مدعیان اصلاحات برای تحمیل دیپلماسی سازش به خون کولبران مظلوم هم رحم نکردند


سرویس سیاسی- گفتنی است در شرایطی که دشمنان آشکارا هدف از فشار اقتصادی به کشور و مردم را، کشاندن ایران به میز مذاکره و سازش و نیز دادن امتیازات بیشتر عنوان می‌کند، مدعیان اصلاحات به رغم تجربه بدعهدی و تقلب دشمن در ماجرای برجام، هر موضوعی را تبدیل به بهانه‌ای برای تسلیم شدن در برابر آن می‌کنند. آیا عجیب نیست هروقت فشار دشمن فزونی می‌گیرد، این محافل هم زبانشان برای تسلیم‌طلبی دراز می‌شود؟ اینها چه هویتی دارند که با وجود خسارت‌های برجام و تأکید رئیس‌جمهور و وزیر خارجه بر اینکه آمریکا به هیچ تعهدی وفادار نیست و مذاکره‌ای نداریم، این‌بار سمت‌ ترامپ غش می‌کنند؟
اینها همه در حالی است که افکار عمومی ‌می‌دانند که آنچه باعث بروز و ظهور مشکلات کشور و تشدید تحریم‌های بی‌سابقه شده، از سویی ناکارآمدی و سوءتدبیر دولت و از سوی دیگر راهبرد انفعالی دولت در برابر غرب بوده است.
عینک واژگونه‌نگری بر چشم ارگان دولت
روزنامه دولتی ایران دیروز نوشته است: «کلمه دیپلماسی موجب خراش روح‌بخش مهمی ‌از تندروها می‌شود. شاید بتوان آن را مترادف با نسبت میان جن و بسم‌الله معرفی کرد، چنان‌که گویی دیپلماسی یک شیوه حرام برای کسب نتایج زیان‌بار است. تمامی‌ دستاوردهای دیپلماتیک را نجس و نامشروع می‌دانند. نحوه برخورد آنان با سفرهای رئیس‌جمهوری نشان‌دهنده حساسیت آنان بیش از هر چیز به اقدامات و سفرهای دیپلماتیک است. چه این سفر جزو سفرهای معمولی و مرسوم باشد و چه با برنامه کاری مشخص انجام شده باشد. این مخالفت دلواپسان بر چه مبنایی است؟ بر مبنای یک تحلیل خوش‌بینانه می‌توان گفت که به قول امام علی(ع) «الناس اعداء ما جهلو». مردم دشمن چیزهایی هستند که نسبت به آن جهل دارند و نا‌آگاه هستند. این گروه درک درستی از دیپلماسی ندارند.»


همین‌ که معماران برجام رجز تخصص در مذاکره می‌خواندند اما بعد گفتند تحریم‌ها روی کاغذ برداشته شده، مطالبات مردم از برجام برآورده نشده، حتی متن و کلمات برجام هم نقض شده‌اند و علتش آمریکاست، کافیست! ارگان دولت گویا عینک واژگونه‌نگری بر چشم دارد. دولت حیثیت و اعتبار دیپلماسی را مخدوش کرده‌، ارگانش می‌گوید منتقدان درک درستی از دیپلماسی ندارند! راستی یک حساب بانکی هم برای ایران در انگلیس باز کنید!
در فدراسیون والیبال هم اصل بر احراز «صلاحیت» است، نه احراز «عدم ‌صلاحیت»!
