دومین مجمع گفت‌وگوهای امنیت منطقه‌ای در تهران با حضور مقامات امنیتی هفت کشور برگزار شد

دومین نشست گفت‌وگوی امنیت منطقه‌ای تهران با حضور دبیران و مشاوران امنیت ملی هفت کشور آغاز شد.
دومین نشست گفت‌وگوی امنیت منطقه‌ای با حضور دبیران و مشاوران امنیت ملی و مقامات عالی امنیتی کشورهای ایران، روسیه، چین، هند، افغانستان، تاجیکستان و ازبکستان دیروز در تهران برگزار شد.
دومین مجمع گفت‌وگوهای منطقه‌ای بر موضوع افغانستان و مبارزه همه جانبه با اشکال مختلف تروریسم در این کشور تمرکز دارد.
نیکلای پاتروشف دبیر شورای امنیت ملی فدراسیون روسیه، حمدالله محبّ مشاور امنیت ملی جمهوری اسلامی افغانستان، جین ون چینگ وزیر امنیت ملی جمهوری خلق چین، محمد علی وطن زاده دبیر شورای امنیت ملی جمهوری تاجیکستان، راجیندر خانا معاون مشاور امنیت ملی جمهوری هند، بابر شاه یعقوب اف معاون دبیر شورای امنیت ریاست جمهوری ازبکستان در این مجمع حضور داشتند.


شمخانی: تروریسم و افراط‌گرایی اصلی‌ترین تهدیدات منطقه است
در مراسم افتتاحیه این نشست دریابان علی شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران در سخنانی با بیان اهداف برگزاری این نشست، مواضع کشورمان در قبال ترویسم و افراطی‌گری را تشریح کرد وگفت: تروریسم، افراط‌گرایی و حضور زیان بار قدرتهای خارجی، اصلی‌ترین تهدیدات منطقه است.
وی افزود: بسیار خوشوقتم که بار دیگر و در تهران، در قالب "گفت‌و‌گوهای امنیت منطقه‌ای" میزبان دبیران و مشاوران امنیت ملی و مقام‌های عالی امنیتی هستم. امیدوارم این تعاملات و تداوم آنها برای منطقه و ملت‌های ما، امنیت و رفاه را به ارمغان آورد.
شمخانی عنوان کرد: در منطقه ما، تروریسم و افراط گرایی بلایی است که هنوز ادامه دارد و صلح، امنیت و رفاه همه ما را در کنار عوامل دیگر، تحت تاثیر قرار داده و ما نیز چاره‌ای نداریم که با همکاری و همراهی و شناخت درست از ریشه‌های پیدایش و ترویج این تهدید، در مقابل آن بایستیم.
وی اضافه کرد: در کنار تروریسم، شاهد تداوم حضور زیان بار برخی طرف‌های فرامنطقه‌ای هستیم که هم بخشی مهم از دلایل ایجاد تروریسم و افراطی گری در این منطقه است و هم بر شدت آن افزوده است.
دبیر شورای عالی امنیت ملی یادآور شد: اجلاس امسال ما، روی موضوع افغانستان تمرکز دارد. بیش از 40 سال است که افغانستان درگیر اشغال خارجی، جنگ داخلی و جنگ با تروریزم است. بعد از شکست داعش در عراق و افغانستان، یکی از دغدغه‌های امنیتی، انتقال عناصر شکست خورده داعش از عراق و سوریه به افغانستان است تا از این سرزمین، برای طراحی، سازماندهی و اجرای اقدامات تروریستی خود در داخل افغانستان و همسایگان این کشور استفاده نماید. غلبه بر این چالش‌های مهم امنیتی، وظیفه اصلی ما می‌باشد.
شمخانی تصریح کرد: ما تلاش می‌کنیم در این نشست ضمن تبادل نظر و تبیین و تحلیل ابعاد مختلف بحران در افغانستان، به راهکارهای عملی برای تقویت همکاری‌های امنیتی دسته جمعی و مقابله با این چالش‌ها که تاثیر مستقیمی بر تقویت ثبات و امنیت در داخل افغانستان و همچنین امنیت تمامی همسایگان آن و کشورهای منطقه دارد، برسیم.
وی خاطرنشان کرد: من از حضور مقامات عالی رتبه امنیتی کشورهای همسایه افغانستان که دعوت اینجانب را پذیرفتند و به ایران سفر کردند و امروز ما در نشست در خدمتشان هستیم صمیمانه تشکر می‌کنم.
وزیر امنیت ملی چین: یکجانبه گرایی مهمترین چالش امروز امنیت بین الملل است
وزیر امنیت ملی چین با بیان اینکه استقلال، امنیت و توسعه اصلی‌ترین نیازهای امروز افغانستان است، تاکید کرد: یکجانبه‌گرایی، قلدری و زورگویی یکی از مهمترین چالش‌های امروز در محیط امنیت بین‌المللی است.
«چین ونگ چین» وزیر امنیت ملی جمهوری خلق چین در دومین کنفرانس گفت‌وگوی امنیت منطقه‌ای در تهران گفت: یکجانبه‌گرایی، قلدری و زورگویی یکی از مهمترین چالش‌های امروز در محیط امنیت بین‌المللی است.
