با حضور رئیس سازمان انرژی اتمی بخش ثانویه رآکتور آب سنگین اراک راه‌اندازی شد

رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به راه‌اندازی بخش ثانویه راکتور آب سنگین اراک گفت: با بهره‌برداری از این طرح، بخش قابل توجهی از رآکتور امروز راه‌اندازی می‌شود و تا سال 1399 کل طرح تکمیل خواهد شد.
دکتر علی اکبر صالحی در جریان بازدید از تاسیسات آب سنگین اراک و رونمایی از بخش ثانویه رآکتور این تاسیسات در جمع خبرنگاران افزود: رآکتور ثانویه ارتباطی به قسمت اولیه ندارد، وقتی قسمت اولیه فعالیت می‌کند حرارتی تولید می‌شود که باید آن حرارت برداشته شود این کار توسط قسمت ثانویه اتفاق می‌افتد.
وی خاطرنشان کرد: اگر دستاورد امروز را به 52 قسمت تقسیم کنیم، 20 قسمت آن تکمیلی شده، 18 قسمت در دست طراحی و قرار داد 12 قسمت بسته شده است.
رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: این یکی از بزرگترین دستاورد‌های هسته‌ای ساخت رآکتور هسته‌ای در اراک است و پدیده با ارزشی است که جوانان ما حدود بیست سال پیش شروع به طراحی و ساخت آن کرده‌اند و تا امروز برای به ثمر نشستن آن قدم‌های بلندی برداشته شده است.


آقای صالحی ادامه داد: امروز شاهد راه‌اندازی بخش ثانویه رآکتور هستیم اگر آن را به 52 قسمت تقسیم کنیم، حدود 20 قسمت آن تکمیل شده و 18 قسمت در دست طراحی و 12 قسمت در مرحله بستن قرارداد است.
وی گفت: اتاق کنترل قسمت ثانویه تشکیل شده است، در قسمت اولیه شاهد جاگذاری درپوش هستیم که شامل سه قسمت می‌شود. امیدواریم که ظرف سه تا چهار ماه آینده تجهیزات تعویض سوخت را که شامل سه محور xyz می‌شود نصب کنیم و روی آن تجهیزات مانور دهیم.
رآکتور تحقیقاتی آب سنگین مدرن شده اراک (خُنداب) با هدف کسب تجربه و دانش فنی در طراحی و ساخت رآکتورهای اتمی، تربیت نیروی انسانی متخصص، ایجاد امکانات تحقیق و توسعه در زمینه‌های فیزیک نوترون، ترموهیدرولیک و درمان و تولید رادیوایزوتوپ در جهت مصارف پزشکی، صنعتی و کشاورزی درحال تکمیل طراحی و ساخت است.
بازطراحی این رآکتور با گردآوری گروهی از کارشناسان و متخصصین داخلی در زمینه‌های گوناگون برای اجرای یکی از پیچیده‌ترین طراحی‌های صنعت هسته‌ای با بالاترین سطح استانداردهای جهانی در دستور کار قرار گرفت.
براساس برجام، روند بازطراحی رآکتور اراک با همکاری ایران و چین و مشارکت دیگر اعضای برجام از جمله آمریکا آغاز شد، با این حال این موضوع مثل بخش‌های دیگر برجام که به درستی و در زمان خود اجرا نشد دستخوش تحولاتی بود. با خارج شدن آمریکا از برجام تاخیر قابل توجهی در روند کار صورت گرفت. بعد از مدتی انگلیس جای خالی آمریکا را در بازطراحی این راکتور پر کرد. براساس برجام بازطراحی راکتور اراک باید پنج ساله انجام شود.
با وجود تصمیم ایران برای کاهش تعهدات برجامی‌اش که در واکنش به خروج یک طرفه آمریکا از برجام و عمل نکردن دیگر اعضای این توافق به تعهداتشان صورت گرفت، ایران موضوع بازطراحی راکتور اراک را از این تصمیم خود به شرط پیشرفت در کار مستثنی کرده است.
بازطراحی راکتور اراک یکی از مواردی است که آمریکا بعد از خروج از برجام برای آن معافیت تحریمی قرار داد هر چند که در ماه‌های گذشته مدت زمان تمدید این معافیت را از 180 روز به 90 روز کاهش داد. از این روست که این پروژه همکاری هسته‌ای در چارچوب برجام ادامه یافته است.
مدار ثانویه شامل مبدل‌های حرارتی- استخر میانی- پمپ‌های انتقال (آب گرم – برج‌های خنک‌کننده و پمپ‌های برگشت آب سرد) است. راهبری این مدار از طریق اتاق کنترل اصلی رآکتور صورت می‌گیرد. برای راه‌اندازی مدار اول رآکتور، ابتدا باید مدار ثانویه و سیستم‌های جانبی مرتبط با آن راه‌اندازی می‌شد تا بعد از آن تکمیل مدار اول و راه‌اندازی غیر اکتیو رآکتور تحقیقاتی اراک (خُنداب) آغاز شود.
سایر اخبار این روزنامه
ایران صدرنشین رشد تولید در آمار انجمن جهانی فولاد با حضور معاون اول رئیس‌جمهور صورت گرفت؛ افتتاح 23 طرح عمرانی، کشاورزی و گردشگری در استان بوشهر وخامت حال سلطان قابوس؛ عمان در تدارک انتخاب جانشین شعاردرمانی بس است ماجرای سه جسد بانک نسیم شهر بهارستان تهران زن قاچاقچی تهرانی با 109 کیلو حشیش دستگیر شد نگرانی سازمان همکاری اسلامی ازتبعات قانون شهروندی هند بر مسلمانان دکتر روحانی در دیدار وزیرخارجه هند: آمریکا ناگزیر است قبل یا بعد از انتخابات ریاست جمهوری دست از فشار حداکثری بر ایران بردارد انتقاد وزیر بهداشت از برخی ائمه جمعه: می‌گویند دارو گران است ولی نمی‌پرسند چطور با تحریم، دارو تهیه می‌کنید ایران با ادامه بد عهدی ارو|ا گام پنجم را برمیدارد با حضور رئیس سازمان انرژی اتمی بخش ثانویه رآکتور آب سنگین اراک راه‌اندازی شد استمداد از رهبری برای حل مشکل FATF در مراسم معارفه سرپرست مرکز پژوهش‌های مجلس مطرح شد تاکید لاریجانی بر پرهیز از تنازعات سیاسی پیکر مرحوم آیت‌الله خلخالی در مشهد تشییع شد برگزیدگان بیستمین جشنواره ابوریحان بیرونی معرفی شدند