نگرانی درباره ترانزیت داعش توسط آمریکا

دبیر شورای امنیت ملی فدراسیون روسیه گفت: شواهد زیادی وجود دارد که ایالات متحده آمریکا دست اندرکار انتقال و پشتیبانی نیروهای داعش به افغانستان است.
به گزارش ایسنا، نیکلای پاتروشف طی سخنانی در دومین کنفرانس گفت‌وگوی امنیت منطقه ای در تهران گفت: براساس آخرین برآوردهای انجام شده بین ۲۵۰۰تا ۴۰۰۰ نیروی داعشی در افغانستان حضور دارند. سالانه حدود ۶۰۰ میلیون دلار از محل تولید و فروش مواد مخدر در اختیار جریان تروریسم در منطقه قرار می‌گیرد.
وی افزود: پس از نزدیک به ۱۸ سال حضور نظامی آمریکا در افغانستان بی ثباتی و ناامنی در این کشور افزایش یافته و روند خونریزی و کشته شدن مستمر مردم بی گناه این کشور همچنان ادامه دارد.
پاتروشف گفت: آمریکا برنامه مشخصی برای خروج از افغانستان نداشته و به نظر می‌رسد اختلاف نظرهای موجود در هیات حاکمه این کشور موجب سردرگمی در این خصوص شده است.


وی تاکید کرد: باید گفت‌وگوهای بدون واسطه میان طالبان و دولت قانونی افغانستان برای دستیابی به راه حل ملی برای برون رفت از شرایط غیر قابل قبول فعلی آغاز شود.
یک‌جانبه‌گرایی و زورگویی به چالشی مهم برای امنیت جهانی 
وزیر امنیت ملی جمهوری خلق چین گفت: یک‌جانبه‌گرایی، قلدری و زورگویی یکی از مهمترین چالش‌های امروز در محیط امنیت بین‌المللی است. به گزارش ایسنا،  چین ونگ چین، طی سخنانی در دومین کنفرانس گفت‌وگوی امنیت منطقه‌ای گفت: افعانستان با چالش‌های داخلی و ملی مهمی برای دستیابی به صلح روبه‌رو است‌. وی افزود: چالش‌های امنیتی در افعانستان بسیار پیچیده و چندوجهی بوده و دارای ابعاد سیاسی، نظامی فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی است.
وزیر امنیت ملی چین با بیان این که استقلال، امنیت و توسعه اصلی ترین نیازهای امروز افغانستان است، گفت: کشور افغانستان قلب آسیا و محل تقاطع تمدن اروپایی و آسیایی بوده و برای ایجاد امنیت پایدار در این کشور باید به توسعه همه جانبه در افغانستان توجه جدی شود.
به گفته وی، گفت‌وگوی بین الافغانی و پایان حضور و دخالت کشورهای خارجی در افغانستان ضرورتی اجتناب ناپذیر برای دستیابی به صلح فراگیر و پایدار در این کشور است.
تروریسم تهدید مشترک
 کشورهای منطقه
معاون مشاور امنیت ملی هند گفت: سرمایه‌گذاری مشترک ایران و هند در توسعه بندر چابهار، فرصتی استثنایی برای توسعه اقتصادی افغانستان است.
راجیندر کانا که در دومین کنفرانس گفت‌وگوی امنیت منطقه‌ای در تهران سخن می‌گفت، اظهار داشت: مذاکرات صلح در افغانستان باید با محوریت دولت قانونی این کشور به پیش برود و کشورهای دیگر باید در این مسیر نقش تسهیل‌گر داشته باشند.
 را جیندر از قاچاق مواد مخدر و تروریسم به عنوان تهدید مشترک همه کشورهای منطقه یاد کرد و افزود : غلبه بر تهدیدات امنیتی موجود بدون همکاری مشترک و ایفای نقش فعال همه کشورهای منطقه امکان پذیر نیست.
وی با اشاره به حضور گسترده و نگران کننده گروه‌های نیابتی تروریستی در افغانستان خاطر نشان کرد: برای پیشبرد فرایند صلح باید از نقش آفرینی طرف‌هایی که هدفی به غیر ازثبات و امنیت در افغانستان دارند جلوگیری شود.