وی با بیان اینکه افعانستان با چالش‌های داخلی و ملی مهمی برای دستیابی به صلح روبه‌رو است، اظهار داشت: چالش‌های امنیتی در افغانستان بسیار پیچیده و چند وجهی بوده و دارای ابعاد سیاسی، نظامی فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی است.
معاون مشاور امنیت ملی هند:سرمایه‌گذاری در چابهار فرصتی برای توسعه اقتصادی افغانستان است
معاون مشاور امنیت ملی هند سرمایه‌گذاری مشترک ایران و هند در توسعه بندر چابهار را فرصتی استثنایی برای توسعه اقتصادی افغانستان دانست.
«راجیندر کانا» معاون مشاور امنیت ملی هند نیز دراین کنفرانس بیان کرد: مذاکرات صلح در افغانستان باید با محوریت دولت قانونی این کشور به پیش برود و کشورهای دیگر باید در این مسیر نقش تسهیل‌گر داشته باشند.
معاون مشاور امنیت ملی هند از قاچاق مواد مخدر و تروریسم به عنوان تهدید مشترک همه کشورهای منطقه یاد کرد و اظهار داشت: غلبه بر تهدیدات امنیتی موجود بدون همکاری مشترک و ایفای نقش فعال همه کشورهای منطقه امکان‌پذیر نیست.
معاون دبیر شورای امنیت ملی ازبکستان:برخی کشورها در مقابله با تروریسم قائل به استاندارد دو گانه هستند
«بابر شاه یعقوب‌اف» معاون دبیر شورای امنیت ملی ازبکستان هم در سخنان خود تاکید کرد: برخی کشورها در مقابله با تروریسم قائل به استاندارد دو گانه هستند که این رویکرد خطری جدی در مقابله واقعی به تروریسم و محکوم است.
وی ثبات در افغانستان را موجب افزایش امنیت در آسیای مرکزی و خاورمیانه آسیای دور دانست و اظهار داشت: ازبکستان همه مساعی خود را برای همکاری منطقه‌ای به منطور ایجاد صلح و امنیت در افغانستان به کار خواهد گرفت.
وی توجه به توسعه افعانستان و احیا اقتصاد ضربه دیده این کشور را در ایجاد امنیت در این کشور ضرورتی برشمرد و تصریح کرد: سرمایه‌گذاری کشورهای منطقه در افغانستان برای ایجاد شغل می‌تواند اولین گام برای رونق اقتصادی در این کشور باشد.
دبیر شورای امنیت ملی تاجیکستان:گروه‌های تروریستی تهدیدی رو به گسترش است
«محمدعلی وطن‌زاده»،دبیر شورای امنیت ملی تاجیکستان هم تاکید کرد: توسعه حضور گروه‌های تروریستی در شمال افغانستان تهدیدی رو به گسترش است.
وی با ابراز نگرانی از توسعه گروه‌های تروریستی در شمال افعانستان این رخداد را تهدیدی رو به افزایش برای امنیت آسیای مرکزی ذکر کرد و اظهار داشت: با توجه به گسترش و تثبیت حضور این گروه‌ها در شمال این کشور احتمال شکل‌گیری حکومت مستقل ازسوی گروه‌های تروریستی در این منطقه جدی است.
دبیر شورای امنیت ملی تاجیکستان ادامه داد: فقر و توسعه‌نیافتگی یکی از دلایل اصلی موفقیت گروه‌های تروریستی در سربازگیری از مردم منطقه و افزایش نفوذ آنها در ولایت‌های شمالی افغانستان است.
سایر اخبار این روزنامه
ثبت‌نام مسکن ملی در استان تهران از شنبه آینده رئیس‌جمهور: آمریکایی‌ها ناچارند دست از تحریم بردارند مرکل، صدر اعظم آلمان: مخالف تحریم‌های آمریکا علیه ایران هستیم اعتراض 17 عضو مجلس نمایندگان آمریکا به جنگ اقتصادی آمریکا علیه شهروندان ایرانی تحلیل سیاسی هفته راهپیمایی هزاران تن در ایالت‌های مختلف آمریکا در حمایت از استیضاح ترامپ ایران جزو نام‌آورترین کشورهای دنیا در حوزه بیوتکنولوژی است برگزاری جشنواره «یلدا به خیر و خرید» در فروشگاه‌های شهروند وزیر امور هنری عمان در دیدار سفیر کشورمان تاکید کرد؛ جایگاه جذاب هنر ایران در جهان داوطلبان احراز صلاحیت نشده تا اول دی فرصت اعتراض دارند خوزستانی‌ها خواستار کمک رسانی از دیگر استان‌ها وزیر راه و شهرسازی: خطوط پرترافیک ریلی برقی می‌شوند اخبار کوتاه وزارت اطلاعات خبر داد: استرداد 230 هکتار از اراضی منطقه اوشان دومین مجمع گفت‌وگوهای امنیت منطقه‌ای در تهران با حضور مقامات امنیتی هفت کشور برگزار شد