روزنامه سازندگی در مطلبی به قلم فائزه‌ هاشمی ‌نوشت: «بر اساس اصل ۹۹ قانون اساسی وظیفه شورای نگهبان نظارت بر انتخابات‌ها است و بررسی صلاحیت کاندیداها نیز جزئی از این وظیفه در قوانین تعریف شده است. همچنین اصل ۳۷ قانون اساسی قید می‌کند «اصل بر برائت است مگر اینکه خلاف آن توسط دادگاه صالح ثابت شده باشد» یعنی همه افراد درست و خوب و پاک هستند مگراینکه خلاف آن اثبات شود. در حالی ‌که رفتار شورای نگهبان مقابل تصریح مذکور در اصل ۳۷ است به ‌نحوی ‌که کاندیداها باید ثابت کنند خوب و سالم هستند تا تأیید شوند. به‌ عبارت ‌دیگر احراز «صلاحیت» جایگزین احراز «عدم صلاحیت» در سال‌های اخیر شده و شورای نگهبان آن را به یک رویه تبدیل کرده است. جای تأسف که آقای علوی وزیر اطلاعات دولت آقای روحانی نیز اخیراً فرمودند که روند «احراز صلاحیت» رویه درستی است. این رویه یعنی زیر پا گذاشتن اصول قانون اساسی آن‌هم توسط نهادی که وظیفه او حفظ قانون اساسی است. این رویه شورای نگهبان به نهادهای دیگر نیز تسری پیدا کرده است. چند هفته پیش فدراسیون والیبال فردی از کاندیداهای ریاست فدراسیون را در انتخابات اخیر رد کرد چرا که نتوانسته بود صلاحیت خود را ثابت کنند در حالی ‌که فدراسیون می‌بایست «عدم صلاحیت» این کاندیدا را احراز می‌کرد.»
در سطحی و خنده‌دار بودن انتقادات عضو شورای مرکزی کارگزاران به شورای نگهبان همین بس که فائزه‌ هاشمی می‌گوید: فدراسیون والیبال برای انتخاب رئیس می‌باید «عدم صلاحیت» را احراز می‌کرد.
لازم به ذکر است اصل برائت در قانون اساسی ارتباطی به وظایف نظارتی شورای نگهبان ندارد! و مراد قانونگذار این است که در قانون اساس به اصل «قانونی بودن جرائم و مجازات‌ها»‌ اشاره کرده و اذعان کند که در محکمه‌ها اصل بر برائت است. به‌طور مثال، در مواقعی که متهمی ‌به دادگاه می‌رود کسی که مدعی است باید اتهام فرد را ثابت کند و اگر نتواند ثابت کند، اصل بر برائت می‌شود. به گفته کدخدایی، در وظایف شورای نگهبان اصل بر احراز «صلاحیت» است، نه احراز «عدم صلاحیت»، برای مثال فردی که در محله خود گمنام باشد و کسی او را نشناسد تأیید صلاحیت نمی‌شود!
البته چه کسی است که نداند فشار مدعیان اصلاحات به شورای نگهبان از مدت‌ها قبل آغاز شده تا از رهگذر پروژه منفعل کردن این نهاد در نظارت استصوابی، معدود چهره‌های تندرو و رادیکال این جریان وارد مجلس شوند!
۴۰ درصد مردم انگلستان زیر خط فقر هستند
ارگان دولت در شماره دیروز گفت‌وگویی را با یک اقتصاددان و عضو هیئت علمی ‌دانشگاه منتشر کرد. وی می‌گوید: «در اقتصاد رفتاری این موضوع [ذهنیت‌ افراد نسبت به منابع مالی دیگران] بررسی شده است و دو حالت دارد. اینکه شما نسبت به درآمد خود مشکل دارید یا با درآمد خود در مقایسه با دیگران. وقتی توزیع مناسب ثروت را از طریق مالیات در جامعه ایجاد نکرده باشید آن‌قدر مهم نیست که مصرفتان چقدر است. مهم اختلاف مصرفی است که فرد فکر می‌کند وجود دارد و او را اذیت می‌کند. البته فریمینگ و گزارش‌دهی که این موضوع دارد از دست ما خارج است. فیس‌بوک، توئیتر، اینستاگرام، یوتیوب و بی‌بی‌سی همه اینها به مردم ایران گزارش می‌دهند و گویی در ایران افراد زجر می‌کشند و شکنجه می‌شوند.»
