پیام تسلیت مراجع عظام تقلید در پی درگذشت حضرت آیت‌الله موسوی خلخالی

بخش خبری: در پی درگذشت آیت‌الله موسوی خلخالی از اساتید حوزه علمیه خراسان، مراجع عظام تقلید در پیام‌های تسلیتی این ضایعه را به پیشگاه مقدّس حضرت ولی عصر (عج)،جهان تشیع، علمای اعلام، حوزه علمیه مشهد مقدّس و شاگردان و فرزندان آن عالم ربّانی تسلیت گفتند.
پیام تسلیت حضرت آیت‌الله سیستانی
متن پیام آیت‌الله سیستانی بدین شرح است:
بِسْمِ‌الله الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ


اِنَّا للّه واِنّا اِلَیهِ رَاجِعُونَ
خبر ارتحال عالم جلیل القدر جناب آیت‌الله آقای حاج سیدمحمدمهدی موسوی خلخالی (قدس سره) موجب تاسف و تاثر گردید.
فقدان آن بزرگوار که سالیان متمادی از عمر با برکت خویش را در راه خدمت به دین و مذهب به ویژه در تالیف و تدریس و تربیت طلاب سپری نمودند، ضایعه‌ای بزرگ است.
اینجانب مصیبت وارده را به حوزه‌های علمیه به خصوص حوزه علمیه مشهد مقدس و به فرزندان مکرم و دیگر افراد خاندان محترم آن فقید سعید تسلیت عرض نموده، و از خداوند متعال برای آن مرحوم علو درجات و برای بازماندگانشان صبر جمیل و اجر جزیل مسالت دارم.
لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّهَ اِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِی الْعَظِیمِ
پیام تسلیت حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی
متن پیام حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی به شرح زیر است:
باسمه تعالی
اذا مات العالم ثلم فی الاسلام ثلمه لا یسدّها شیء
با تاسف و تاثر فراوان، مطلع شدیم که یکی از مفاخر بزرگ حوزه‌های علمیه، حضرت آیت‌الله آقای حاج سید مهدی موسوی خلخالی رضوان‌الله تعالی علیه به دیار باقی شتافت و لبیک حق را اجابت نمود.
آن فقیه عالی‌مقام در حوزه علمیه نجف اشرف به مقام والای اجتهاد و استنباط در احکام شریعت رسید و در تهران با تاسیس مراکز بزرگ مذهبی، معارف نورانی قرآن و عترت به ویژه فرهنگ مهدویت را ترویج نمود و در مشهد مقدّس به تدریس فقه اهل البیت علیهم السلام و تربیت شاگردان فاضل و تهذیب نفوس پرداخت.
اینجانب از سالیان دور آن فقید سعید را از نزدیک می‌شناختم و ایشان را عالمی متعهّد، وارسته، متواضع و دارای مکارم اخلاق و صفای باطن می‌دانستم.
فقدان این فقیه بزرگ ثلمه و خسارت برای حوزه‌های علمیه می‌باشد. رحلت ایشان را به پیشگاه مقدّس حضرت ولی عصر عجّل‌الله تعالی فرجه الشریف و به علمای اعلام و حوزه علمیه مشهد مقدّس و شاگردان و فرزندان محترم آن عالم ربّانی تسلیت می‌گویم؛ علوّ درجات و مزید رحمت الهی را برای روح بلند آن مرحوم از خداوند متعال مسئلت دارم.
پیام تسلیت حضرت آیت‌الله صانعی
متن پیام حضرت آیت‌الله صانعی بدین شرح است:
بسمه تعالی
«اذا مات المومن الفقیه ثلم فی الاسلام ثلمه لایسدها شیء»
رحلت عالم متقی و متخلّق حضرت آیت‌الله موسوی خلخالی (رحمه‌الله علیه) موجب تاسف و تاثر گردید، بی‌شک فقدان بقیه السلف حوزه علمیه نجف(صانها‌الله عن الحدثان) ضایعه‌ای برای مجامع علمی و همه علاقمندان به حفظ آثار و علوم اهل‌بیت (صلوات‌الله علیهم اجمعین) می‌باشد.

