رئیس‌جمهوری در مالزی با اشاره به تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا مطرح کرد حرکت در مسیر باخت - باخت

رئیس‌جمهوری که روز سه‌شنبه برای شرکت در اجلاس سران کوآلالامپور به مالزی سفر کرده است، روز گذشته در دیدار با ایرانیان مقیم این کشور، با ابراز خوشحالی از حضور در جمع ایرانیان، گفت: با مقاومت و ایستادگی مردم در برابر تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی حداکثری دشمنان، شرایط کشور در همه زمینه‌ها به مراتب بهتر از سال گذشته است و تاب‌آوری ما در برایر فشار خارجی از نظر اقتصادی، سیاسی ، اجتماعی، فرهنگی و دفاعی بسیار بیشتر از گذشته است. روحانی همچنین دیروز با سلطان عبدالله، پادشاه مالزی و ماهاتیر محمد، نخست‏وزیر این کشور دیدار داشت که در این دیدارها بر همبستگی کشورهای مسلمان برای عبور از مشکلات تاکید کرد. رئیس‌جمهوری که به دعوت نخست‏وزیر مالزی برای شرکت در اجلاس سران کوالالامپور ۲۰۱۹ به مالزی سفر کرده و قرار است روز جمعه نیز عازم ژاپن شود تا با آبه شینزو، نخست‏وزیر این کشور درباره توسعه روابط دوجانبه تهران – توکیو دیدار و گفت‌وگو کند. این سفر درحالی صورت می‌گیرد که آبه شینزو نیز چند‏ماه قبل به ایران سفر کرده بود تا به عنوان میانجی از میزان تنش‌ها میان واشنگتن و تهران بکاهد.
به گزارش خبرگزاری‌ها،‌ حسن روحانی در دیدار با ایرانیان مقیم مالزی گفت: روحانی ادامه داد: در ذهن برخی‌ها در داخل و خارج از کشور اینگونه مطرح بود که یا ایرانی‌ها یا طرف مقابل اهل گفت‏و‏گو نیستند و در دو طرف تردید وجود داشت، ما می‌خواستیم بگوییم از طرف ایران مشکلی نیست و ما آماده‌ایم مشکلات در منطقه و جهان را با گفت‏و‏گو حل‏و‏فصل کرده و روابط نزدیک‏تری با کشورها داشته باشیم .
رئیس‌جمهوری افزود: در موضوع مهم هسته‌ای به عنوان یک مسئله پیچیده بین‌المللی که شورای امنیت سازمان ملل هم وارد آن شده و منجر به صدور قطعنامه شده بود، ثابت کردیم که ایران اهل گفت‏وگو است.
روحانی اظهار کرد: در یک مقطعی طرف مقابل هم استقبال کرد و توانستیم با 6 کشور بزرگ جهان به توافقاتی دست یابیم و در مرحله بعد هم بعد از خروج یک‏طرفه آمریکا از برجام، نشان دادیم که ایران قول خود را زیر پا نگذاشته و ثابت کردیم که ما به تعهدات خود عمل می‌کنیم و به آن پایبند خواهیم بود، البته تا جایی که طرف مقابل هم پایبند باشد.


رئیس‌جمهوری تصریح کرد: سال 97 آمریکایی‌ها بدون دلیل و بهانه‌ای به صورت یک‏طرفه از توافق برجام خارج شدند و توقع داشتند که همه کشورها از آنها پیروی کنند که خوشبختانه در این زمینه موفق نبودند و هم‏پیمانان آمریکا و طرفین مذاکره با ما، کار آمریکا را تایید نکرده و حتی آن را محکوم کردند.
روحانی افزود: هدف آمریکا و صهیونیست‌ها از اعمال تحریم و فشار حداکثری به ایران این بود که ما را در شرایط انزوا قرار دهند و فشارهای حداکثری باعث شود که صبر و تحمل مردم ایران به سر آمده و با لبریز‏شدن کاسه صبرشان، در برابر نظام قرار بگیرند.
رئیس‌جمهوری تاکید کرد: برخلاف تصور دشمنان، مردم ایران به‏رغم قرار‏داشتن در شرایط سخت معیشتی به‏خاطر تحریم‌های ناعادلانه که مواد غذایی و دارو را نیز در برگرفته است، مقاومت و ایستادگی کردند و حتی در برخی زمینه‌ها، فشارهای حداکثری دشمن را به فرصت تبدیل کردند.
روحانی در ادامه به حادثه سیل گسترده در ابتدای سال جاری در 25 استان کشور و خسارت‌های گسترده آن اشاره کرد و افزود: سیل در استان‌های مختلف خسارت‌های زیادی به بار آورد که با تلاش دولت و کمک مردم این خسارت‌ها جبران شد، اما همین بارندگی‌ها موجب شد تولید محصولات کشاورزی نسبت به سال قبل افزایش یابد و در استان خوزستان محصولات کشاورزی تولید‏شده همچون ذرت، کلزا، برنج و گندم دو برابر سال قبل بوده که بی‌سابقه است.