مصاحبه‌شونده می‌افزاید: «سال‌ها پیش که در ایران دانشجو بودم سال ۸۵ که ایران کشور آرامی ‌بود یک نفر از من پرسید ایران آرام است؟ چنین دیدی دارند در حالی که چنین دیدی را در انگلستان نمی‌بینیم. آخرین مطلبی که خواندم ۴۰ درصد از مردم انگلستان زیر خط فقر هستند ولی این آمار چقدر منعکس می‌شود؟ چرا هیچ فیلمی ‌از شمال انگلستان که فقر زیادی دارد ساخته نمی‌شود. در خیابان‌های بیرمنگام و مرکز شهر ساعت ۷ به بعد به لحاظ امنیت قدم زدن راحت نیست. چند فیلم مثل «من دنیل بلیک» یا «فیش تکت» که کارگردان آنها یکی است، ساخته شده که فقر را در قسمت‌های شمالی انگلستان نشان می‌دهد. در حالی که این فیلم‌ها دیده نمی‌شود. این مباحث را در بررسی‌هایی که ذهن مردم را شکل می‌دهد باید بررسی کنیم. شکل‌گیری ذهن یک متغیر است که حقیقی و مجازی آن فرق نمی‌کند.»
هراس‌افکنی حامیان FATF ادامه دارد!
روزنامه آرمان در مطلبی نوشت: «در حالی که چین و روسیه گفته‌اند اگر ایران ضوابط و مقررات کارگروه اقدام مالی مشترک را نپذیرد ما هم نمی‌توانیم به روابط بانکی با ایران ادامه دهیم، هنوز هم مجمع تکلیف FATF را مشخص نمی‌کند».
حامیان FATF ادعا می‌کنند که در صورت عدم اجرای دستورات FATF تعاملات ایران با خارج از کشور و از جمله مبادلات بانکی با روسیه و چین به صفر خواهد رسید! این در حالی است که بدترین شرایطی که FATF می‌تواند برای یک کشور به‌وجود آورد، «اقدام متقابل» است که از آن تحت عنوان لیست سیاه یاد می‌شود.
نهایت فشاری که «اقدام متقابل» می‌تواند بر کشور هدف وارد کند، افزایش مراقبت کشورهای دیگر درباره آن است و نه قطع همکاری.
 ایران از سال 1388 تا 1395 در لیست سیاه FATF بوده است. تبادلات وسیع مالی ایران با کشورهای مختلف از جمله روسیه و چین در این دوران، نشان می‌دهد که وجود ایران در لیست سیاه FATF، منجر به قطع همکاری‌های مالی و بانکی با کشورهای دیگر نشده است. ایران از سال 1395 از این لیست تعلیق شده و حدود 90 درصد دستورات FATF را نیز اجرا کرده است، اما هیچ گشایشی در امور بانکی ایران انجام نشد.
خسارتی که آزمون و خطای دولت روحانی به کشور زد
روزنامه شرق در شماره دیروز گفت‌وگویی را با مصطفی ‌هاشمی‌طبا منتشر کرده است.‌ هاشمی‌طبا در این مصاحبه گفته دولت موضوع تحریم‌ها را شوخی گرفته است. لازم به یادآوری است وی در جریان انتخابات 96 به نفع روحانی از جریان رقابت‌ها کنار کشید. هاشمی‌طبا در این گفت‌وگو می‌گوید: «به هر روی نمی‌توان از میزان افزایش قاچاق در سال‌های اخیر غافل ماند. به همین دلیل این مسئله که مصرف بنزین باید کنترل شود سخن درستی است. متأسفانه وزارت نفت در شش سال گذشته به هیچ وجه با سهمیه‌بندی بنزین مقابله[موافقت] نکرد. به‌گونه‌ای که کارت‌های سوخت در پی آزادسازی مصرف حذف شد. در حالی که در شرایط تحریم همان طرح سهمیه‌بندی و استفاده از کارت سوخت ضرورت داشت. اکنون پس از چند سال آزمون و خطا به این نتیجه رسیدند که باید طرح سهمیه‌بندی را دوباره احیا کرد.»
