داوطلبان احراز صلاحیت نشده تا اول دی فرصت اعتراض دارند

فرایند بررسی صلاحیت نامزدهای یازدهمین دوره انتخابات مجلس در هیات‌های اجرایی به پایان رسید و داوطلبانی که صلاحیت آنان احراز نشده است، می‌توانند ظرف چهار روز از تاریخ ابلاغ به داوطلب، شکایت خود را به هیات نظارت استان اعلام کنند.
بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس یازدهم در مرحله اول و با اعلام نظر هیات‌های اجرایی پایان یافت و براساس آمار وزارت کشور 91 درصد از داوطلبان واجد شرایط تایید صلاحیت شدند و فرمانداران و بخشداران مراکز حوزه‌های انتخابیه مکلفند نظریه رد هیات اجرائی انتخابات را با ذکر استناد قانونی ظرف یک روز به داوطلبان ابلاغ کرده و با سریعترین وسیله به ضمیمه اسناد و مدارک به اطلاع هیات نظارت استان برسانند. براساس تبصره نخست از ماده 51 قانون انتخابات کسانی که صلاحیت آنان مورد تایید قرار نگرفته حق دارند ظرف چهار روز از تاریخ ابلاغ به داوطلب، شکایت خود را مستدات به هیات نظارت استان اعلام کنند.
براساس ماده 52 این قانون گزارش‌ها و شکایات در مدت هفت روز پس از پایان مهلت دریافت شکایت در جلسه هیات نظارت استان رسیدگی و نتیجه صورت جلسه می‌شود. چنانچه نظر هیات اجرایی مبنی بر احراز نشدن صلاحیت، مورد تایید هیات نظارت استان نیز باشد، هیات نظارت مذکور موظف است در این خصوص، نظر هیات مرکزی نظارت را نیز کسب کند. هیات نظارت استان در مورد صلاحیت سایر داوطلبان نیز نظر خود را به هیات مرکزی نظارت اعلام کند. همچنین در صورتی که نظر هیات مرکزی نظارت مبنی بر احراز نشدن صلاحیت داوطلبانی باشد که صلاحیت آنان مورد تایید هیات اجرایی مرکز حوزه انتخابیه قرار گرفته است، داوطلبان می‌توانند اعتراض خود را به شورای نگهبان تسلیم کنند. شورای نگهبان بیست روز پس از اظهارنظر هیات مرکزی نظارت نظر قطعی و نهایی خود را در خصوص تایید یا رد صلاحیت داوطلبان به وزارت کشور اعلام خواهد کرد.
براساس اعلام وزارت کشور 16 هزار و 33 نفر برای انتخابات دور یازدهم مجلس شورای اسلامی ثبت‌نام و از این تعداد 848 نفر در طول دوره 10 روزه بررسی انصراف خود را اعلام کردند. همچنین از 15هزار و 185 نفری که با استعلام از مراجع چهارگانه صلاحیت آن‌ها بررسی شد، 91/2 درصد (معادل 13 هزار و 849 نفر) واجد صلاحیت داوطلبی در انتخابات مجلس تشخیص داده شدند. بر این اساس در مجموع 8/8 درصد (هزار و 326 نفر) نیز به دلایل مختلف واجد صلاحیت تشخیص داده نشدند.
یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی دوم اسفند امسال در 208 حوزه انتخابیه برای تعیین 290 کرسی برگزار می‌شود. همچنین در این روز مردم 5 استان تهران، قم، خراسان شمالی، خراسان رضوی و فارس هم با حضور در پای صندوق‌های رای، 7 نماینده خود را در مجلس خبرگان رهبری انتخاب می‌کنند.
سایر اخبار این روزنامه
ثبت‌نام مسکن ملی در استان تهران از شنبه آینده رئیس‌جمهور: آمریکایی‌ها ناچارند دست از تحریم بردارند مرکل، صدر اعظم آلمان: مخالف تحریم‌های آمریکا علیه ایران هستیم اعتراض 17 عضو مجلس نمایندگان آمریکا به جنگ اقتصادی آمریکا علیه شهروندان ایرانی تحلیل سیاسی هفته راهپیمایی هزاران تن در ایالت‌های مختلف آمریکا در حمایت از استیضاح ترامپ ایران جزو نام‌آورترین کشورهای دنیا در حوزه بیوتکنولوژی است برگزاری جشنواره «یلدا به خیر و خرید» در فروشگاه‌های شهروند وزیر امور هنری عمان در دیدار سفیر کشورمان تاکید کرد؛ جایگاه جذاب هنر ایران در جهان داوطلبان احراز صلاحیت نشده تا اول دی فرصت اعتراض دارند خوزستانی‌ها خواستار کمک رسانی از دیگر استان‌ها وزیر راه و شهرسازی: خطوط پرترافیک ریلی برقی می‌شوند اخبار کوتاه وزارت اطلاعات خبر داد: استرداد 230 هکتار از اراضی منطقه اوشان دومین مجمع گفت‌وگوهای امنیت منطقه‌ای در تهران با حضور مقامات امنیتی هفت کشور برگزار شد