«ابتکار» همزمان با پیشروی ارتش سوریه در استان ادلب گزارش می‌دهد ادلب؛ کلید معادلات جنگ داخلی سوریه

محمدرضا ستاری
با پیشروی‌های ارتش سوریه در استان ادلب؛ آخرین پایگاه مخالفان اسد پس از حدود 9 سال جنگ داخلی در حال فتح شدن است. موضوعی که می‌تواند سرنوشت جنگ سوریه را تغییر داده و مسیرها را برای برون‌رفت این کشور از بحران بگشاید.
مسئله آزادسازی استان ادلب اکنون بیش از یک سال است که محل مناقشه میان مسکو و دمشق از یک سو و کشورهای غربی و متحدان منطقه‌ای آنها از سوی دیگر است. هر‌چند تابستان سال گذشته خبرهایی مبنی بر آغاز عملیات آزادسازی ادلب توسط نیروهای دولتی سوریه با کمک روسیه منتشر شده بود، اما این امر به واسطه مسائل سیاسی و استراتژیک فی‌مابین بازیگران دخیل در بحران سوریه همچنان در هاله‌ای از ابهام و پیچیدگی قرار دارد.
به گفته کارشناسان، مخالفت و ممانعت کشورهای غربی با عملیات ادلب هر‌چند در سیاست اعلامی به واسطه موضوع غیرنظامیان و تهدید علیه آنها برجسته می‌شود، اما در واقعیت مطلب با فتح استان ادلب آخرین سنگر مخالفان اسد نیز در اختیار دمشق قرار خواهد گرفت و متعاقب آن بشار اسد به تنهایی کاپ پیروزی را در 9 سال جنگ خونین داخلی بالای سر خواهد برد.


پیشروی‌های سریع
در چنین شرایطی و در حالی که بشار اسد توانسته طی یک سال گذشته بخش‌های مهم و وسیعی از سوریه را بار دیگر از دست مخالفان خارج کند و شمال سوریه نیز به واسطه حمله نظامیان ترکیه به کردها وضعیتی را ایجاد کرده که یکی از نیروهای مهم این کشور ناچار به توافق و چرخش به سمت دمشق شده است، نبرد سرنوشت‌ساز ادلب با عملیات‌های جسته و گریخته سابق تفاوت دارد‌ زیرا در ابتدای امر تمامی بازیگران خارجی دخیل در بحران سوریه بر سر به قدرت ماندن بشار اسد توافق دارند؛ توافقی که برای کشورهای غربی و متحدان آنها در منطقه به هیچ وجه مورد تمایل آنها نبوده و به صورت اجباری صورت گرفته است.
از سوی دیگر وضعیت گروه‌های مخالف اسد در ادلب به ویژه‌ گروه‌های تروریستی نظیر جبهه النصره به گونه‌ای رقم خورده که حمایت از آنها در برابر دمشق چندان مزیتی برای بازیگران حامی آنها در‌بر‌ندارد. در همین راستا، نیروهای اسد به کمک روس‌ها از سه محور در حال نفوذ به عمق خاک ادلب هستند و توانسته‌اند طی چهار روز گذشته چندین شهرک و روستا را در جنوب شرقی این استان بازپس‌گیری کنند.
طبق بررسی نقشه‌ها و راهبردی که نیروهای دولتی سوریه در حال اقدام در جهت آزادسازی ادلب هستند، علاوه بر تلفات سنگینی که به جبهه النصره وارد شده، کانون اصلی این گروه در معرض هدف نیروهای دولتی به همراه پشتیبانی هوایی جنگنده‌های روسی قرار دارد.