رئیس‌جمهوری تاکید کرد: برخی کشورها فکر نمی‌کردند که وقتی ما در دریا با فشار نظامی مواجه شویم بتوانیم پاسخ دهیم، اما ما با تخلف کشتی آنها در خلیج فارس برخورد کردیم و زمانی که پهپاد پیشرفته آنها به حریم ایران تجاوز کرد، با موشک ساخت ایران و سیستم پدافندی خودمان‏ آن پهپاد را در ارتفاع 55 هزار پایی سرنگون کردیم.
رئیس‌جمهوری افزود: در موضوع هسته‌ای نیز با وجود تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی، پیشرفت‌های زیادی به دست آورده‌ایم و امروز سانتریفیوژهای جدید‏ «آی آر 6» ما کار می‌کنند و سانتریفیوژهای «آی آر 9» هم در مرحله آزمایش قرار دارند.
روحانی با بیان اینکه تحریم مشکلات ایجاد می‌کند اما اگر مقاومت کنیم می‌توان آن را به فرصت تبدیل کرد، افزود: امروز همه می‌دانند که خروج آمریکا از برجام به نفع هیچ‏کس حتی آمریکا و دوستانش نیز نبوده است.
رئیس‌جمهوری با بیان اینکه تحریم یک مسیر باخت- باخت بوده و نمی‌تواند بلند‏مدت ادامه یابد و باید در جایی متوقف شود، افزود: از نظر من این تحریم نمی‌تواند ادامه پیدا کند و یک حرکت غیرقانونی است.
روحانی تاکید کرد: آمریکایی‌ها ناچارند از این مسیری که در پیش گرفته‌اند بازگردند و ما هم با مقاومت و ایستادگی خود آنها را وادار به این کار خواهیم کرد.
رئیس‌جمهوری در ادامه سخنان خود ایرانیان خارج از کشور از جمله هموطنان مقیم در کشور مالزی را سفیران فرهنگی ایران و حامل فرهنگ، آداب و رسوم ایرانی و اسلام اعتدالی و رحمانی در خارج از کشور معرفی کرد و افزود: به طور طبیعی ایرانیان مقیم خارج نیز از مشکلات ناشی از تحریم‌ها و فشار حداکثری اقتصادی دشمنان دچار سختی شده‌اند و با مشکلاتی مواجه هستند، اما شما هم باید با سعی و تلاش و مقاومت این مشکلات را به فرصت تبدیل کنید.
روحانی با بیان اینکه ملت ایران همیشه با افراطی‏گری و تروریسم مخالف بوده است، گفت: شما عزیزان مقیم خارج از کشور باید حامل پیام صلح و دوستی مردم ایران باشید و پیام ایران برای برقراری روابط نزدیک‏تر علمی با همه کشورها به‏ویژه کشورهای مسلمان را منتقل کنید.
رئیس‌جمهوری در پاسخ به اظهارات نمایندگان اساتید دانشگاهی و دانشجویان مقیم مالزی، گفت: ایران در چند سال گذشته پیشرفت‌های خوبی در زمینه‌های مختلف نانوتکنولوژی، هوا و فضا و بیوتکنولوژی داشته و پروژه‌های مشترک تحقیقاتی دانشگاه‌های ایران با خارج افزایش زیادی داشته است .
روحانی افزود: فضای امروز کشور برای فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان و کارخانه‌های نوآوری بسیار مناسب است. در حوزه فناوری اطلاعات و آی تی شاهد پیشرفت‌های بسیار خوبی هستیم و آمار و ارقام بیانگر این است که هر دو روز 3 ایرانی متخصص و تحصیلکرده در خارج از کشور برای کار و فعالیت وارد کشور می‌شود.
رئیس‌جمهوری با بیان اینکه محیط امروز ایران برای جذب علم و فناوری بسیار مناسب است، افزود: امروز در ایران جذب نخبگان و محققین فقط در دانشگاه‌ها نیست و جذب در استارت‏آپ‌ها انجام می‌شود و اساتید و نخبگان و دانشجویان موفق جذب این فضا شده‌اند و فاصله بین دانشگاه و تولید، دانشگاه و فناوری و دانشگاه و صنعت و بازار کمتر شده است.
روحانی در پایان سخنان خود در جمع ایرانیان مقیم مالزی با بیان اینکه ایرانیان خارج از کشور باعث افتخار ما هستند، به وزیر امورخارجه و رئیس دفتر رئیس‌جمهوری دستور داد موارد مطرح‏شده از سوی نمایندگان ایرانیان حاضر در مالزی را بررسی و برای رفع مشکلات مطرح‏شده اقدامات لازم را انجام دهند.
