اشرف غنی برای دومین‌بار رئیس جمهوری شد



ندا آکیش
خبرنگار


حدود سه ماه پس از انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، صبح دیروز یکشنبه نتایج مقدماتی این انتخابات با تأخیر دو ماهه اعلام شد و کمیسیون انتخابات نام محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری فعلی افغانستان را به‌عنوان کاندیدای پیروز معرفی کرد. بلافاصله پس از آن، عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان و رقیب انتخاباتی اشرف غنی ضمن رد کردن نتیجه انتخابات؛ پیروزی اشرف غنی را زیر سؤال برد و او را به تقلب متهم کرد تا تاریخ یکبار دیگر تکرار شود. او در انتخابات قبلی هم چنین اتهاماتی را به اشرف غنی وارد کرده بود. آنها در نهایت مجبور به تقسیم قدرت شده بودند.
به گزارش الجزیره، کمیسیون انتخابات افغانستان صبح دیروز یکشنبه با تأخیر دو ماهه که در سطح جهان کم سابقه است، نتایج مقدماتی انتخابات 28 سپتامبر (6 مهرماه) را اعلام کرد. بر اساس نتایج اعلام شده، محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری کنونی افغانستان با کسب 50.64 درصد آرا معادل 923 هزار و 868 رأی، 5 سال دیگر ساکن کاخ ریاست جمهوری در کابل خواهد بود. این خبر تیم انتخاباتی اشرف غنی و خود او را خوشحال کرد اما رئیس جمهوری افغانستان در روزهای آینده با چند چالش جدی مواجه خواهد بود.
چالش نخست عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان است که در نتایج مقدماتی 39.53 درصد آرا معادل 720 هزار و 990 رأی کسب کرده و دیروز یکشنبه به محض اعلام شدن نتایج مقدماتی انتخابات، اعتراض کرد و از وقوع تقلب در انتخابات خبر داد. عبدالله گفت، مردم منتظر اعلام نتیجه آرای پاک خود بودند اما «با تأسف آنانی که به حق انتخاب مردم و مردم سالاری اعتقاد ندارند، با تقلب گسترده و سازمان یافته شفافیت انتخابات را خدشه دار کرده و به اعلام نتایج ابتدایی تقلبی انتخابات پرداختند.» عبدالله به حامیانش اطمینان داد از آرای پاک آنها «به هر قیمتی» دفاع خواهد کرد. محمد محقق، معاون عبدالله هم در صفحه فیس‌بوک خود نوشت، اشرف غنی با ۳۰۰ هزار رأی تقلبی، 50.64 درصد آرا را به دست آورده است. پس از جدا‌سازی آرای باطل از سوی کمیسیون شکایات انتخاباتی، آرای غنی به پایین 40 درصد می‌رسد و تیم عبدالله پیروز خواهد شد.
در سال 2014 هم، پس از اعلام نام اشرف غنی به‌عنوان کاندیدای پیروز، عبدالله اتهام تقلب را مطرح کرد و آنقدر بر سر این موضوع پافشاری کرد که با میانجیگری امریکا یک پست جدید در دولت افغانستان شکل گرفت و اشرف غنی مجبور شد قدرت خود را با عبدالله تقسیم کند و در قالب دولت وحدت ملی اشرف غنی رئیس جمهوری شود و عبدالله رئیس اجرایی شود. برخی ناظران نگران هستند اتفاق‌های 2014 یک بار دیگر تکرار شود و افغانستان مجبور شود 5 سال دیگر جدال‌های لفظی اشرف غنی و عبدالله را تحمل کند. شدت اعتراض‎های دیروز عبدالله طوری بود که محمد قاسم الیاسی، سخنگوی کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی اعلام کرد، کاندیداها از دوشنبه (امروز) به مدت سه روز می‌توانند شکایات خود در مورد نتایج ابتدایی را در دفاتر این نهاد ثبت کنند و 37 تا 39 روز بعد که شکایت‌ها بررسی شد، نتیجه نهایی انتخابات اعلام می‌شود.
 چالش دوم، فقدان مشروعیت است. در انتخابات 28 سپتامبر افغانستان، 13 میلیون نفر واجد شرایط رأی دادن بودند اما تنها 9 میلیون نفر از آنان برای شرکت در انتخابات ثبت‌نام کردند. با این حال بعد از بروز مشکلاتی در برخی حوزه‌ها نظیر کار نکردن دستگاه بیومتریک و تهدیدهای موجود از سوی طالبان و داعش، مشارکت مردمی به طرز بی‎سابقه‎ای پایین آمد و در حالی که در انتخابات 2014 شمار شرکت‌کنندگان در انتخابات ریاست جمهوری به 8 میلیون نفر می‎رسید، در انتخابات امسال تنها یک میلیون و 824 هزار نفر شرکت کردند از همین رو اشرف غنی با کمتر از یک میلیون رأی بر کرسی ریاست جمهوری می‎نشیند که همین مشروعیت او را با خدشه مواجه می‌کند.
چالش سوم غنی، طالبان است. طالبان دولت اشرف غنی را یک دولت دست نشانده امریکا می‌داند و تاکنون هم حاضر نشده با این دولت بر سر میز مذاکره بنشیند. این گروه بارها دعوت اشرف غنی به صلح و مذاکره را رد کرده است. اکنون نیز به‌نظر نمی‌رسد، پیروزی مجدد اشرف غنی در انتخابات تغییری در دیدگاه‌های طالبان درباره او ایجاد کند. بنابراین در 5 سال آینده هم بعید نیست جهان شاهد حملات گاه و بیگاه طالبان به ساختمان‌های دولتی و نیروهای ارتش افغانستان باشد.