سخنگوی شورای نگهبان: ملاک ما در بررسی صلاحیت‌ها فقط قانون است

سخنگوی شورای نگهبان گفت: ملاک شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‌ها فقط قانون است.
به گزارش ایسنا، عباسعلی کدخدایی در نشست خبری گفت: قانون سه محور تایید و عدم تایید و عدم احراز را بیان کرده و هر نهادی که مسئول در صلاحیت‌ها است هیئت‌های اجرایی و استانی و مرکزی و شورای نگهبان است و باید در چارچوب قانون عمل کنند. ما موظف هستیم قانون را به درستی اجرا کنیم.
وی گفت: در بحث ثبت نام افراد در انتخابات که گسترده بود گلایه کردم و مجلس شورای می‌توانست با تصویب قانون از آن جلوگیری کند. سخنگوی شورای نگهبان درباره اظهارنظر یکی از مقامات نظامی درباره بررسی صلاحیت‌ها از سوی شورای نگهبان گفت: در کشور آزادی داریم و هرکسی صحبت می‌کند یکی له و یکی برعلیه شورای نگهبان.‌ ولی ملاک شورا در بررسی صلاحیت‌ها و انتخابات فقط قانون است و ما تلاش داریم اجرای صحیح قانون را داشته باشیم. کدخدایی درباره نمایندگانی که صلاحیت‌شان تایید نشده است، گفت: من نسبت به قانون گلایه‌ام را گفتم و مجلس به نظرم کوتاهی کرد. صلاحیت نمایندگان برای یک دوره ۴ ساله در ریاست جمهوری و یک دوره ۸ ساله برای خبرگان رهبری است که تایید می‌شود و در طول آن دوره شورای نگهبان اظهارنظری نمی‌کند و صلاحیت آنها برقرار است. از این جهت با این فرض قانونی مشکلی به وجود نمی‌آید و اگر نماینده‌ای برای دوره بعد صلاحیتش تایید نشود، این عدم تایید برای دوره بعد است. کدخدایی درباره دیدار عارف و انصاری و صادق خرازی برای رایزنی با شورای نگهبان درمورد انتخابات و این‌که آیا این دیدار در راستای تایید صلاحیت‌ها است؟ گفت: در همه جلسات سوالات و ابهاماتی دارند که مطرح می‌کنند و گزارش غیررسمی آن را یکی از همکاران ما ارائه داد.‌ موارد قانونی به طور مفصل توضیح دادند و آقای عارف تایید می‌کردند که مراحل قانونی، مراحلی است که شورا باید انجام دهد. وی افزود: دوستان سوالاتی دارند و طرح می‌کنند اما اینکه اگر حضور آنها به منظور چانه‌زنی است و شما آن را مطرح می‌کنید، خیر، چنین چیزی نیست و شورای نگهبان در این مسیر قرار نمی‌گیرد.
سخنگوی شورای نگهبان درباره اعتراضات اخیر و تاثیر آن بر انتخابات گفت: باید به وضعیت معیشتی مردم بیشتر برسیم و باید همه کسانی که دست‌اندرکارند دقت کنند. اشاره به فرد خاصی ندارم. مقام رهبری بارها تاکید کردند و ما هم باید اعتراض به مسائل معیشتی را از اعتشاشات تفکیک کنیم. امیدواریم در آینده تدبیر بیشتری به خرج داده شود تا هم مشکلات اقتصادی مردم حل شود و هم انتخابات پرشور و با حضور گسترده‌ای داشته باشیم. وی در پاسخ به این سوال که اگر فردی رهبری را مورد نقد قرار دهد تایید صلاحیت می‌شود یا خیر؟ گفت: مقام معظم رهبری همیشه از انتقاد استقبال کردند از این رو بحث انتقاد در روند بررسی صلاحیت‌ها ملاک نیست، اما توهین و افترا روند دیگری است و مدنظر ما قرار دارد.
سایر اخبار این روزنامه
لو رفتن اطلاعات شخصی بیش از 267 میلیون کاربر فیسبوک علیرضا صدقی خواب آشفته اصولگرایان برای حذف رقیب کیانوش غریب‌پور از دلایل نازیبایی گرافیک کلان‌شهرها می‌گوید رنگ ناکارآمدی مدیران بر قامت شهر «ابتکار» تاثیر اصناف در توسعه اقتصادی را بررسی کرد عدم شغل‌های پایدار در اقتصاد ناامن وسع مالی دریافت‌کنندگان یارانه معیشتی ۶ ماه یکبار پایش می‌شود واریز‬ هر دو نوبت یارانه معیشتی به حساب مشمولان در آستانه انتخابات حملات جریان اصولگرایی به رقبای اصلاح‌طلب بی‌وقفه ادامه دارد از حمله گازانبری تا اتهام سکولاریسم «‌ابتکار» ادعای اروپا در‌مورد مکانیسم ماشه در توافق هسته‌ای را بررسی می‌کند بازی جدید اروپایی‌ها با برجام رئیس قوه قضائیه: بازداشت افراد به منظور جمع‌آوری ادله ممنوع است سخنگوی شورای نگهبان: ملاک ما در بررسی صلاحیت‌ها فقط قانون است رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور: دشمنان ما مشتریان اطلاعات مهندسی زیرساختی کشور هستند رهاورد صلح از خاور دور در شب یلدا