«ابتکار» برخی از نمایشگاه‌های هنری هفته آینده را مرور می‌کند یلدای هنری

فاطمه امین‌الرعایا
در این روزهای سرد پاییزی یکی از مکان‌هایی که می‌توان در آنها دیدارها را تازه کرد، گالری‌های هنری است. با این گعده‌های فرهنگی می‌توان رونقی هم به نمایشگاه‌های شهر داد و روح را با آثار هنری جلا بخشید.
در هفته آتی بیش از 30 نمایشگاه هنری در تهران فعالیت خواهند کرد. در بررسی نمایشگاه‌های هنری این هفته نگاهی به برخی از این رویدادها خواهیم داشت.
نمایشگاه گروهی چاپ‏دستی با گردآوری الهه مقدمی تحت عنوان «چاویک» از 29 آذر در نگارخانه «والی» کار خود را آغاز خواهد کرد. در بیانیه این نمایشگاه آمده است: «از ویژگی‌های هنر در عرصه معاصر، تنیدگی مدیوم‌های متفاوت برای بروز خلاق آن چیزی است که ویژگی انسان معاصر است. در این نمایشگاه مدیوم چاپ‌دستی به هر یک از ما کمک می‌کند که بیشتر به خود منشوری‌مان نزدیک شویم و دنیای چند وجهی پیرامون‌مان را با اختلاط مدیوم‌های متفاوت در آثارمان دیدنی کنیم. هر یک از آثار به مثابه یک خودنگاره، چندوجهی بودن‌مان را تایید می‌کند». این نمایشگاه تا 10 دی‏ماه هر‏روز به جز شنبه‌ها، از ساعت 12 تا 20 در گالری مذکور واقع در میدان ونک، خیابان شهید خدامی، پلاک 72 میزبان علاقه‌مندان خواهد بود.


همچنین در گالری «آرت سنتر» نمایشگاه نقاشی‌های مهرناز توکلی از 29 آذر‏ماه کار خود را آغاز خواهد کرد. مهرناز توکلی متولد خراسان است، اما کارهایش بیشتر یادآور نوستالژی طهران قدیم به‌نظر می‌رسد. هنرش سرآغازی خودآموخته و خویش‌انگیخته داشت. این هنرمند در نگاهی تازه و هنری متفاوت چهره‌ها و نمادهای قاجاری را با موضوعات روز روی پارچه جین با تکنیکی متفاوت درهم می‌آمیزد. به‌ترتیبی که هنرش نمایشی معنی‌دار از چالش‌های جامعه دنیای قدیم به نوین ایران و آمیختنِ ظریفِ سنت و مدرنیته است. خلاقیتش را می‌توان در نوع و جنس ابزاری که برگزیده دریافت و نبوغِ ایده‌هایش را در طنزی که برای بیان موضوعات حل‌ناشده اجتماعی سرزمینش به‌بیان نشسته...‏ این نمایشگاه تا 3 دی در گالری مذکور واقع بلوار اندرزگو، سلیمی شمالی، پلاک ۱۴۵، باغ انجمن خوشنویسان هر روز از ساعت 11:30 تا 20:30 به تماشا است.
گالری «آس» از جمعه 22 آذر‏ماه میزبان نمایشگاه گروهی چند رسانه‌ای است که نسترن آزادی و الهام روشن گردآوری آن را بر عهده داشته‌اند. در بیانیه این نمایشگاه آمده است: «این نمایشگاه نگاهی دارد به ساحت تنانگی انسان اکنون. آنچه که می‌تواند انسان را در هستی معنا کند، وجود است. ساخت این ذهنیت در مرکز تنی قرار دارد که معنا می‌شود و معنا می‌دهد. بازتاب هر زمانی را در فیگوراسیون آن دوره می‌توان از بررسی حالات، پوشش و ویژگی‌های آن دید و به دقایق هر عصری، پی برد. هنرمندان حاضر در این نمایشگاه اساسا هرکدام به تبع نوع شناخت خود از انسان معاصر، کنش انسانی را در مقابل موقعیت زیستی جهان قرار داده و متنی ساخته‌اند که از جزئیات روانشناختی تا مرزهای ایدئولوژیک و اجتماعی را نمایش می‌دهد». این نمایشگاه در گالری «آس» واقع در خیابان شریعتی، بالاتر از پل رومی، جنب بانک پارسیان، پلاک 1831 هر روز از ساعت 16 تا 24 برپا خواهد بود.
