تخریب امیدهای مردم را از بین می‌برد

گروه سیاسی/ رئیس مجلس هشدار داده است که «تخریب‌ها امید را از بین می‌برد.» علی لاریجانی این سخن را در شرایطی مطرح کرده که پیشاپیش با کنار کشیدن از انتخابات اسفندماه معلوم کرده که برای سیزدهمین سال پیاپی ریاست مجلس را تجربه نخواهد کرد. علی لاریجانی در حالی از ارتباط بین «تخریب» و «امید» می‌گوید که خودش در دوران ریاست 12 ساله بر مجلس بخوبی طعم تخریب را چشید؛ از پخش فیلم علیه او در جلسه استیضاح وزیر کار و ناتمام گذاشتن سخنرانی‌اش در روز 22 بهمن گرفته تا بارهای متعددی که «دیکتاتور» خطاب شد. شاید حالا این جمله را بتوان وصیت سیاسی او در ماه‌های پایانی حضورش در مجلس و فشرده تمام تجارب این چند سال دانست. تجاربی که باعث شده تا او در روزهایی که کشور سخت نیازمند افق آینده برای توسعه است، دریابد که «توسعه بدون امید رخ نمی‌دهد.»
رئیس مجلس دیروز در جلسه تودیع کاظم جلالی و معارفه محمد قاسمی به عنوان رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس به بهانه لزوم انجام کارها بر اساس نظرات کارشناسی و منطقی سراغ موضوع تنازعات سیاسی در کشور رفت. تنازعاتی که او گفته باعث بروز خیلی از مشکلات امروز شده‌اند. لاریجانی که در این سخنرانی تأکید داشت «تخریب‌ها امید را از بین می‌برد»، گفته است: «توسعه بدون امید رخ نمی‌دهد اگر همه نیروهای مستعد در کشور کنار هم باشند امیدواری برای حل مسائل کشور وجود دارد و از آن طرف اگر تمام وقت برای تهمت‌زدن صرف شود این آزردگی‌ها به سعادت کشور لطمه وارد می‌کند. توسعه در خلأ رخ نمی‌دهد باید با اراده جمعی جامعه را به سمت هدف سوق داد.»به گزارش ایسنا، رئیس مجلس معتقد است: «برخی از مشکلات کشور از جمله مشکلاتی است که اگر همه با هم کار کنیم می‌توانیم آن را حل کنیم بخصوص در شرایط فعلی که فضای کشور دچار درگیری‌های سیاسی شده و این وضعیت مردم را از سرمایه‌های علمی محروم می‌کند شما این‌طور نباشید و با روحیه مبتکرانه به سمت حل مشکلات کشور بروید.»
لاریجانی گفته است که «حکمرانی عاقلانه در آن است که همگرایی خوبی در کشور ایجاد شده و همه برای یک هدف کار کنند. در این صورت زودتر به توسعه می‌رسیم هرچه قافله‌ها از یکدیگر جدا باشند سرعت کار هم کاهش پیدا می‌کند. از نکات مهم آن است که چقدر حرف‌های زده شده در کشور و رسانه‌ها به توسعه کمک می‌کند. ما نمی‌دانیم چرا در این وضعیت گاهی نهادها را می‌کوبند چرا مجلس شورای اسلامی را تخریب می‌کنیم؟ تخریب هر نهادی مشکلاتی برای آینده و دستاوردهای کشور حاصل می‌کند و این نشان‌دهنده هنرمندی فردی نیست بلکه این بی‌هنری آن فرد است. در زمانی باب شده بود که بگویند ما این کار را انجام دادیم و افراد دیگر آدم‌های بد و مافیا بودند.» وی در جمع‌بندی با تأکید بر اینکه توسعه بدون امیدواری رخ نمی‌دهد، گفته است: «اول باید مردم را امیدوار به شرایط کرد وقتی تخریب می‌کنیم امید از بین می‌رود. توسعه دستورالعملی نیست باید همه همگرا باشیم آن وقت می‌توان در مسیر پیشرفت حرکت کرد.»
لاریجانی گفته است که «یکی از مسائلی که کشور با آن درگیر است تنازعات سیاسی بلاوجه بوده که فرهیختگان، اساتید و زحمتکشان را آزرده می‌کند. اگر همه نیروهای مستعد در کشور در کنار هم باشند امیدواری برای حل مسائل بیشتر می‌شود از آن طرف اگر زمان صرف سایش‌ها و کوبیدن یکدیگر و تهمت‌زدن شود با این آزردگی‌ها مشکلات حل نشده و به سعادت کشور لطمه وارد می‌شود.»


رئیس مجلس گفته است که «ما برای حل مشکلات تجربیات مختلفی داریم خیلی حرف‌ها را نحله‌های سیاسی می‌زنند همه هم راه‌حل‌های سیاسی مشابهی دارند منتها می‌گویند ما باید آن را انجام دهیم، خب شما انجام دهید اما دیگران را تخریب نکنید. مشکل آن است که همه می‌خواهند خودشان مشکلات را حل کنند.» این موضوع که یک طیف سیاسی موضعگیری‌های خود را بیشتر بر اساس توقف اقدامات رقبا با هدف اینکه خودشان همان اقدامات را انجام دهند، تنظیم می‌کنند مسأله‌ای است که چند سالی است بر سر زبان‌ مفسران و ناظران سیاسی بوده. در این روزها ماجرای FATF نیز همین موضع از سوی سیاسیون تکرار می‌شود که مشکل مخالفان این موضوع آن است که لوایح چهارگانه در دولت حسن روحانی تصویب نشوند و به نام او در تاریخ ثبت نگردند. مصداق این هشدار و تذکر لاریجانی این روزها در تبلیغات زودهنگام انتخاباتی برخی جریان‌های سیاسی قابل ردیابی است که بدون توجه به تبعات روانی و سیاسی مواضع خود را بنا بر تخریب رقبا گذاشته‌اند بدون آنکه از برنامه‌ها و راهکارهای خود سخن بگویند.