هاشمی‌طبا در ادامه می‌گوید که «معتقدم اقدام از سهمیه‌بندی بنزین از سال‌ها قبل باید صورت می‌گرفت» پس از آنکه زنگنه به وزارت نفت رسید کارت‌های سوخت را حذف کرد. به عقیده کارشناسان و صاحب‌نظران سیاسی این اقدام او سبب افزایش بسیار زیاد قاچاق سوخت شد. ضرری که او به این واسطه در این 6 سال به کشور زد آیا قابل محاسبه است؟! هاشمی‌طبا در بخشی دیگر می‌گوید: «دولت روحانی نیز تصورش بر این است که تحریم تأثیری در زندگی مردم ندارد. در حالی که تحریم در وضعیت معیشت جامعه اثرگذار است. در واقع وقتی نمی‌توان کالا خرید و نفروخت این مسئله بدون‌ تردید در وضعیت جامعه اثر خواهد گذاشت، زیرا اساساًً هدف آمریکا از اعمال تحریم‌ها و تشدید آن اثر گذاری بوده است و همین دلیل مسئولان باید به‌دنبال خنثی کردن آن باشند.»
وی سپس راه‌های خنثی‌سازی تحریم‌ها را به‌صورت واقع بینانه مدیریت و نگاه به درون عنوان کرده، چرا که تجربه برجام به ما نشان داد که به رغم عمل به همه تعهداتمان باز هم آمریکا تحریم‌ها را لغو نکرد.‌ هاشمی‌طبا گفته است: «خنثی کردن تحریم نیز از طریق برنامه‌ریزی مدیریت صحیح فرهنگ‌سازی ارتباط و گفت‌وگو با مردم امکان‌پذیر است هیچ ایرادی ندارد که رئیس‌جمهور در فضای بنشیند و گفت مطالبه مردم می‌پردازد به سؤالاتشان پاسخ داد و از تلویزیون هم به‌طور زنده پخش شود اما این مسئله که مسئولان در بر جاذبه‌نشین و سه ماه یک‌‌بار سخنرانی کرده و مصاحبه هم با صداوسیما کنند این ارتباط با مردم نیست.»
سایر اخبار این روزنامه
تشکیل مجلس‌کارآمد راه تحقق مطالبات مردم از دولت فلافل با سس شستا، برادران کولبر و چند مسئله دیگر (یادداشت روز) اخبار ویژه تشکیل قطب جدید دنیای اسلام منهای عربستان شناسایی 12 هزار شرکت صوری در مناطق آزاد تعداد بی‌خانمان‌ها در کالیفرنیا رکورد زد وزیر مسکن آمریکا: وضعیت بحرانی است سفر دانش‌آموزان به مدرسه آسمانی‌ها سوغات سفر به ژاپن؛ سرابی که خوش‌خیال‌ها هم جدی نگرفتند «مبل‌های شکسته»رابرت‌هلوی! (نکته) ماده 100 قانون شهرداری‌ها نباید منبع درآمد مدیریت شهری باشد تصویب دو فوریت طرح شفاف‌سازی منابع مالی تبلیغات و فعالیت‌های انتخاباتی مدعیان اصلاحات و «اعتراف به شکست» در انتخابات مجلس (تا انتخابات) مدعیان اصلاحات برای تحمیل دیپلماسی سازش به خون کولبران مظلوم هم رحم نکردند با ما در فضای مجازی همراه باشید تشکیل مجلس‌کارآمد راه تحقق مطالبات مردم از دولت تشکیل مجلس‌کارآمد راه تحقق مطالبات مردم از دولت سوغات سفر به ژاپن؛ سرابی که خوش‌خیال‌ها هم جدی نگرفتند سوغات سفر به ژاپن؛ سرابی که خوش‌خیال‌ها هم جدی نگرفتند