رحلت اسوه اخلاق

آیت ا... «سید محمدمهدی موسوی خلخالی» از علمای برجسته حوزه علمیه خراسان و اسوه اخلاق و پرهیزکاری، شنبه شب درگذشت. به گزارش رسا، این استاد حوزه علمیه که به تازگی به دلیل عفونت ریه در بیمارستان رضوی بستری بود، در 94 سالگی دار فانی را وداع گفت. وی که در فقه و اصول و تدریس و تالیف از سرآمدان بود، سابقه تحصیل در نجف و شرکت در دروس بزرگانی همچون آیات خوئی، حکیم و حلی را در زندگی نامه پر افتخار خویش داشت. آیت ا... موسوی خلخالی از حامیان ولایت فقیه و انقلاب اسلامی بود که در صحنه های حساس نظام نیز به وظیفه انقلابی خویش و حمایت از حضرت امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری می پرداخت. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حوزه علمیه خراسان، مراسم تشییع پیکر آیت ا...موسوی خلخالی ساعت 9 صبح امروز با حضور علما، روحانیان، طلاب و قشرهای مختلف مردم از مهدیه مشهد واقع در خیابان امام رضا (ع)  برگزار و در جوار مضجع منور امام رضا(ع) به خاک سپرده می شود.
پیام تسلیت مراجع عظام تقلید
در پی ارتحال آیت ا... موسوی خلخالی، برخی از آیات و علمای عظام با صدور پیامی فقدان این عالم ربانی را تسلیت گفتند. به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت ا... العظمی سیستانی در پیامی اعلام کرد : «خبر ارتحال عالم جلیل القدر جناب آیت ا... آقای حاج سیدمحمدمهدی موسوی خلخالی (قدس سره) موجب تأسف و تأثر شد. فقدان آن بزرگوار که سالیان متمادی از عمر با برکت خویش را در راه خدمت به دین و مذهب به ویژه در تألیف و تدریس و تربیت طلاب سپری کردند، ضایعه‌ای بزرگ است. این جانب مصیبت وارده را به حوزه های علمیه به خصوص حوزه علمیه مشهد مقدس و به فرزندان مکرم و دیگر افراد خاندان محترم آن فقید سعید تسلیت عرض کرده و از خداوند متعال برای آن مرحوم علو درجات و برای بازماندگانشان صبر جمیل و اجر جزیل مسئلت دارم». در پیام تسلیت آیت‌ا... صافی گلپایگانی نیز آمده است : «آن فقیه عالی‌مقام در حوزه علمیه نجف اشرف به مقام والای اجتهاد و استنباط در احکام شریعت رسید و در تهران با تاسیس مراکز بزرگ مذهبی، معارف نورانی قرآن و عترت به ویژه فرهنگ مهدویت را ترویج کرد و در مشهد مقدّس به تدریس فقه اهل البیت(ع) و تربیت شاگردان فاضل و تهذیب نفوس پرداخت. این جانب از سالیان دور آن فقید سعید را از نزدیک می‌شناختم و ایشان را عالمی متعهّد، وارسته، متواضع و دارای مکارم اخلاق و صفای باطن می‌دانستم. فقدان این فقیه بزرگ ثلمه و خسارت برای حوزه‌های علمیه است». آیت‌ا... نوری همدانی نیز در پیامی درگذشت عالم ربانی آیت ا... موسوی خلخالی از استادان حوزه علمیه مشهد را تسلیت گفت. در این پیام آمده است: فقدان این عالم خدمتگزار که عمر بابرکت خودرا صرف ترویج فرهنگ اهل بیت (ع) کرد و از ثمرات علمی مرجع عالی قدرشیعیان حضرت آیت ا... العظمی بروجردی وآیت ا... العظمی خوئی محسوب می‌شود ضایعه ای عظیم برای حوزه های علمیه به ویژه حوزه مشهد مقدس است. این وجودبابرکت شاگردان فراوانی در تهران و مشهد تربیت کرد و آثاروبرکاتی ازخود به جا نهاد. همچنین آیت ا... علوی گرگانی با صدور پیام تسلیت اعلام کرد : «رحلت تأسف‌انگیز حضرت آیت‌ا... آقای حاج سید محمدمهدی موسوی خلخالی موجب تأثر این‌جانب شد. آن مرحوم که از شاگردان خوب و فرهیخته درس آیات عظام حکیم، حلی و خوئی رحمهم ا... بودند، با تربیت شاگردان فاضل و تلاش برای گسترش معارف دینی در طول عمر بابرکت خود منشأ خیرات و برکات بودند، ایشان همچنین با تألیف کتب مختلف  درزمینه فقهی و قرآنی و موضوع مهدویت خدمات شایانی به دین و قرآن کردند».
آیت ا... اشرفی شاهرودی نیز در پیامی اعلام کرد : «رحلت عالم وارسته، فقیه خدمتگزار عرصه معارف و فقاهت مرحوم آیت ا... حاج سید مهدی موسوی خلخالی موجب کمال تاسف و تاثر است». همچنین در پیام تسلیت آیت ا... صانعی آمده است : «رحلت عالم متقی و متخلّق حضرت آیت ا... موسوی خلخالی (ره) موجب تأسف و تأثر شد، بی شک فقدان بقیه السلف حوزه علمیه نجف ضایعه‌ای برای مجامع علمی و همه علاقه مندان به حفظ آثار و علوم اهل بیت (ع) است».


پیام تسلیت شورای عالی و مدیریت حوزه علمیه خراسان
شورای عالی و مدیریت حوزه علمیه خراسان در پیامی ارتحال آیت ا... سید محمدمهدی موسوی خلخالی را تسلیت گفت. در این پیام آمده است : «ارتحال عالم عامل، استاد جلیل القدر حوزه علمیه خراسان، حضرت آیت ا... سید محمد مهدی موسوی خلخالی موجب تاثر و تالم خاطر حوزویان این خطه شد. علما به عنوان ستون ها و پایه‌های اصلی ترویج و تبیین دین مبین اسلام در مسیر رسالت ابلاغ و تحقق دین، تلاش وافر و شایسته‌ای داشته و دارند که بی شک فقدان هر کدام مصداق اتم حدیث شریف «إذا ماتَ العالِمُ ثُلِمَ فِی الإسلامِ ثُلمَةٌ لایَسُدُّها شَیءٌ إلی یَومِ القِیامَةِ» است  و از جمله این علمای وارسته، مرحوم حضرت آیت ا... سید محمد مهدی موسوی خلخالی هستند که حوزه علمیه خراسان از محضر آن عالم عامل بهره‌مند بود. این عالم ربانی و پرهیزکار و اسوه اخلاق با همت والای خویش به تربیت طلابی ارزشمند و فاضل پرداخت و عمر پربرکت خویش را در مسیر تالیفات و تحقیقات عمیق علمی و معارف بلند قرآن و آموزه های اهل بیت(ع) قرار داد و امروز افرادی عالم، وارسته، مهذب و عامل در شمار شاگردان آن استاد معظم در راه تعلیم و تعلم در این حوزه کهن به اجتهاد علمی می پردازند».