حل مشکلات جهان اسلام بدون همبستگی کشورهای اسلامی مقدور نیست
رئیس‌جمهوری روز چهارشنبه در دیدار با «سلطان عبدالله» پادشاه مالزی با قدردانی از اقدام به‏موقع نخست‏وزیر این کشور در برگزاری کنفرانس کوالالامپور به منظور بررسی مشکلات جهان اسلام، سه موضوع فلسطین، دخالت قدرت‌های بزرگ در مسائل داخلی مسلمانان، ضرورت پیشرفت‌های علمی و اقتصادی را مهم‌ترین موضوعات جهان اسلام دانست.
روحانی با تاکید بر اینکه حل این مشکلات بدون همکاری و همبستگی میان کشورهای اسلامی مقدور نیست، به آوارگی هفتادساله فلسطینیان اشاره کرد و گفت: فلسطین از زخم‌های مزمن جهان اسلام است و این موضوع باید به طور جدی در کنفرانس کوالالامپور مورد توجه قرار گیرد.
سلطان عبدالله، پادشاه مالزی نیز با قدردانی از حضور حسن روحانی در اجلاس سران کوالالامپور، حضور ایشان را باعث ارتقای سطح اجلاس دانسته و آرزو کرد این اجلاس موجب خیر و برکت برای امت اسلامی باشد.
حسن روحانی همچنین روز گذشته در دیدار با نخست‌وزیر مالزی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در دو سال گذشته زیر فشار تحریم‌های یکجانبه و ظالمانه بوده است، گفت: تحریم آمریکا علیه ایران با وجود قطعنامه ۲۲۳۱ سازمان ملل اجرا شده است و آمریکا بدون دلیل و بهانه از توافق برجام خارج شد.
رئیس‌جمهوری با تاکید بر اینکه آمریکا در تحریم علیه ایران به دلیل مقاومت مردم ناموفق بوده است، گفت: در ۵ ماه گذشته به‏رغم فشارهای حداکثری آمریکا، ما توانسته‌ایم وضع اقتصادی خود را بهتر کنیم.
نخست‏وزیر مالزی هم در این دیدار با تاکید بر توسعه همکاری‌های دو کشور در همه زمینه‌ها، گفت: ایرانی‌ها مورد حمایت ما هستند و برای گسترش تجارت و همکاری میان دو طرف اراده جدی داریم.
ماهاتیر محمد با اشاره به تاثیر تحریم‌های آمریکا بر همکاری‌های تجاری دو کشور، گفت: برای افزایش دوباره همکاری‌های تجاری دو کشور تلاش می‌کنیم و برای همکاری در حوزه‌های علوم و فناوری آماده همکاری هستیم.
نخست‏وزیر مالزی با بیان اینکه ما همواره تحت فشار قدرت‌های بزرگ بوده‏ایم، گفت: تحریم غیرقانونی ایران برخلاف قوانین سازمان ملل را محکوم می‌کنیم.
سایر اخبار این روزنامه
رئیس‌جمهوری در مالزی با اشاره به تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا مطرح کرد حرکت در مسیر باخت - باخت علیرضا صدقی به زخم مردم نمک نپاشید مالیات بردرآمد کارکنان بخش خصوصی، حدود 30 درصد رشد کرده است؟ سایه مالیات بر سر کارگران ساخت خانه‌های 25 متری در تهران چه تبعاتی اجتماعی به همراه دارد؟ نسل جدید خانه‌های قمر‏خانمی «ابتکار» برخی از نمایشگاه‌های هنری هفته آینده را مرور می‌کند یلدای هنری بانک مرکزی باید مسئول انتشار اوراق مالی باشد نه دولت کسری بودجه از جیب مردم پر می‌شود چالش جدید در همگرایی اروپایی احتمال اخراج لهستان از اتحادیه اروپا قانون‌گذاران آمریکایی رسماً جلسه استیضاح ترامپ را کلید زدند ترامپ زیر تیغ استیضاح عارف: حوادث آبان‏ماه استخوان لای زخم باقی نماند رئیس ستاد انتخابات استان تهران: ۹۵ درصد داوطلبان انتخابات مجلس در استان تهران تایید صلاحیت شدند رهامی: مخالفان FATF در برابر معیشت مردم مسئولیت شرعی دارند در دومین نشست گفت‌وگوی امنیت منطقه‌ای مطرح شد گام‏های بعدی برجام زیر سایه عدم تعهدات اروپا بازگشت اموال داخلی و فاصله بابک زنجانی با طناب‌ دار