دومین بانوی مدال آور در المپیک خواهم بود



محمد محمدی سدهی / رقابت‌های سنگنوردی نوجوانان و جوانان قهرمانی آسیا هفته گذشته در هند برگزار شد و در بخش بانوان محیا دارابیان سنگنورد بانوی کشورمان موفق شد در سه بخش بولدرینگ، سرعت و لید به 2 مدال طلا و یک مدال نقره دست یابد. مسابقات هند نخستین مسابقات در تاریخ سنگنوردی بانوان بود که یک سنگنورد ایرانی موفق به کسب 3 مدال شد. سنگنوردی ایران پیش از این تنها یک ورزشکار به نام رضا علیپور داشته که موفق به کسب مدال های رنگارنگ در مسابقات آسیایی و جهانی شده است و حال با نتایج کسب شده توسط محیا دارابیان در بخش نوجوانان به نظر می‌رسد که ورزشکاران خوبی در این رشته در حال پرورش هستند.
محیا دارابیان در مورد مسابقات قهرمانی آسیا به خبرنگار «ایران» گفت: «مسابقات در سطح بالایی برگزار شد و تقریباً تمامی کشورهای صاحبنام آسیایی که هر ساله موفق به کسب مدال می‌شوند، در این مسابقات حضور داشتند. رقبای اصلی ما در آسیا از کشورهای ژاپن، کره جنوبی و چین هستند و همیشه ورزشکاران این کشورها رقابت بسیار نزدیکی با ما دارند.» او با اشاره به اینکه پدرم مربی سنگنوردی و کوهنورد بوده، بیان داشت: «این موضوع باعث شد تا من به سمت سنگنوردی بروم. البته علاوه بر آن، خودم علاقه خاصی به سنگنوردی دارم. فدراسیون بعضی اوقات اردوهای تیمی برگزار می‌کند اما بیشتر تمرینات را با مربی‌های شخصی خودمان انجام می‌دهیم و از سوی دیگر با پدرم و مربی‌ام الناز رکابی که کمک زیادی به من کرده، تمرین می‌کنم. از سویی المپیکی شدن رشته سنگنوردی باعث شد تا با انگیزه بیشتری تمریناتم را انجام دهم.»


این سنگنورد 17 ساله افزود: «مسابقات انتخابی المپیک 2020 برگزار شده و تنها یک مسابقه انتخابی باقیمانده که اردیبهشت سال آینده برگزار می‌شود. امیدوارم که در مرحله آخر انتخابی حضور یابم و بتوانم سهمیه المپیک توکیو را کسب کنم. البته با نتیجه‌ای که در هند کسب کردم، احتمال حضورم در مسابقات انتخابی بیشتر شد. این مسابقه در سطح آسیا برگزار می‌شود و نفر اول سهمیه حضور در المپیک را کسب خواهد کرد. توانایی کسب سهمیه المپیک 2020 را دارم.»
دارابیان با اشاره به اینکه مسابقات سنگنوردی در المپیک 2020 تنها در رشته کمباین برگزار می‌شود، اظهار داشت: «در المپیک توکیو تنها یک رشته حضور دارد اما در المپیک 2024 سنگنوردی در دو رشته برگزار خواهد شد و این نشان دهنده توجه به این رشته در جهان است. من توانایی حضور در رده بزرگسالان را دارم و در این رده در مسابقات کشوری مدال گرفته‌ام. من از 13 سالگی با ورزشکاران بزرگسال رقابت کردم و مدال گرفتم. 4 سال متوالی است که مدال طلای مسابقات قهرمانی جهان در رده نوجوانان را کسب کرده‌ام و مسابقات هند نخستین مسابقات در تاریخ سنگنوردی بانوان ایران بود که یک سنگنورد موفق به کسب 3 مدال می‌شود. امیدوارم که سال آینده بتوانم در مسابقات قهرمانی جهان مدال‌آور باشم. سقف آرزوهای من کسب مدال در المپیک است. تاکنون تنها یک بانو (کیمیا علیزاده) توانسته در المپیک مدال بگیرد و در صورت حضور در المپیک 2020 می‌خواهم دومین بانوی مدال‌آور ایران در المپیک باشم. توانایی کسب مدال المپیک را در خودم می‌بینم و اطمینان دارم که می‌توانم به مدال المپیک برسم.» این بانوی سنگنورد کشورمان گفت: «هر ساله 16 مسابقه بین‌المللی برگزار می‌شود که باید با هزینه شخصی در این مسابقات حاضر شویم. فدراسیون تنها هزینه اعزام به مسابقات قهرمانی آسیا و قهرمانی جهان را تقبل می‌کند و اعزام به این 16 مسابقه هزینه بالایی می‌خواهد. من در چند مسابقه با کمک‌های اسپانسر توانستم شرکت کنم و در چند مسابقه با هزینه شخصی حضور یافتم. متأسفانه مشکل اصلی سگنوردی نبود اسپانسر است و اسپانسرهای زیادی خواهان حضور و حمایت در این رشته نیستند.»