تفاهم‌نامه ساخت مسکن ملی برای کارگران، بازنشستگان و مستمری‌بگیران امضا شد

وزارت‌خانه‌های تعاون، کار و رفاه اجتماعی و راه و شهرسازی برای تامین مسکن کارگران، بازنشستگان و مستمری‌بگیران تامین اجتماعی، تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند.
براساس این تفاهمنامه که در ساختمان دادمان وزارت راه و شهرسازی به امضای محمد اسلامی و محمد شریعتمدای رسید واحدهای مسکونی مناسب و مقرون به صرفه در شهرهای هدف ساخته خواهد شد.خانواده‌های کارگری، بازنشستگان و مستمری بگیران قرار است در این طرح صاحبخانه شوند.
تامین مسکن معلمان در ماه گذشته به امضای مقامات دو وزارتخانه راه و شهرسازی و آموزش و پرورش رسید. همچنین ساخت مسکن برای کارکنان وزارت دفاع نیز سه ماه پیش به امضای طرفین رسید.
260 هزار نفر در طرح مسکن ملی ثبت‌نام کردند


وزیر راه و شهرسازی بعد از امضای این تفاهمنامه از ثبت‌نام 260 هزار نفر در مرحله نخست ثبت‌نام مسکن ملی در 31 استان کشور خبر داد.
محمد اسلامی گفت: در ثبت‌نام مرحله اول مسکن ملی که در یک ماه آذر در 31 استان کشور انجام شد 240 هزار نفر ثبت‌نام کردند.وزیر راه افزود: 20 هزار نفر هم به صورت جداگانه در بافت فرسوده ثبت‌نام کردند که در مجموع 260 هزار نفر ثبت‌نام مسکن ملی تاکنون در کشور انجام شده است.اسلامی ادامه داد: پایش اطلاعات ثبت‌نام کنندگان شروع شده است و همه افرادی که پیشتر از مسکن دولتی استفاده کردند و فرم «ج» آنها قرمز است از این طرح جدا و ثبت‌نام با افراد واجد شرایط ادامه می‌یابد.
وزیر راه و شهرسازی گفت: برای ساخت واحدهای مسکونی مسکن ملی از ظرفیت سازمان نظام مهندسی برای رعایت الزامات فنی و بهبود کیفیت خانه‌ها استفاده خواهد شد.وی در باره تفاهم جدید وزارت راه با وزارت تعاون برای ساخت خانه گفت: بخشی از زمین را ما تامین می‌کنیم و در بخشی که واحدهای کارفرمایی بزرگ در شهرهای صنعتی زمین تامین می‌کنند، خانه‌ها فقط برای کارگران ساخته نخواهد شد تا ترکیب جمعیتی متعادل با اقشار مختلف مردم در این خانه‌ها ساکن شوند.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز از احداث 200 هزار واحد مسکونی برای جامعه کارگری، مستمری‌بگیران تامین اجتماعی و بازنشستگان با همکاری وزارت راه و شهرسازی طی سه سال آینده خبر داد.
محمد شریعتمداری گفت: ظرفیت‌های قانونی زیادی برای تامین مسکن جامعه کارگری کشور وجود دارد؛ بطوری که براساس ماده 142 قانون کار، تکالیفی برای تامین مسکن بر عهده جامعه کارفرمایی و دولت در تبصره‌های یک و دو این ماده پیش‌بینی شده است.
وی با بیان اینکه این تفاهمنامه ظرفیت همکاری و همدلی بین تشکل‌های کارگری، کارفرمایی و دستگاه‌های اجرایی را فراهم می‌کند، ادامه داد: برای تامین مالی اجرای طرح‌های مسکن برای کارگران و بازنشستگان، از ظرفیت بانک عامل حوزه مسکن با همکاری وزارت راه و شهرسازی و همچنین از ظرفیت‌های سایر بانک‌های زیرمجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی استفاده می‌کنیم.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: صندوق‌های تامین اجتماعی و بازنشستگی کشوری در تامین مالی این طرح‌ها مشارکت دارند؛ ضمن اینکه وزارت راه و شهرسازی نیز با ارائه زمین‌های 99 ساله به صورت رایگان در این طرح همکاری خواهد کرد.
شریعتمداری همچنین گفت: علاوه بر این، از ظرفیت شرکت شهرک‌های صنعتی نیز که محل تجمع صنایع هستند، استفاده می‌شود تا کارفرمایان به استناد ماده 142 قانون کار، در این طرح مشارکت داده شوند تا علاوه بر استفاده از ظرفیت‌های دولت، از ظرفیت‌های جامعه کارفرمایی نیز برای تامین زمین و مسکن کارگران استفاده کنیم.
وی با اشاره به جمعیت 43 میلیون نفری کارگری کشور گفت: حدود سه میلیون و 300 هزار نفر بازنشسته تحت پوشش صندوق تامین اجتماعی و 1.5 میلیون نفر نیز تحت پوشش صندوق بازنشستگی کشور هستند که برای تامین مسکن مجموعه جامعه کارگری، بازنشستگی و مستمری‌بگیران از ظرفیت‌های دولتی، کارفرمایی و تعاونی‌های مسکن کارگری به صورت منظم و سازماندهی‌شده، استفاده خواهیم کرد.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: در قالب این تفاهمنامه، طی دو سال آینده، اجرای 200 هزار واحد مسکونی برای جامعه کارگری، بازنشستگی و مستمری‌بگیر کشور هدفگذاری شده است؛ همانطور که اعلام شد، علاوه بر این، از ظرفیت شرکت شهرک‌های صنعتی نیز برای تامین مسکن کارگران با به‌کارگیری ظرفیت کارفرمایان شهرک‌های صنعتی استفاده خواهد شد.
سایر اخبار این روزنامه
تفاهم‌نامه ساخت مسکن ملی برای کارگران، بازنشستگان و مستمری‌بگیران امضا شد پیام تسلیت مراجع عظام تقلید در پی درگذشت حضرت آیت‌الله موسوی خلخالی حضرت آیت‌الله جوادی آملی: در تبلیغ دین، نباید از توده مردم غافل شد مجلس دو فوریت طرح شفاف‌سازی هزینه‌های تبلیغات انتخاباتی را تصویب کرد تلاش علی مطهری برای اعلام وصول استیضاح وزیر کشور محمدزاده، رئیس سازمان نهضت سوادآموزی خبر داد: کاهش شمار بی‌سوادان در کشور به کمتر از 2 میلیون نفر با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت صورت گرفت تجلیل از ذوب آهن اصفهان به عنوان صادر‌کننده ممتاز استانی اعتراض عبدالله به اعلام پیروزی غنی در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان نسخه یک روزنامه صهیونیستی برای عادی سازی روابط عربستان و امارات با اسراییل همه مدارس استان تهران تا پایان هفته تعطیل است فرمانده کل سپاه با امیر سرلشکر موسوی دیدار کرد در شورای شهر تصویب شد؛ تحقیق و تفحص از املاک شهرداری تهران با هدف ارتقای درمان کودکان مبتلا به سرطان کشور صورت گرفت؛ انعقاد تفاهم‌نامه میان بیمارستان محک و بیمارستان گاسلینی ایتالیا به آسمان حواله ندهید