اینجانب ضمن عرض تسلیت به حضرت ولی‌الله‌الاعظم (عجل‌الله تعالی فرجه الشریف)، حوزه‌های علمیه بالخصوص حوزه علمیه نجف و مشهد و کلیه وابستگان سببی و نسبی، برای آن مرحوم علو درجات و حشر با ائمه اطهار (علهیم‌السلام) و برای بازماندگان صبر جمیل و اجر جزیل را خواستارم.
پیام تسلیت حضرت آیت‌الله نوری همدانی
در پیام آیت‌الله حسین نوری همدانی آمده است:
بِسْمِ‌الله الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
«اذا مات المومن الفقیه ثلم فی الاسلام ثلمه لایسدها شیء»
بانهایت تاسف و تاثر خبر ارتحال فقیه عالی‌قدر حضرت آیت‌الله آقای حاج سید مهدی موسوی خلخالی رضوان‌الله تعالی علیه را دریافت کردم.
فقدان این عالم خدمتگزار که عمر بابرکت خود را صرف ترویج فرهنگ اهل‌بیت(ع) نمود و از ثمرات علمی مرجع عالی‌قدر شیعیان حضرات آیات بروجردی و خویی محسوب می‌شود ضایعه عظیم برای حوزه‌های علمیه به‌خصوص حوزه مشهد مقدس می‌باشد.
این وجود بابرکت شاگردان فراوانی در تهران و مشهد تربیت نمود و آثار و برکاتی از خود بجای نهاد.
اینجانب درگذشت این شخصیت ممتاز علمی و اخلاقی را به محضر مبارک حضرت ولی‌عصر(عج) و خاندان مکرم، آقازاده‌های محترم،حوزه‌های علمیه به‌خصوص حوزه مشهد مقدس و به ارادتمندان ایشان تسلیت عرض نموده و علو مقام را برای آن فقید سعید مسالت می‌نمایم.
آیت‌الله سید محمدمهدی خلخالی از اساتید فقه و اصول حوزه علمیه در 95 سالگی شامگاه شنبه 30 آذرماه امسال در مشهد دار فانی را وداع گفت.
وی از اساتید فقه و اصول حوزه علمیه و از شاگردان آیت‌الله‌العظمی خویی بود و مباحث اصولی و فقهی ایشان را به رشته تحریر درآورده و کتاب‌های مختلفی ازجمله کتاب فقه الشیعه و حاکمیت در اسلام را تالیف کرده ‌است.
سایر اخبار این روزنامه
تفاهم‌نامه ساخت مسکن ملی برای کارگران، بازنشستگان و مستمری‌بگیران امضا شد پیام تسلیت مراجع عظام تقلید در پی درگذشت حضرت آیت‌الله موسوی خلخالی حضرت آیت‌الله جوادی آملی: در تبلیغ دین، نباید از توده مردم غافل شد مجلس دو فوریت طرح شفاف‌سازی هزینه‌های تبلیغات انتخاباتی را تصویب کرد تلاش علی مطهری برای اعلام وصول استیضاح وزیر کشور محمدزاده، رئیس سازمان نهضت سوادآموزی خبر داد: کاهش شمار بی‌سوادان در کشور به کمتر از 2 میلیون نفر با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت صورت گرفت تجلیل از ذوب آهن اصفهان به عنوان صادر‌کننده ممتاز استانی اعتراض عبدالله به اعلام پیروزی غنی در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان نسخه یک روزنامه صهیونیستی برای عادی سازی روابط عربستان و امارات با اسراییل همه مدارس استان تهران تا پایان هفته تعطیل است فرمانده کل سپاه با امیر سرلشکر موسوی دیدار کرد در شورای شهر تصویب شد؛ تحقیق و تفحص از املاک شهرداری تهران با هدف ارتقای درمان کودکان مبتلا به سرطان کشور صورت گرفت؛ انعقاد تفاهم‌نامه میان بیمارستان محک و بیمارستان گاسلینی ایتالیا به آسمان حواله ندهید