محمدزاده، رئیس سازمان نهضت سوادآموزی خبر داد: کاهش شمار بی‌سوادان در کشور به کمتر از 2 میلیون نفر

بخش خبری: برآورد باسوادی در سال 98 در جمعیت 10 تا 49 ساله کشور نشان می‌دهد که به بیشتر از 96 درصد از مردم ایران باسواد و میزان بی‌سوادان به کمتر از 2 میلیون نفر رسیده است.
شاپور محمد زاده،رئیس سازمان نهضت سوادآموزی کشور دیروز درآستانه چهلمین سالروز تشکیل نهضت سوادآموزی به فر مان امام خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی با تشریح دستاوردهای ارزشمند جمهوری اسلامی گفت: براساس سرشماری سال 95 تعداد 2 میلیون و 700 هزار نفر اظهار بیسوادی کردند؛ از این تعداد 400 هزار نفر اتباع خارجی هستند؛ البته سامانه آمار و اطلاعات ما این رقم را 600 هزار نفر است.
وی افزود: قبل انقلاب اسلامی از هر یک‌صد نفر تنها 47نفر باسواد بودند، براساس آمار و ارقام در سال 95این آمار به 88نفر از هر یک‌صد نفر رسیده است بنابراین این موضوع از دستاوردهای ارزشمند انقلاب است.
وی با اشاره به طرح بسیج سوادآموزی اظهار کرد: در سال 1369 همگام با اعلام سال مبارزه جهانی با بی‌سوادی، بسیج ملی سوادآموزی در کشور به اجرا گذاشته شد که تعداد بیشماری تحت پوشش قرار گرفتند و شاهد رشد 18 درصدی باسوادی در این یک دهه هستیم.


محمد زاده افزود: در راستای ایجاد عدالت جنسیتی در سوادآموزی بیشتر فعالیت‌های این سازمان به بخش بانوان بیسواد تخصیص‌یافته است به‌طوری‌که تفاوت نرخ باسوادی زنان نسبت به مردان از 4/23درصد در سال 1355به کمتر از5/6درصد در سال 1398کاهش‌یافته است.
رئیس سازمان نهضت سوادآموزی در خصوص کاهش درصد باسوادی بین مناطق شهری و روستایی خاطرنشان کرد: طبق سرشماری‌های انجام‌شده میزان باسوادی مناطق شهری از 4/65 درصد در سال 1355به 8/90درصد در سال 1395افزایش‌یافته است.
وی با اشاره به فعالیت مراکز یادگیری محلی، گفت: مراکز یادگیری محلی از سال 79 تا 86 فعالیت می‌کردند و در آن زمان‌ها 3512 مرکز یادگیری محلی وجود داشت که مهارت‌های زندگی، مهارت‌های شهروندی و مهارت‌های زودبازده آموزش داده می‌شد اما سال 86 تعطیل شدند و از سال 94 مجدداً احیا شدند که درحال حاضر 450 مرکز یادگیری داریم و در تلاش هستیم تا سال 99 این تعداد را به 750 مرکز یادگیری برسانیم.
محمد زاده از اجرای طرح حلقه‌‌های کتاب و کتابخوانی به منظور ترویج فرهنگ مطالعه خبر داد و بیان کرد: طرح خواندن با خانواده نیز از دیگر طرح‌هاست که 5 میلیون و 375 هزار نفر برای دوره مقدماتی اجرا شد.
رئیس سازمان نهضت سوادآموزی درباره بودجه سال 99 نهضت سواد آموزی با اشاره به پیش‌بینی کاهش 37 درصدی این بودجه نسبت به سال 98 گفت: شرایط کشور شرایط خاصی است احتمال اینکه درصد قابل توجهی از اعتبارات نهضت کم شود وجود دارد، پیش بینی‌ها حدود 37 درصد کاهش بودجه است و کسری بودجه نیز از امسال به سال بعد منتقل خواهد شد. ضمن اینکه هر سال حدود 70 درصد بودجه مصوب ما تامین می‌شد و امیدواریم تا پایان امسال هم این 70 درصد محقق شود. البته با کاهش بودجه ما براساس تعهدات که پوشش 400 تا 450 هزار نفر است را انجام خواهیم داد.
در این جلسه همچنین سامانه پیشخوان محتوا و رسانه‌های آموزشی افتتاح شد. از جمله کارکردهای این سامانه، آرشیو محتوای تولید شده از ابتدا تا کنون، تسهیل دسترسی آسان‌تر به محتوای تولید شده، سیستمی کردن فرایند تولید محتوا، دسترسی هوشمند به متن، جلوگیری از تولید عناوین تکراری و.... است.
سایر اخبار این روزنامه
تفاهم‌نامه ساخت مسکن ملی برای کارگران، بازنشستگان و مستمری‌بگیران امضا شد پیام تسلیت مراجع عظام تقلید در پی درگذشت حضرت آیت‌الله موسوی خلخالی حضرت آیت‌الله جوادی آملی: در تبلیغ دین، نباید از توده مردم غافل شد مجلس دو فوریت طرح شفاف‌سازی هزینه‌های تبلیغات انتخاباتی را تصویب کرد تلاش علی مطهری برای اعلام وصول استیضاح وزیر کشور محمدزاده، رئیس سازمان نهضت سوادآموزی خبر داد: کاهش شمار بی‌سوادان در کشور به کمتر از 2 میلیون نفر با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت صورت گرفت تجلیل از ذوب آهن اصفهان به عنوان صادر‌کننده ممتاز استانی اعتراض عبدالله به اعلام پیروزی غنی در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان نسخه یک روزنامه صهیونیستی برای عادی سازی روابط عربستان و امارات با اسراییل همه مدارس استان تهران تا پایان هفته تعطیل است فرمانده کل سپاه با امیر سرلشکر موسوی دیدار کرد در شورای شهر تصویب شد؛ تحقیق و تفحص از املاک شهرداری تهران با هدف ارتقای درمان کودکان مبتلا به سرطان کشور صورت گرفت؛ انعقاد تفاهم‌نامه میان بیمارستان محک و بیمارستان گاسلینی ایتالیا به آسمان حواله ندهید