵۴ میلیارد تومان است که در مجموع ۱۵ هزار میلیارد تومان اتلاف منابع را داریم. زمان آموزش در دوره ابتدایی به طور میانگین ۸۵۰ ساعت است که در مقایسه با سایر کشور‌ها یک‌سوم کمتر بوده و در دوره‌های بالاتر یک سوم بیشتر است.»
به صورت خلاصه نفرساعت برابر است با مجموع ساعت کاری کل کارمندان روی یک پروژه و نفر ساعت کمتر معادل هزینه کمتر است.
جالب اینکه در حل بحران آلودگی شهرداری و شورای شهر تهران هیچ هماهنگی ندارند. روز گذشته هاشمی رفسنجانی از تعطیلی مدارس انتقاد کرد، در حالی که حناچی از تعطیلی مدارس دفاع کرد. سخنان استاندار تهران هم نشان می‌دهد که فقط نسبت به تعطیلی دانشگاه‌ها حساس است!
کلانشهر تهران با نرخ رشد جمعیت ۲ درصدی و شهر‌های اطراف آن با نرخ رشدی به مراتب بالاتر یعنی تا حدود ۱۷درصد روبه‌رو هستند. بخشی از این جمعیت میلیونی حالا با گران شدن بنزین به وسایل نقلیه عمومی روآورده‌اند که ظرفیت کافی حمل و نقل آن‌ها را ندارند. شهردار تهران گفته است که مترو‌ها با کمبود ۲ هزار واگن روبه‌رو هستند و این را هم به گردن شرایط اقتصادی کشور انداخته است.