رأی ۹۲۳ هزار نفری رئیس‌جمهور افغانستان

سرویس بین الملل جوان آنلاین: سازمان ملل از پیروزی مجدد غنی استقبال کرده و از دیگر نامزد‌ها خواسته به این مسئله تن دهند، ولی عبدالله عبدالله نتایج اعلام شده از سوی کمیسیون انتخابات را نپذیرفته است و دیگر نامزد‌ها هم این اقدام را کودتا علیه دموکراسی توصیف کرده‌اند. واکنش‌هایی که ممکن است زمینه تکرار اعتراضات سراسری همچون سال ۲۰۱۴ در این کشور را هموار کند.

پس از گذشت ۸۵ روز از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، بالاخره نتایج آن دیروز اعلام شد و همانگونه که ناظران پیش‌بینی کرده بودند، باز هم نتایج انتخاباتی پنج سال پیش تکرار شد. به گزارش خبرگزاری جمهور، حوا علم نورستانی، رئیس کمیسیون انتخابات افغانستان روز یک شنبه در نشست خبری در مقر کمیسیون گفت که محمد اشرف غنی با کسب ۹۲۳ هزار رأی و عبدالله عبدالله (رئیس اجرایی) با کسب ۷۲۰ هزار رأی به ترتیب مقام اول و دوم را در انتخابات به دست آورده‌اند. نورستانی گفته که اشرف غنی توانسته است که بیش از ۶۴/۵۰ درصد آرا را به دست آورد و عبدالله عبدالله، نیز بیش از ۳۹ درصد آرا را به دست آورده است. بنابر این نتایج، اشرف غنی برای دومین بار به عنوان رئیس‌جمهور افغانستان انتخاب شده است. گلبدین حکمتیار با کسب ۷۰ هزار و ۲۴۲ رأی، در جایگاه سوم قرار دارد. انتخابات افغانستان در تاریخ ۶ مهرماه برگزار شد و قرار بود نتایج ابتدایی سه هفته پس از انتخابات اعلام شود، اما چندین بار به تأخیر افتاد و شبهات نسبت به بروز تقلب گسترده در انتخابات را افزایش داد. به گفته رئیس کمیسیون انتخابات افغانستان، این نتیجه ابتدایی بوده و نتیجه نهایی بعد از رسیدگی به شکایت‌ها اعلام می‌شود. به گزارش بی‌بی‌سی، رئیس کمیسیون انتخابات افغانستان گفت که نامزد‌ها سه روز وقت دارند تا شکایت‌شان مبنی بر اعلام نتایج ابتدایی انتخابات را به کمیسیون شکایات انتخاباتی اعلام کنند. کمیسیون انتخابات افغانستان در ابتدا میزان مشارکت را حدود ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر اعلام کرده بود. بعد از بررسی کمیسیون انتخابات حدود یک میلیون رأی را باطل اعلام کرد که سطح آرای معتبر در انتخابات ۱۳۹۸ ریاست جمهوری یک میلیون و ۸۲۴ هزار و ۴۰۱ رأی است. اشرف غنی بلافاصله پس از اعلام نتایج انتخابات، در سخنانی پیروزی مجدد خود را به مردم تبریک گفت و از نیرو‌های امنیتی به خاطر تأمین امنیت تشکر کرد. در هفته‌های اخیر نامزد‌های ریاست جمهوری بار‌ها از وجود تقلب گسترده در انتخابات خبر داده بودند. بیرون آمدن نام اشرف غنی از صندوق‌های رأی پس از آن انجام می‌شود که دو هفته پیش، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا در سفری غیرمنتظره به افغانستان رفت و در پایگاه امریکایی بگرام با اشرف غنی دیدار و گفتگو کرد؛ دیداری که برخی ناظران آن را تأیید ریاست مجدد غنی از سوی واشنگتن توصیف کردند.
استقبال سازمان ملل، واکنش عبدالله