همچنین بنا‌بر گزارش‌هایی که طی روزهای گذشته منتشر شده، یک اختلاف اساسی نیز میان رهبران جبهه النصره و ارتش آزاد سوریه که مورد حمایت ترکیه نیز قرار دارد، ایجاد شده است‌ به طوری که برای مقابله با پیشروی‌ نیروهای دولتی، کمک چندانی از سوی ارتش آزاد در حمایت از جبهه النصره صورت نگرفته است. در بحبوحه این مسائل اخبار جسته و گریخته‌ای نیز از توافق بزرگان شهر معره النعمان‌ برای تحویل دادن شهر بدون درگیری به نیروهای اسد منتشر شده که اگر این اتفاق رقم بخورد، بزرگ‌ترین شهر حومه ادلب در اختیار ارتش سوریه قرار خواهد گرفت؛ موضوعی که می‌تواند معادلات استراتژیک در شمال سوریه را به میزان زیادی دستخوش تغییرات کرده و راه را برای تحولات آتی بگشاید.
موضوع پست‌های بازرسی ترکیه
در این میان دو موضوع بسیار مهم در تعیین تکلیف نهایی استان ادلب وجود دارد. نخست وضعیت غیرنظامیان این استان است که همزمان با شروع درگیری‌ها هزاران نفر از آنها خانه‌های خود را ترک کرده‌اند و موضوع دوم نیز به 13 ایستگاه ایست بازرسی ترکیه در حومه شهر حلب و ادلب باز می‌گردد. در‌صورت پابرجا ماندن این پست‌های بازرسی وضعیت میدانی جنگ به میزان زیادی دستخوش توافقات آتی میان آنکارا، مسکو و دمشق خواهد شد. به همین منظور ناظران معتقدند که در‌صورت توافق با ترک‌ها در شمال سوریه و ژئوپلیتیک مرزهای جنوبی ترکیه، امکان تعیین تکلیف استان ادلب بسیار زودتر از آنچه تصور می‌شود تحقق یابد. در‌واقع ترکیه پس از شکست سیاست‌هایش در سرنگونی اسد، با فعال کردن نیروهای نیابتی خود در سوریه، سعی در افزایش ضریب نفوذ خود داشته است. از سوی دیگر حمله این کشور به شمال سوریه نیز هر‌چند با چراغ سبز آمریکا و روسیه صورت گرفته، اما به گفته تحلیلگران راهبردی از سوی آنکارا به منظور حضور و بهره‌برداری از شرایط پسا‌جنگ سوریه بوده است. به همین دلیل احتمال می‌رود که همزمان با تضعیف و شکست کامل جبهه النصره در ادلب، ایست بازرسی‌های ترکیه نیز طی توافقات آتی جمع‌آوری شده و شرایط برای بازپس‌گیری آخرین سنگر مخالفان اسد به طور کامل فراهم شود.
سایر اخبار این روزنامه
آیا ترکیه «تنبور» را به نام خود ثبت خواهد کرد؟ فرهنگ‌سوزی، عاقبت اهمال‌کاری جلال‌خو ‌ش چهره وقت تنگ ایران و آمریکا «ابتکار» همزمان با پیشروی ارتش سوریه در استان ادلب گزارش می‌دهد ادلب؛ کلید معادلات جنگ داخلی سوریه چرا مسئولان در برابر آلودگی هوا منفعلند؟ نفسِ تنگِ تهران اظهارات وزیر صمت می‌تواند تسهیل‌گر وضعیت زنجیره تولید تا صادرات باشد کلید سلامت اداری در دست خصوصی‌ها برداشت از صندوق توسعه ملی برای جبران کسری بودجه چه تبعاتی خواهد داشت؟ صندوق توسعه، قلک خاصه خرجی «ابتکار» از دلایل حضور کم‏رنگ زنان در انتخابات مجلس خبرگان رهبری گزارش می‌دهد خیز زنان برای خبرگان رئیس‌جمهوری در دیدار وزیرخارجه هند: آمریکا ناگزیر است دست از فشار حداکثری بر ایران بردارد وزارت کشور در پی درگذشت دو کولبرجوان ابلاغ کرد تدوین طرح‌های کاربردی با رویکرد منطقه‌ای معاون اول رئیس‏جمهوری مطرح کرد رشد 30 درصدی گردشگر خارجی با وجود تحریم‏ها