تحریم کامیون هدیه و گلایه های ماهشهری !

داغ «فرهاد» در سرما
پدیده کولبری سال‌هاست به عنوان شغلی کاذب در بعضی مناطق کشور وجود دارد و هر از چند گاهی بر اثر حادثه‌ای که اتفاق می‌افتد، در جامعه مجازی و حقیقی خبرساز می‌شود. بامداد سه‌شنبه گذشته خبر رسید تعدادی از کولبران در ارتفاعات هورامان کردستان به علت بدی آب و هوا دچار حادثه شده‌اند. در همین ماجرا، جسد جوانی 17 ساله به نام «آزاد» پیدا شد و تلاش برای یافتن برادرش «فرهاد» ادامه داشت تا این که دو روز قبل متاسفانه فرهاد، نوجوان 14 ساله هم در حالی پیدا شد که جسدش چند روز در برف و سرما منجمد شده بود. انتشار عکس فرهاد در فضای مجازی باعث واکنش کاربران زیادی شد. کاربری نوشت: «قرار بود مسئولان فکری برای سامان دهی کولبران داشته باشند، چرا باید همچنان شاهد این اتفاقات تلخ باشیم؟»
 
نمونه کوچکی از جذب گردشگر
«مثل راه رفتن رو هوا می‌مونه!» مدتی است نخستین پل تمام شیشه‌ای قوسی شکل جهان در شهر هیر استان اردبیل در آستانه بهره‌برداری است. پلی که گفته می‌شود به لحاظ ساخت منحصربه فرد است و می‌تواند گام بسیار مهمی در جهت ارتقای گردشگری منطقه باشد. شهر هیر از نظر تولید گیلاس و آلبالو در استان قطب تولید این میوه‌ها محسوب می‌شود و وجود این همه باغ در دل شهر و روستاهای اطراف آن، طبیعتی زیبا ایجاد کرده و جلوه‌ای خاص به شهر هیر داده است. به همین دلیل تجربه حضور روی این پل می‌تواند مناظر گفته شده را صد چندان دیدنی‌تر و چشم‌نوازتر کند. کاربری نوشت: «با حضور روی این پل میشه چشم‌انداز زیبایی از دره‌ها و باغ‌ها رو ببینی. منظره سبلان هم که از دور فوق‌العاده است».
 


کامیون هدیه شامل تحریم شد
در ستون بازتاب روز گذشته درباره «فردین کاظمی» راننده ایرانی نوشته بودیم که به علت خرابی خودرو در لهستان گیر کرده بود و به کمک شهروندان لهستانی برای او کامیونی تهیه شد تا به سمت ایران ادامه مسیر دهد. اما خبر جدیدی رسیده مبنی بر این که در آخرین لحظات معامله، فروشنده کامیون اعلام کرده است به علت تحریم‌های بین‌المللی امکان تحویل کامیون را ندارد. این موضوع باعث شده دوباره لهستانی‌هایی که به راننده ایرانی کمک کرده بودند دست به کار شوند تا کامیون دیگری را برای کاظمی تهیه و دوباره او را راهی کنند. این همبستگی لهستانی‌ها واکنش مثبت کاربران ایرانی را هم در پی داشت. کاربری نوشت: «واقعا این مهربونی و همدلی که مردم لهستان دارن از خودشون نشون می‌دن حس خوبی داره. آفرین به این پیگیری‌شون».‍
 
گلایه های ماهشهری
فیلم  گلایه های مرد ماهشهری به نماینده رهبر انقلاب، بازتاب گسترده ای در فضای مجازی داشت. طبق آن چه در فارس پلاس آمده حجت الاسلام قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی که به نمایندگی از رهبری راهی شهرک طالقانی در ماهشهر شده بود، پای صحبت های پر از درد و تلخ مردم این منطقه نشست. یکی از هموطنان خطاب به رئیس سازمان تبلیغات گفت: «کار نیست، حرف هم بزنم، می‌شوم منافق و با گلوله می‌زنندم، به ما هیچ حقی نمی دهند و ...» کاربری نوشت: «کاش مسئولان پیش از این ها پای درد دل مردم می نشستن.» کاربر دیگری نوشت: «امیدواریم شنیدن این درد دل ها باعث گشایشی برای مردم این منطقه بشه و فقط شنیدن نباشه.» کاربری هم نوشت: «یک دست مریزاد هم باید به آقای قمی گفت که رفته بین مردم تا مشکلاتشون رو بشنوه».
 
خلاقیت برای کاهش طلاق
رسم و رسوم مختلفی برای ازدواج در همه نقاط جهان وجود دارد اما جالب است بدانید برای پدیده طلاق هم رسم و رسومی در بعضی مناطق وجود دارد. مطلبی در فضای مجازی منتشر شده که از یک رسم عجیب در رومانی حکایت دارد. بنابرمطلب منتشر شده، در یکی از روستاهای رومانی برای زوج‌هایی که تصمیم به طلاق دارند اتاقی در نظر می‌گیرند به نام «اتاق طلاق آشتی». در این اتاق زوج‌های متقاضی طلاق باید دو هفته با یک صندلی و بشقاب و قاشق زندگی کنند. اهالی این منطقه معتقدند زوج‌ها وقتی این فضا را برای مدتی تجربه کنند، به هم نزدیک‌تر می‌شوند و احتمال این که از هم جدا شوند خیلی کم می‌شود. آماری اعلام شده که در 300 سال گذشته در این روستا فقط یک طلاق ثبت شده است.
 
توقیف خودرو در جاده
سوال انتقادی مجری برنامه «از من بپرس» از رئیس پلیس‌راه کشور که «چرا پلیس خودروها را در جاده توقیف می‌کند که راننده با زن و بچه و بار و... در بیابان اسیر و ابیر شود؟» یکی از ویدئوهای پربازدید در فضای مجازی بود. سردار سیدتیمور حسینی در پاسخ گفت: «پلیس با راننده پرخطر، حتما مماشات نخواهد کرد اما درصد توقیف‌شوندگان ناچیز است. تاکید ما به همکاران این است که به جریمه یا حتی یک تذکر اکتفا کنند.» کاربران هم به این سوال واکنش نشان دادند. کاربری نوشت: «چرا نباید خودروی راننده ای که برای جان بقیه توی جاده خطر ایجاد می کنه رو توقیف کنن؟!» کاربر دیگری نوشت: «کاش می پرسید چرا پلیسا توی جاده مخفی میشن که مچ راننده ها رو بگیرن.»