بیست‌‏و‏دومین دوره جشنواره قصه‌گویی با تجلیل از ایرج طهماسب به ایستگاه پایانی رسید

سرت سلامت، قصه‌ساز قصه‌های کودکی
گروه فرهنگ و هنر - اتل متل یه قصه، یه قصه بی‌غصه... قصه ما به سر رسید، کلاغه به خونش نرسید... کودکی خیلی از بزرگسالان امروز آمیخته با این کلمات است. روزگاری که سرگرمی‌ها مثل امروز نبودند و دورهمی‌های خانوادگی به قصه‌گویی می‌گذشت و بچه‌ها با صدای قصه به خواب می‌رفتند. اما امروز چقدر کودکان قصه می‌شنوند؟ چقدر قصه‌گویی در میان خانواده‌ها رواج دارد؟ جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی تلاشی است برای باز‏زنده‌سازی این سنت قدیمی.
بیست‏‏و‏دو دوره است که جشنواره‌ای تحت عنوان جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی توسط کانون پرورش فکری کودک و نوجوان برگزار می‌شود. حالا این دوره هم همزمان با شب یلدا به پایان رسید. اما در دوره بیست‌‏و‏دوم چه گذشت؟ استقبال شرکت‌کنندگان در این دوره با رشدی 50 درصدی نسبت به دوره بیست‏و‏یکم روبه‌رو شد. به گفته زمردیان، رئیس جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی حدودا 17 هزار نفر در این دوره شرکت‌ کرده‌اند که برگزیدگان توانستند به اجرای صحنه‌ای در تهران راه پیدا کنند.
این دوره از جشنواره مثل دوره‌های پیشین از بیست‏و‏ششم آذر‏ماه آغاز شد، گرچه آلودگی هوا احتمال داشت روند استقبال از این جشنواره را تحت‌الشعاع قرار دهد، اما روز نخست با استقبال پرشور مخاطبان آغاز شد و قصه‌گوها به روایت داستان‌های‏شان پرداختند. بنا به سنت سال گذشته، امسال هم قصه‌گوهای مهمان از بین چهره‌های شناخته‌شده در عرصه قصه و کودک به قصه‌گویی پرداختند. مهمانان روز نخست، ایرج طهماسب و بهرام شاه‌محمدلو بودند که اتفاقاً از اعضای هیئت داوران ملی جشنواره به همراه آزیتا حاجیان، رویا نونهالی و حمیدرضا شاه‌آبادی نیز هستند. در این روز دست‌اندرکاران جشنواره تصمیم گرفتند تا تولد 70 سالگی آقای حکایتی را به صورت غافلگیرانه برگزار کنند و این اتفاق فضایی صمیمی در جشنواره به ‌وجود آورد. قصه‌گوی مهمان روز نخست یعنی گیتی خامنه، مجری قدیمی برنامه‌های کودک با استقبال حاضران روبه‌رو شد.


از همان روز نخست، کارناول عروسکی نیز با حضور عروسک‌های غول‌پیکر در دو نوبت صبح عصر از کانون پرورش فکری کودک و نوجوان به سمت پارک لاله برگزار شد که تا روز پایانی هم ادامه داشت. این کارناوال یکی از پرطرفدار‌ترین بخش‌های جشنواره بود. همچنین کارگاه‌ها و نشست‌های تخصصی درباره قصه‌گویی نیز بخشی از برنامه‌های روزانه جشنواره بود.
روز دوم، روز قصه‌گویی آقای حکایتی بود. بهرام شاه‏محمدلو قصه‌گوی ویژه دومین روز از این جشنواره ساعت ۱۷ با قصه «جمشید،پادشاه ایرانی» روی صحنه آمد. ورود این قصه‌گوی پیشکسوت به صحنه با همخوانی ترانه برنامه نوستالژیک «آقای حکایتی» توسط جمعیت انبوه حاضر در سالن همراه شد.
در روز سوم ۲۰ قصه‌گو روی صحنه رفتند و قصه‌های خود را برای حاضران اجرا کردند و کارگاه‌های تخصصی دیگری نیز با سخنرانی قصه‌گوهای خارجی برگزار شدند. قصه‌گوی مهمان روز سوم مصطفی رحماندوست، نویسنده کودک، بود. پیش از ورود او روی صحنه شعر «صد دانه یاقوت» با صدای زنده‌یاد خسرو شکیبایی در سالن پخش شد و همه حاضران در سالن آن را همخوانی کردند. رحماندوست پس از اتمام این ترانه، از زنده‌یاد خسرو شکیبایی یاد و خاطره‌ای از انتخاب او برای خواندن این ترانه بیان کرد.
قصه‌گویی مجید قناد و سارا روستاپور و اجرای شرکت‌کنندگان در بخش ملی که با داوری چهره‌هایی چون ایرج طهماسب، رویا نونهالی، آزیتا حاجیان، بهرام شاه‌محمدلو و حمیدرضا شاه‌آبادی خلاصه‌ای از چهارمین روز بیست‏و‏دومین دوره جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی بود.
پایان عصر شنبه، 30 آذر ماه، همزمان با شب یلدا به رسم هر سال مراسم اختتامیه این جشنواره برگزار شد و برگزیدگان اعلام شدند. محمدرضا زمردیان، رئیس بیست‌ودومین جشنواره بین‌المللی «قصه‌گویی» و معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، در بخشی از سخنان خود در این مراسم گفت: به اعتقاد من، جشنواره امسال دو برنده اصلی داشت؛ برنده اول قصه‌گویانی بودند که توانستند مخاطبان را به سالن‌ها بکشانند و پای قصه‌ها نگاه دارند و برای آن‌ها جذابیت ایجاد کردند و میزان مخاطبان نشان می‌دهد که آن‌ها در ارائه هنرمندانه خودشان در قصه‌ها موفق بودند. اما برنده اصلی، خانواده‌هایی بودند که در این دوره با وجود گستردگی ابزار سرگرمی که برای دوران فراغت بچه‌ها وجود دارد، قصه شنیدن را انتخاب کردند و در جشنواره حضور یافتند.
