بودجه پروژه های آبی خراسان رضوی آب رفت

 در لایحه بودجه 99 دولت نه‌تنها اعتبارات پروژه های آبی استان را حدود 16 درصد کاهش داده، بلکه سه پروژه آبی دارای ردیف بودجه استان از جمله پروژه انتقال آب کوه های هزارمسجد به مشهد را به طور کامل حذف کرده است. سهم خراسان رضوی از اعتبار 5759 میلیارد تومانی طرح و پروژه‌های آبی کشور در سال 99 را از 2.5 درصد سال 98 به حدود 1.8 درصد در سال 99 کاهش داده است.
به گزارش خراسان رضوی، استان خراسان رضوی هم‌اکنون بحرانی‌ترین منابع آبی زیرزمینی کشور را دارد؛ به‌طوری‌که سطح آب‌های زیرزمینی در این استان با افت محسوس و نگران‌کننده، به یک متر رسیده و ذخایر آب‌های زیرزمینی این منطقه نیز با کسری یک میلیارد و 200 میلیون مترمکعبی در سال مواجه است. از سویی، هم‌اکنون چاه‌ها و منابع زیرزمینی، سهم 80 درصدی در تأمین آب آشامیدنی خراسان رضوی با 6.2 میلیون نفر جمعیت دارد. اگرچه به مدد بارش‌های ابتدای امسال، تابستان را بدون سهمیه‌بندی آب سپری کردیم اما وضعیت بلندمدت اقلیمی استان بیانگر آن است که در سال‌های آینده استان خراسان رضوی و به‌خصوص کلان‌شهر مشهد نیازمند مدیریت جدی این حوزه است.
سهم استان از اعتبارات آبی، فقط 1.8 درصد
بر اساس پیوست شماره یک (اعتبار طرح‌های تملک دارایی سرمایه‌ای دستگاه‌های اجرایی در سال 99) در قالب فصل منابع آب لایحه بودجه 99 مجموع اعتبارات حوزه آب کشور؛ برای برنامه‌های عرضه آب، تأمین آب، مهندسی رودخانه‌ها و سواحل، بهره‌برداری و حفاظت از منابع آب و توسعه منابع آب در حوزه‌های آبریز رودخانه‌های مرزی و مشترک، 50 هزار و 759 میلیارد و 607 میلیون ریال بودجه پیش‌بینی‌شده که سهم پروژه‌ها و طرح‌های آبی خراسان رضوی از این اعتبار حدود 923 میلیارد و 861 میلیون ریال (حدود 1.8 درصد) کل اعتبارات عمرانی حوزه منابع آب کشور در سال 99 است. این کاهش 1.2 درصدی در شرایطی رخ‌داده که کل اعتبار این حوزه در کشور، 4.5 درصد افزایش‌یافته است. سهم اعتبارات استان از مجموع اعتبارات آبی سال 98، حدود 2.5 درصد (بیش از 1097 میلیارد ریال) بود که امسال 174 میلیارد ریال کاهش‌یافته است.


 با این اتفاق، درمجموع اعتبارات استان در سرفصل منابع آب لایحه بودجه 99 نسبت به سال 98 کاهش حدود 16 درصدی داشته است. البته بر اساس آن چه در جدول شماره(1) پیوست شماره یک لایحه بودجه 99 آمده، طی سال‌های گذشته تاکنون از مجموع اعتبارات پیش‌بینی‌شده برای 10 پروژه و طرح آبی استان که معادل 10 هزار و 825 میلیارد ریال است، حدود 65درصد اعتبارات یعنی حدود  16 هزار و 118 میلیارد ریال آن اختصاص پیداکرده است.
حذف 3 طرح و پروژه آبی استان از لایحه بودجه
اما آن چه جای تأمل دارد این است که مجموع طرح‌ها و پروژه‌های آبی استان که در بودجه سال 98 ردیف اعتباری مشخص داشته اند 19 مورد بوده است که در لایحه بودجه 99  به 15 مورد کاهش پیدا کرده است.