با اعلام پیروزی اشرف غنی، هیئت معاونت سازمان ملل در افغانستان (یوناما)، از اعلام نتایج ابتدایی انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان استقبال کرده و از تمامی مقام‌ها و فعالان افغان خواسته که در راستای محافظت از انتخابات و تکمیل این روند تلاش کنند. این درحالی است که دیگر نامزد‌های ریاست جمهوری مخالفت خود را با نتایج انتخابات اعلام کرده‌اند. عبدالله عبدالله که رقیب جدی اشرف غنی در انتخابات به شمار می‌رفت، زیر بار نتیجه انتخابات نرفت و گفت که نتیجه شمارش آرا را نمی‌پذیرد. به گزارش خبرگزاری آوا، ستاد انتخاباتی ثبات و همگرایی به رهبری عبدالله عبدالله دیروز با اعلام اینکه مردم باید از رأی خود دفاع کنند، خواهان ابطال ۳۰۰ هزار رأی دیگر شد که ادعا می‌کند خارج از وقت رأی‌دهی یا فاقد معلومات بیومتریکی یا تکراری است. عبدالله در صفحه توئیتر خود خطاب به هوادارانش نوشت: «نگرانی و تشویش شما را درک می‌کنیم. شما حق دارید در قبال سرنوشت تان حساس و نگران باشید. انتخابات ریاست جمهوری نتیجه زحمات، قربانی‌ها و مبارزات طولانی شماست». وی افزود: «عده‌ای با تقلب سازمان یافته شفافیت انتخابات را خدشه‌دار کردند». عبدالله سال ۲۰۱۴ نیز خود را پیروز انتخابات می‌دانست و به همین خاطر، اعتراضات گسترده‌ای را علیه تیم اشرف غنی به راه انداخت و در نهایت با میانجیگری جان کری، وزیر خارجه وقت امریکا به تشکیل دولت وحدت ملی تن داد. عبدالله در هفته‌های اخیر هم گفته بود که در صورت اعلام نتایج بدون رسیدگی به خواسته‌های قانونی تیم وی، بی‌تفاوت نخواهد ماند. همچنین، رحمت الله نبیل، رهبر تیم انتخاباتی امنیت و عدالت در بیانیه‌ای اعلام کرد که کمیسیون انتخابات افغانستان بدون توجه به اصل بی‌طرفی و چارچوب‌های حقوقی، به صورت جانبدارانه نتایج ابتدایی را اعلام کرده است. این بیانیه تصریح کرد: «نتایج ابتدایی ریاست جمهوری افغانستان کودتا در برابر دموکراسی است، بنابراین تیم انتخاباتی امنیت و عدالت آن را نمی‌پذیرد». در صورت پافشاری عبدالله و دیگر نامزد‌ها به دستکاری در نتایج انتخابات، احتمال تکرار سناریوی اعتراضات پنج سال پیش دور از دسترس نخواهد بود.
مذاکره با طالبان
همزمان با پیروزی اشرف غنی، گفتگو با طالبان برای برقراری آتش‌بس در افغانستان شروع شده است. برخی از منابع گفته‌اند که نمایندگان این گروه شبه‌نظامی به اسلام‌آباد رفته‌اند تا با رهبران ارشد خود درباره این درخواست رایزنی کنند. به گزارش روزنامه افغانستان تایمز، برخی از منابع مطلع اعلام کردند سفر نمایندگان طالبان به پاکستان در جریان مذاکرات بین امریکا و مقام‌های طالبان در دوحه صورت گرفته است. رحیم الله یوسفزی، یکی از خبرنگاران پاکستانی گفت: «طالبان در حال حاضر برای آتش‌بس با دولت افغانستان توافق نمی‌کند، آن‌ها می‌گویند که آتش‌بس را در مذاکرات مستقیم با دولت کابل مورد بررسی قرار می‌دهند». سهیل شاهین، سخنگوی طالبان اخیراً در توئیتی بار دیگر بر خروج نیرو‌های امریکایی از افغانستان تأکید کرده و گفته بود: «آتش‌بس در مذاکرات بین‌افغانی مورد بررسی قرار می‌گیرد و پس از توافق صلح با واشنگتن این گفتگو‌ها انجام می‌شود». به نظر می‌رسد، مقامات واشنگتن با روی کار آوردن مجدد اشرف غنی به دنبال توافق صلح با طالبان هستند تا این گروه پس از سال‌ها در ساختار قدرتی افغانستان سهیم شود. امریکا به دنبال توافق با طالبان است و برای نشان دادن حسن نیت خود، اعلام کرده است که حدود ۴ هزار نیروی خود را از خاک افغانستان خارج می‌کند.