لزوم تعطیلی ادارات در روزهای آلوده

سازمان هواشناسی با صدور اخطاریه‌ای از کاهش کیفیت هوا در حد ناسالم برای همه گروه‌ها تا چهارشنبه (۴ دی ماه) در شهرهای صنعتی خبرداد.به گزارش ایسنا با تداوم پایداری جو روز سه شنبه (۳ دی ماه) افزایش غلظت آلاینده‌ها در شهرهای صنعتی و پرجمعیت پیش بینی می‌شود و این وضعیت تا چهارشنبه (۴ دی ماه) ادامه می‌یابد که در پی آن کیفیت هوا تا حد ناسالم برای کلیه گروه‌های سنی کاهش می‌یابد.در این شرایط خودداری از تردد غیرضروری در سطح شهر بویژه برای کودکان، افراد مسن و بیماران تنفسی و قلبی، اتخاذ تمهیدات لازم برای کاهش تردد شهری، مدیریت نوع سوخت واحدهای صنعتی در سطح و حومه کلانشهرها توصیه می‌شود.
همچنین مرکز پایش آلودگی هوا، شاخص دیروز یکم دی  آلودگی هوای پایتخت را ۱۳۹ و در وضعیت «ناسالم برای گروه‌های حساس» اعلام کرد.معاون پایش و نظارت اداره کل محیط زیست استان تهران در گفتگو با مهر اعلام کرد: وضعیت کیفی هوای تهران در وضعیت «ناسالم برای گروه‌های حساس» است.شاخص آلاینده منو اکسید کربن پاک (۴۹)، دی اکسید گوگرد پاک (۲۷)، ازن پاک (۸)، دی‌اکسید نیتروژن قابل قبول (۹۵)، ذرات معلق با قطر کمتر از ۱۰ میکرون قابل قبول (۷۹)، و ذرات معلق با قطر کمتر از ۲.۵ میکرون ناسالم برای گروه‌های حساس (۱۳۹) بوده است.شاخص آلودگی هوای کمتر یا مساوی ۵۰ به معنای هوای پاک (سبز)، از ۵۱ تا ۱۰۰ قابل قبول (زرد)، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی)، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای همه گروه‌ها (قرمز)، ۲۰۰ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم (بنفش)، ۳۰۰ تا ۵۰۰ خطرناک (قهوه‌ای) تعریف شده است.
کیفیت نامطلوب هوای پایتخت در ۲۲ ایستگاه سنجش آلودگی
بر اساس اطلاعات شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، کیفیت هوا در ۲۲ ایستگاه سنجش کیفیت آلودگی هوا در روز یکم دی نامطلوب گزارش شد که در این بین در ۱۳ ایستگاه سنجش کیفیت هوا در شرایط ناسالم برای همه گروه‌ها بود.


به گزارش ایسنا، بر اساس اطلاعات شرکت کنترل کیفیت هوای تهران کیفیت هوا در ایستگاه‌های سوهانک (منطقه ۱)، شریف (منطقه ۲)، دانشگاه علم و صنعت (منطقه ۴)، دانشگاه تهران (منطقه ۶)، تربیت مدرس (منطقه ۶)، شهرداری منطقه ۱۰، شهرداری منطقه ۱۱، پارک سلامت (منطقه ۱۷)، پارک قائم (منطقه ۱۸)، شاد آباد (منطقه ۱۸)، شهرداری منطقه ۲۰ و فرمانداری شهر ری و شهرداری منطقه ۲۱ در وضعیت ناسالم برای همه گروه‌ها یعنی بین ۱۵۱ تا ۲۰۰ است. 
از سوی دیگر کیفیت هوا در ایستگاه‌های اقدسیه (منطقه ۱)، پونک، شهرداری منطقه ۲، پاسداران (منطقه ۳)، ژئوفیزیک (منطقه ۶)، گلبرگ (منطقه ۸)، پارک شکوفه (منطقه ۱۴)، شهرداری منطقه ۱۵ و شهرداری منطقه ۲۲ در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس بود و شاخص کیفیت هوا در این ایستگاه‌ها بین عدد ۱۰۱ تا ۱۵۰ قرار داشت. در این شرایط به مبتلایان به بیماری‌های قلبی یا ریوی، سالمندان و کودکان توصیه می‌شود که فعالیت‌های طولانی یا سنگین خارج از منزل را کاهش دهند.
کیفیت هوا در سه ایستگاه سنجش کیفیت هوای دانشگاه شهید بهشتی (منطقه ۱)، مسعودیه (منطقه ۱۵) و شهرک چشمه منطقه ۲۲ سالم گزارش شده است.
گفتنی است که ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون - که عامل اصلی آلودگی این روزهای هوای پایتخت است - در ایستگاه‌های شهرداری منطقه ۴، ستاد بحران (منطقه ۷)، میدان فتح (منطقه ۹)، پارک رازی (منطقه ۱۱) و میدان امام خمینی (منطقه ۱۲)، پیروزی (منطقه ۱۳)، اتوبان محلاتی (منطقه ۱۴)، شهرداری منطقه ۱۶ و شهرداری منطقه ۱۹اعلام نشده بود.
همچنین عضو شورای شهر تهران گفت: شهرداری با طرح ناموفق ترافیک نتوانست در مقابله با آلودگی هوا موفق عمل کند و بهتر این است زمانی که نمی‌توانیم، حرفی بزنیم، حداقل آن را بیان نکنیم.به گزارش ایلنا، حجت نظری در جریان یکصد و هشتاد و چهارمین جلسه شورا در تذکری درخصوص آلودگی هوا اظهار داشت: باید درباره آلودگی هوا راهکاری درنظر بگیریم. ۱۸ دستگاه در این زمینه نقش دارند ولی نشان داده‌ایم که هیچ کدام از ما ۱۸ دستگاه نتوانسته‌ایم موفق عمل کنیم.وی با اشاره به طرح کاهش آلودگی هوا که از سوی معاونت حمل و نقل مطرح شد گفت: شهرداری با طرح ناموفق ترافیکی نتوانست در مقابله با آلودگی هوا موفق عمل کند و دستگاه‌های دیگر نیز مشکلاتی مشابه را مطرح کرده‌اند و بهتر این است زمانی که نمی‌توانیم حرفی بزنیم حداقل آن را بیان نکنیم.نظری تصریح کرد: در دولت احمدی‌نژاد به بهانه آلودگی هوا شهر را چندین روز مداوم تعطیل می‌کردند که اقدامی افراطی بود، اما در دولت روحانی به هر ضرب و زور نمي‌خواهند ادارات را تعطیل کنند و در آن تفریط مي‌کنند. نظری ادامه داد: روز شنبه مطرح شد که همه مراکز آموزشی و دانشگاه‌ها تعطیل هستند ولی بعداً هر یک از دانشگاه‌های ‌آزاد و وزارت علوم اعلام کردند که دانشگاه‌ها دایر است و این موضوع سبب شد که تردد خودروها در طول روز افزایش یابد و شاخص آلودگی مدام بیشتر شود و به مرز ناسالم برای همه گروه‌ها برسد. ما اصرار داریم اگر ادارات باز باشد کشور را تعطیل نکرده‌ایم. وی افزود: از استانداری تهران می‌خواهیم که از چند روز قبل اطلاع رسانی کرده و چند روز را پشت هم تعطیل کنند تا خانواده‌ها در کنار فرزندانشان بتوانند از شهر خارج شده و شاید قدری پایتخت با این «مسکن» هوایش تمیز شود.