گالری «فرمانفرما» نبز از ۲۲ آذر تا ۶ دی‏ماه، نمایشگاهِ انفردی «مروری بر آثار میترا ابراهیمی» را در دو طبقه گالری ‏خود، به نمایش درآورده است. میترا ابراهیمی متولد ۱۳۳۱ که دارای فوق‏لیسانس در رشته چاپ‌های دستی از گلد اسمیت کالج است. سابقه نمایشگاه‌های انفرادی و گروهی زیادی را در کارنامه حرفه‌ای خود دارد. در این نمایشگاه با نگاهی بر ۱۵ سال نقاشی‌های وی در قالب 5 مجموعه: دست‌ها و پرنده‌ها؛ دیوارها؛ رنگ،حیاتی دوباره؛ سیب‌های خط‏خورده و گذر از آب و صدف از سال ۱۳۹۸-۱۳۸۳ به نمایش درآمده است. فاروغ مظلومی در رابطه با آثار او می‏نویسد: «میترا ابراهیمی نقاش رابطه است؛ رابطه انسان با اشیا یا اشیا با همدیگر. او حتی به روابط انتزاعی انسان با شعر و اسطوره و افسانه توجه دارد. در مجموعه «دست‌ها و پرنده‌ها» از دست به عنوان عضوی از بدن که نشانه دعوت و دوستی است برای گسترش رابطه با موجودات دیگر استفاده می‌کند. میترا ابراهیمی معاصر است. چون هم‌زمان با خشونت جاری در جهان خصوصا خاورمیانه، از مواد و تکنیک‌های لطیف دور شده و رابطه‌هایش را با تکنیک‌های سخت‌تر مثل آکریلیک و رنگ روغن یا خطوط قطعی قلم مرکب بررسی می‌کند. اما او حتی در مجموعه دیوارها که روایتی از شخصیت رازآلود دیوار است خشن نیست. نبودن خطوط محیطی ضخیم تقریبا در تمامی مجموعه‌ها، مرزناپذیری و دسترسی آسان سطوح روی تابلو به همدیگر و استفاده از رنگ‌های یکسان برای اشیا و موجودات زنده نشان می‌دهد این نقاش تمام جهان را به یک اندازه دوست دارد. شاید بتوان او را نقاش سوررئالیست، سمبولیست حتی نقاش کنشی نامید چرا که دست‌هایش با فرمان دیگری حرکت می‌کند، اما درنهایت از همه این برچسب‌های حقیقت‌فکن فرار می‌کند و نقاش باقی می‌ماند». این نمایشگاه به جز دوشنبه‌ها، هر روز از 11 تا 19 در گالری مذکور واقع در خیابان کریمخان‏زند، خردمند شمالی، کوچه اعرابی، پلاک ۲ میزبان مخاطبان خواهد بود.
«منطقه بی‌نور» عنوان نمایشگاه انفرادی چیدمان نوید سلاجقه است که از 22 آذر در گالری «پروژه‌های آران» برپا شده. این نمایشگاه چیدمانی است شامل سه اتاق به نام‌های منطقه بی‌نور، وضعیت لکنت و اتاق سفید. منطقه‌ بی‌نور یعنی جایی که نور به آن نمی‌رسد یا تقریبا دیگر به آن نمی‌رسد. همین امر که نور «تقریبا به آن نمی‌رسد» به این معنی است که هنوز کمی به آن می‌رسد، فقط دیگر کافی نیست وگرنه بی‌هیچ نوری نه دیدن‌ در کار است و نه بازنمایی. تجربه‌ بی‏نوری تنها در گذر از نور به بی‌نوری ممکن است. در توضیح وضعیت لکنت آمده است: عمادالکتابِ خوشنویس پس از همکاری با «کمیته‌ مجازات»در سال 1291 شمسی به دام افتاد و پس از مدتی حبس تا زمان رضاشاه تحت مراقبت بود. برخی از نوشته‌های زندان او بداهه‌نویسی و مشق‏زدن‌هایی هستند که به سیاه‌مشق‌های زندان معروف‌اند: «شِکوِه، دعا، ذکر و هذیان» در نوشتاری بسیار پراکنده، جملاتی که میان‌شان نقطه نگذاشته و از خطی به خط دیگر نرفته است. هنرمند در فرایندی که «شرح» نامیده است که به معنی از هم گشودن و پاره کردن نیز هست، فرمی جدید را برای یکی از سیاه‌مشق‌های عمادالکتاب پیشنهاد می‌دهد. او همچنین نه قطعه با مرکب و کاغذ به نام «شرح سیاه» به‌وجود آورده که انتزاعی دیگر از سیاه‌مشق‌های عمادالکتاب‌اند». در اتاق سفید سه جعبه نور تحت عنوان سرآغاز جهان، به همراه نه اثر کاغذی سفید به نام شرح سفید که ترجمه‌ای از شرح‌ سیاه‌اند، کنار هم قرار می‌گیرند. در این اتاق نیز نور به مثابه تم اصلی نمایشگاه مورد تاکید قرار می‌گیرد. این نمایشگاه تا 9 دی‏ماه هر روز به جز شنبه‌ها از ساعت 13 تا 19 در نمایشگاه مذکور واقع در خیابان نوفل‏لوشاتو، کوچه لولاگر، پلاک ۵ ادامه خواهد داشت.
سایر اخبار این روزنامه
رئیس‌جمهوری در مالزی با اشاره به تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا مطرح کرد حرکت در مسیر باخت - باخت علیرضا صدقی به زخم مردم نمک نپاشید مالیات بردرآمد کارکنان بخش خصوصی، حدود 30 درصد رشد کرده است؟ سایه مالیات بر سر کارگران ساخت خانه‌های 25 متری در تهران چه تبعاتی اجتماعی به همراه دارد؟ نسل جدید خانه‌های قمر‏خانمی «ابتکار» برخی از نمایشگاه‌های هنری هفته آینده را مرور می‌کند یلدای هنری بانک مرکزی باید مسئول انتشار اوراق مالی باشد نه دولت کسری بودجه از جیب مردم پر می‌شود چالش جدید در همگرایی اروپایی احتمال اخراج لهستان از اتحادیه اروپا قانون‌گذاران آمریکایی رسماً جلسه استیضاح ترامپ را کلید زدند ترامپ زیر تیغ استیضاح عارف: حوادث آبان‏ماه استخوان لای زخم باقی نماند رئیس ستاد انتخابات استان تهران: ۹۵ درصد داوطلبان انتخابات مجلس در استان تهران تایید صلاحیت شدند رهامی: مخالفان FATF در برابر معیشت مردم مسئولیت شرعی دارند در دومین نشست گفت‌وگوی امنیت منطقه‌ای مطرح شد گام‏های بعدی برجام زیر سایه عدم تعهدات اروپا بازگشت اموال داخلی و فاصله بابک زنجانی با طناب‌ دار