اختتامیه نیز از قصه‌گوی مهمان و ویژه خالی نبود و رضا کیانیان به همین مناسبت برای قصه‌گویی روی صحنه حاضر شد. ‏او با اشاره به این‌که خود یک کانونی است، گفت: نسل پرافتخاری از هنرمندان کشور همه از هنرجویان کانون بودند‏. این هنرمند در ادامه قصه‌ای از دوران دبستان تا دبیرستان خود گفت.
اما بخش هیجان‌انگیز مراسم اختتامیه جشنواره قصه‌گویی مانند سال گذشته، بخش تجلیل از یکی از بزرگان عرصه قصه در کشور بود. هنوز کلیپ ورود آقای حکایتی در مراسم اختتامیه بیست‌و‏یکمین جشنواره قصه‌گویی به سالن و همخوانی حاضران با ترانه «آقای حکایتی» در شبکه‌های اجتماعی دیده می‌شوند. حالا امسال از ایرج طهماسب، قصه‌ساز دوران کودکی بسیاری از ما تجلیل شد. برای این بخش، مرضیه برومند با همراهی موسیقی برنامه «خونه مادربزرگه» وارد صحنه شد. برومند البته صحبت‌هایش را با طرح آرزوها و مطالباتی آغاز کرد و گفت: امیدوارم عدالت بهتر در کشور ما رعایت شود و مردم ما مسئولان دلسوزتری داشته باشند و مسئولان از مردم فاصله نگیرند. اینجا کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است و من کارم را از اینجا با رضا بابک و بهرام شاه‌محمدلو شروع کردم. جوانی محجوب در آن سال‌ها در کلاس‌های تئاتر شرکت می‌کرد و امروز یکی از بزرگ‏ترین هنرمندان این مملکت است. او در «مدرسه موش‌ها» عروسک‌گردان و صداپیشه بود و در سریال «آرایشگاه زیبا» با هم همکاری کردیم. این بازیگر بداخلاق و «لایتچسبک» است، اما برایم عجیب است که مردم تا این حد او را دوست دارند. اکنون هم خبر ندارد که قرار است از او تقدیر شود.
در خلال صحبت‌های برومند، صدای صداپیشگان مجموعه پرمخاطب «کلاه‌قرمزی» از جمله احسان کرمی و کاظم سیاحی در قالب صدای عروسک‌های «عزیزم ببخشید» و «جیگر» با او هم‌صحبت شدند. سپس با پخش موسیقی فیلم «کلاه‌قرمزی»، ایرج طهماسب روی صحنه آمد و رضا بابک، احسان کرمی، کاظم سیاحی و عروسک‌های نمایش جشنواره روی صحنه لوح تقدیر او را اهدا کردند.
ایرج طهماسب در صحبت‌هایی کوتاه گفت: خجالت می‌کشم که روی صحنه می‌ایستم و شما تشویقم می‌کنید و از این بابت بسیار ممنونم.
در پایان این مراسم نیز فاضل نظری، مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با بیان اینکه دوست دارد حال خوب و فضای شاد این مراسم استمرار پیدا کند و با یک سخنرانی طولانی از مسیر خود خارج نشود، اظهار کرد: سفر به گذشته‌ها دشوار است، اما خیال و تخیل یک امکان بزرگ را برای انسان فراهم می‌کند. روحیه شادابی که در مردم و هنرمندان‌مان دیدم حس سفر به گذشته را در من ایجاد کرد.
نظری افزود: ترجیح می‌دهم به جای صحبت‌های معمول، به ارائه سه پیشنهاد بسنده کنم؛ پیشنهاد اول من به دوستان تصمیم‌گیر در حوزه کلان مدیریت کشور است. با توجه به این‌که شب یلدا یک شب تاریخی برای ماست و به یک فرهنگ صحیح گره خورده، روز بعد از شب یلدا را یک تا دو ساعت دیرتر شروع کنند. با اینکه موافق کار و تلاشم و دوست دارم همه از شش صبح کار را شروع کنند، اما به احترام این سنت حسنه و این‌که مردم با خیال راحت دور هم جمع شوند روز بعد یکی دو ساعت دیرتر شروع شود که امیدوارم برای سال‌های بعد این اتفاق بیفتد.
نظری با اشاره به این‌که کانون جشنواره «قصه‌گویی» را در شب یلدا برگزار می‌کند و تاکید و اصرارش بر قصه‌گویی در شب یلداست، بیان کرد: به دوستان تصمیم‌گیر در شهرداری، سازمان صدا‏و‏سیما، آموزش‏و‏پرورش و... پیشنهاد می‌دهم که به این سنت اهتمام ورزند؛ یعنی همان‌طور که بعد از تعطیلات عید نگران بودیم که باید پیک شادی را کامل کنیم بچه‌ها برای آماده کردن قصه‌‏ شب یلدا هم تلاش کنند.
او در ادامه به ارائه پیشنهاد سوم پرداخت و گفت: پیشنهاد سوم من این است که خانواده‌ها برای فرزندان‌شان قصه‌های خود را بگویند. باور کنید قصه مسئله مهمی است. در بعضی از شهرهای دنیا یک خیابان را یک قصه حفظ کرده است. به عنوان مثال اگر یک پل یا یک میدان یک قصه داشته باشد، نمی‌توان به راحتی از کنار آن عبور کرد و همه باید این قصه‌ها را بدانند.
سایر اخبار این روزنامه