 «مطالعه و اجرای سامان دهی رودخانه‌های مرزی خراسان رضوی»، «تکمیل و تجهیز  شبکه‌های اندازه‌گیری آب‌های سطحی و زیرزمینی در محدوده شرکت آب منطقه خراسان رضوی» و «مطالعه و اجرای طرح‌های تعادل بخشی، تغذیه مصنوعی و پخش سیل در محدوده شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی» سه پروژه و طرح حذف‌شده از لایحه بودجه 99 است که سال گذشته اعتباری معادل 185 میلیارد ریال داشتند و اعتبار پیش‌بینی‌شده برای اتمام این پروژه‌ها در سال‌های بعد بیش از 1400 میلیارد ریال بوده است.
 پروژه «مرمت و بازسازی تأسیسات آبی در دست بهره‌برداری خراسان رضوی» نیز از لایحه امسال حذف شده است. البته با ذکر این نکته  که در لایحه بودجه سال 98 برای اعتبار سال‌های آینده آن اعتباری در نظر گرفته نشده بود.
حذف ردیف بودجه انتقال آب از هزار مسجد به مشهد
یکی دیگر از پروژه‌های آبی استان، طرح انتقال مدیریت و انتقال پروژه انتقال آب کوه های هزار مسجد به مشهد است که بعد از سال‌ها پیگیری، در نهایت سال گذشته در لایحه بودجه دارای ردیف شد و با عنوان «تأمین آب شرب مشهد از رودخانه‌های مرزی یال شمالی هزار مسجد» در طرح‌های مشارکت عمومی- خصوصی موضوع تبصره 19 بودجه سال 98 درج‌ شد. اما این پروژه هم از لایحه بودجه سال99 حذف‌شده تا بار دیگر یکی از پروژه‌های مهم تأمین آب مشهد بدون ردیف بودجه شودو به نگرانی ها در این حوزه
بیفزاید.
کاهش 20 درصدی اعتبارات عمرانی آب منطقه ای استان
معاون برنامه‌ریزی شرکت آب منطقه‌ای استان نیز با اذعان به کاهش اعتبارات حوزه آبی استان به خراسان رضوی گفت: اعتبارات عمرانی شرکت آب منطقه‌ای استان در لایحه سال 99 نسبت به سال گذشته حدود 20 درصد کاهش یافته است. «هادی افضل نیا» در گفت وگو با خراسان رضوی افزود: بخشی از اعتبارات عمرانی آبی استان‌ها در لایحه بودجه 99 در شرکت‌های مادر تخصصی و وزارت نیرو متمرکزشده به همین دلیل در چهار حوزه مهم مانند اعتبارات تعادل بخشی، این اعتبارات در شرکت مادر تخصصی آب ایران قرار داده شده و یکی از دلایل کاهش اعتبارات همین تمرکز اعتبارات در مرکز است. از سوی دیگر با توجه به وضعیت اقتصادی و فروش نفت ،پیش ‌از این اعلام‌ شده بود که اعتبارات عمرانی نیز کاهش خواهد یافت.
انتقال آب عمان و هزار مسجد، صد در صد توسط بخش خصوصی
وی به حذف ردیف طرح انتقال آب از کوه‌های هزار مسجد به مشهد در لایحه بودجه 99 نیز اشاره کرد و گفت: طرح‌های انتقال آب از فرا حوزه مانند انتقال آب دریای عمان و هزار مسجد کاملاً توسط بخش خصوصی انجام می‌شود و دولت هیچ ردیف اعتباری عملیاتی برای این پروژه‌ها در نظر نگرفته است. وی افزود: حذف طرح انتقال آب از کوه‌های هزار مسجد هم به دلیل تغییراتی است که در لایحه بودجه 99 نسبت به بودجه 98 صورت گرفته است.