رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور: دشمنان ما مشتریان اطلاعات مهندسی زیرساختی کشور هستند

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با تاکید بر اینکه دشمنان ما مشتریان اطلاعات مهندسی زیرساختی کشور هستند، اظهار کرد: پدافند غیرعامل باید به جای پیوست در ذات طرح‌های فنی و مهندسی به ویژه زیرساختی گنجانده شود.
سردار جلالی در نشست هم‌‌اندیشی مجریان، ناظران و نمایندگان دستگاه‌‌های اجرایی مرتبط با پدافند غیرعامل با بیان اینکه موضوع نظام فنی مهندسی پدافند غیرعامل، نسبت به سایر موضوعات فنی مهندسی جوان است و نیازمند رشد و تعالی بیشتری دارد، اظهار کرد: استراتژیست‌های نظامی و سیاسی معتقدند که در هر عصر و دوره‌ای با توجه به رشد و ظهور فناوری‌ها و فرصت‎های جدید، زمینه برخی تهدیدات نیز فراهم می‎شود. هر عصر و دوره‌ای جنگ خاص خود را دارد. این تهدیدات هم شامل تهدیدات نظامی و سیاسی و هم تهدیدات فناوری و علمی است. حال اگر هر کشور از این فرصت ها استفاده کند و نسبت به تهدیدات هوشیار باشد سود خواهد برد و پیشرفت می‌کند در غیر این صورت دچار ضرر خواهد شد.
وی ادامه داد: در این میان یکی از مهم‌ترین مسائلی که هم اکنون چالش‌برانگیز است و در آینده نیز ادامه خواهد داشت مسئله انرژی است. این در حالی است که ما در خلیج فارس یعنی یکی از مناطق استراتژیک جهان از نظر انرژی قرار داریم. بنابراین طبیعی است که کشورهای ابرقدرت به‌ دنبال تسلط بر این منطقه و تامین منافع خود باشند و نوعی تعارض منافع راهبردی در منطقه خلیج فارس بین بازیگران اصلی و فرعی آن وجود داشته باشد، اما با وجود کشوری مانند ایران در منطقه که نه به شرق و نه به غرب وابسته است و مستقل عمل می‌کند طبیعی است که زمینه تخاصم خود به خود به علت تعارض منافع در منطقه به صورت بالقوه وجود داشته باشد.
رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور ادامه داد: این شرایط چند پیام دارد. نخست آنکه هر نوع ایجاد زیرساخت و سرمایه‌گذاری در این منطقه همراه با درجه‌ای از ریسک تهدید روبه‌روست. بنابراین در چنین شرایطی، یک بسته الزامات کالبدی برای رعایت اصول پدافند غیرعامل و کالبدی در کنار ضوابط ایمنی خواهیم داشت. این طبیعت مطالعات استراتژیک و تهدیدشناسی در منطقه است و برنامه های توسعه ای ما از آن تاثیر می‌پذیرد.


مدیریت وابستگی‌های متقابل زیرساختی یک الزام پدافند غیرعاملی است
وی با بیان اینکه یکی از مواردی که در این میان بسیار بر حوزه تهدیدات اثرگذار بوده ورود فناوری‌ها به زیرساخت‌هاست، تصریح کرد: این روند جنس و ماهیت تهدیدات را تغییر داده است و از همین رو بسیاری از کارشناسان معتقدند زیرساخت‌ها از حالت موضوعی و رشته‌ای در یک حوزه خاص تبدیل به حوزه‌ای چند جانبه و چند رشته‌ای شده است.
رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور خاطرنشان کرد: یکی از فناوری های نوین، توسعه هوشمندی زیرساختی است. به طوری که ما اکنون شاهد زیرساخت‌های هوشمند هستیم که از یک تلفن همراه شروع می‌شود تا تجهیزات آشپزخانه هوشمند و خانه هوشمند را در‌بر می‌گیرد. این حوزه می‌تواند به اجزا و تاسیسات شهری هوشمند، به شهر هوشمند و کارخانه هوشمند، بیمارستان هوشمند و در‌نهایت هوشمندی همه زیرساخت‎ها و ساخته‌های دست بشر تسری یابد. بنابراین وقتی این اتفاق می‌افتد برای مقابله با تهدیدات ناشی از این هوشمندی و بهره‌گیری از فرصت‌های آن، به دانشی نیاز داریم که در کنار سایر تخصص‌ها در حوزه زیرساختی، به حوزه سایبری نیز تسلط داشته باشد.
سردار جلالی با بیان اینکه وقتی فناوری هوشمندی وارد زیرساخت می‌شود در درجه نخست زیرساخت را سیستمی می‌کند یعنی تعامل بین اجزای آن به صورت سیستمی در‌می‌آید، گفت: در چنین حالتی، شما با مدیریت زیرساخت سیستماتیک در‌واقع همه اجزای سیستم را می‌توانید مدیریت کنید. در کنار سیستمی شدن، روابط سیستمی هم بر زیرساخت‌ها حاکم می‌شود. از همین روی شاید یکی از مواردی که به لحاظ پدافندی باید به آن توجه داشت مدیریت وابستگی‌های متقابل زیرساختی است که به‌ دلیل ورود این نوع تکنولوژی‌ها به آن ایجاد شده است.
برای حفاظت از هر زیرساخت به یک طرح پدافند سایبری نیاز است
وی متذکر شد: نکته دیگر اینکه در درون این افزایش هوشمندی شهرها و سیستمی شدن، تعامل بین اجزای سیستم شکل می‌گیرد. این تعامل می‌تواند با فرمول منطقی رایانه‌ای تنظیم شود و عملکرد هر سیستم براساس ارتباط منطقی با زبان رایانه‌ای را برقرار کند. قابلیت دیگر دسترسی و امکان اصلاح سیستم است و دیگر اینکه امکان مدیریت از راه دور برای هر زیرساختی فراهم می‌شود.
سایر اخبار این روزنامه
لو رفتن اطلاعات شخصی بیش از 267 میلیون کاربر فیسبوک علیرضا صدقی خواب آشفته اصولگرایان برای حذف رقیب کیانوش غریب‌پور از دلایل نازیبایی گرافیک کلان‌شهرها می‌گوید رنگ ناکارآمدی مدیران بر قامت شهر «ابتکار» تاثیر اصناف در توسعه اقتصادی را بررسی کرد عدم شغل‌های پایدار در اقتصاد ناامن وسع مالی دریافت‌کنندگان یارانه معیشتی ۶ ماه یکبار پایش می‌شود واریز‬ هر دو نوبت یارانه معیشتی به حساب مشمولان در آستانه انتخابات حملات جریان اصولگرایی به رقبای اصلاح‌طلب بی‌وقفه ادامه دارد از حمله گازانبری تا اتهام سکولاریسم «‌ابتکار» ادعای اروپا در‌مورد مکانیسم ماشه در توافق هسته‌ای را بررسی می‌کند بازی جدید اروپایی‌ها با برجام رئیس قوه قضائیه: بازداشت افراد به منظور جمع‌آوری ادله ممنوع است سخنگوی شورای نگهبان: ملاک ما در بررسی صلاحیت‌ها فقط قانون است رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور: دشمنان ما مشتریان اطلاعات مهندسی زیرساختی کشور هستند رهاورد صلح از خاور دور در شب یلدا