علی ربیعی: به همه خانواده‌های آسیب دیده حوادث آبان سرکشی شده است

سخنگوی دولت با اعلام اینکه دادستانی مرجع اعلام تعداد کشته شده‌های آبان ماه با جزئیات شده است، گفت:به همه خانواده‌های آسیب دیده حوادث آبان سرکشی شده است .
علی ربیعی در ابتدای نشست هفتگی خود با خبرنگاران با اشاره به سفر اخیر روحانی به مالزی و ژاپن، این سفرها را حائز اهمیت خواند و گفت: این سفرها و سطح دیدارها و مذاکرات نشان‌دهنده آن بود که دیپلماسی فعال و سازنده دولت همچنان با قدرت ادامه دارد و هیچ‌گاه روندهای دیپلماتیک و گفت‌وگو محور برای توسعه کشور و ارتقای جایگاه ایران در دنیا، تعطیل نخواهد شد.
وی ادامه داد: دولت اگر چه دستاوردهای بی‌نظیری در عرصه دیپپلماسی داشته است و طی چندین سال گشایش‌های فراوانی در سطح بین‌المللی برای کشور فراهم کرده است، از جمله خارج کردن کشور از قطعنامه‌های فصل هفتی شورای امنیت سازمان ملل، اما هرگز از ظرفیت‌های داخلی خود نیز غافل نبوده است.
سخنگوی دولت با تاکید بر اینکه نگاه معطوف به حمایت از تولید داخلی، استقلال اقتصادی و اتکا به توان و ظرفیت‌های ملی همواره از جمله اولویت‌های دولت و تمام دستگاه‌های زیرمجموعه آن بوده است، خاطرنشان کرد: اگر منصفانه و با توجه به شرایط تحریمی کشور ب ه عملکرد دولت نگاه شود، پیداست که دولت هم زمان هم به ظرفیت‌های داخلی توجه داشته و هم از ظرفیت‌های دیپلماتیک برای توسعه و پیشرفت کشور استفاده کرده است. دولت از ابتدا معتقد به استفاده از همه ظرفیت‌های ایران و نیز هم افزایی بوده است. دولت باور دارد که دو مسیر دیپلماسی و تحریم شکنی و تحریم زدایی و قوی کردن اقتصاد کشور راهگشا خواهد بود. سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی درباره چگونگی رسیدگی دولت به خانواده‌های آسیب دیده در حوادث آبان ماه، اظهار کرد: ما هیات بررسی که برای این موضوع تشکیل داده‌ایم تاکنون جلسات گوناگونی داشته است.


البته مشکل این بوده که اطلاع رسانی درباره کار این هیات انجام نشده ولی یکی از کارهای این هیات استفاده از معتمدین محلی در رسیدگی به خانواده‌های آسیب دیده بوده که طی آن به همه خانواده‌های آسیب دیده در این حوادث سرکشی شده و حمایت‌های لازم هم از آنها انجام شده که لازم نیست اینجا به آن اشاره شود.
وی افزود: مهمترین کار هیات بررسی، رسیدگی به ابعاد حقوقی و اجتماعی و اقتصادی این حوادث است. ما باید از گزارش این هیات تجربه به دست آوریم که برای پیش گیری از این گونه حوادث چه کارهایی انجام دهیم. حوادثی که رخ داد برای ما قابل قبول نبود، اما متاسفانه ترکیبی از اتفاقات رخ داد که نه در طولانی مدت، بلکه در کوتاه مدت باید تبیین و نقش جریان‌هایی که به ماجرا ورود کردند و می‌خواستند موج‌سواری کنند با افراد معترضی که به صورت طبیعی وارد شده بودند جدا شود. سخنگوی دولت ادامه داد: هیات بررسی باید حساب افراد بی‌گناه و حتی جوانان هیجان زده که از خانواده‌ها و فرزندان همین سرزمین هستند، را از گروه‌های دیگر سوا کند، و به نحوی باید با ایجاد همدلی از آنها دلجویی شود.