معاون مشاور امنیت ملی هند تاکید کرد: تروریسم تهدید مشترک کشورهای منطقه است.
مقام امنیتی هند از انتخابات و مراجعه به آراء عمومی به عنوان راهکاری تعیین کننده برای جلب مشارکت مجموعه گروه‌های افغانستانی در فرآیند صلح یاد کرد و افزود: انتخابات ریاست جمهوری اخیر در افغانستان رخداد مهمی بود که امیدواریم نتایج آن زودتر اعلام شود.
وی هرگونه مشارکت دولت‌های خارجی در فرآیند صلح در افغانستان را نیازمند هماهنگی با دولت افعانستان عنوان  و خاطر نشان کرد: برای حراست از امنیت در افغانستان باید تقویت نیروهای دفاعی و امنیتی افغانستان در اولویت جامعه بین‌المللی قرار بگیرد.
برقراری صلح در افغانستان
 مطالبه جهانی
بابر شاه یعقوب اف، معاون دبیر شورای امنیت ملی ازبکستان در دومین کنفرانس گفتگوی امنیت منطقه‌ای که امروز چهارشنبه با موضوع افغانستان در تهران برگزار شد اظهار داشت: کشورهای عضو این نشست مواضع مشترکی در مورد امنیت منطقه‌ای دارند و می‌شود از این فرصت برای کاهش چالش‌های امنیتی موجود بهره گرفت.
وی ثبات در افغانستان را موجب افزایش امنیت در آسیای مرکزی، غرب آسیا و آسیای دور عنوان کرد و خاطر نشان ساخت: ازبکستان همه مساعی خود را برای همکاری منطقه‌ای به منظور ایجاد صلح و امنیت در افغانستان به کار خواهد گرفت. ما از مشارکت همه گروه‌ها و مردم حمایت می‌کنیم.
یعقوب اف توجه به توسعه افغانستان و احیای اقتصاد ضربه دیده این کشور را در ایجاد امنیت در این کشور ضرورتی انکار ناپذیر عنوان کرد و افزود: سرمایه گذاری کشورهای منطقه در افغانستان برای ایجاد شغل می‌تواند اولین گام برای رونق اقتصادی در این کشور باشد.
وی افراط گرایی بین‌المللی را خطری جدی برای صلح و ثبات جهانی عنوان کرد و افزود: برخی کشورها در مقابله با تروریسم قایل به استاندارد دو گانه هستند که این رویکرد خطری جدی در مقابله واقعی به تروریسم است.محکوم است. باید از توسعه تروریسم در افغانستان جلوگیری کنیم.
آمادگی افغانستان برای همکاری
حمدالله محب در دومین کنفرانس گفت‌وگوی امنیت منطقه ای که امروز چهارشنبه با موضوع افغانستان در تهران برگزار شد  در ابتدا با تشکر از حضور مهمانان این نشست، از جمهوری اسلامی ایران و علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی به خاطر میزبانی این نشست مهم تقدیر کرد.
وی ادامه داد: به نظر من نشست امروز که دور قبلی آن نیز در تهران برگزارشد مناسب‌ترین فرصت برای تبادل نظر و اتخاذ تصمیم در سطح عالی در رابطه با تحکیم امنیت و استقرار صلح پایدار در منطقه می‌باشد.
مشاور امنیت ملی افغانستان گفت: منطقه ای که ما و شما در آن قرار داریم، هم از نقطه نظر «فرصت‌ها» و هم از نقطه نظر «تهدیدات»، از اهمیت فوق العاده و خاص در مناسبات منطقه‌ای و بین‌المللی برخوردار است.
وی افزود: داشتن منابع متنوع انرژی، قرار داشتن مسیرهای کلیدی انتقال انرژی به دیگر نقاط دنیا، نیروی کار، نیروهای جوان، تولید کالا و تجارت، فرصتهای استثنایی هستند که به منطقه ما اهمیت خاصی می‌بخشد.
حمدالله محب با اشاره به تهدیدات تروریسم، افراط گرایی خشونت آمیز، مواد مخدر و حمایت برخی دولت‌ها از بازیگران غیر دولتی به عنوان عناصر مخل امنیت در منطقه، اظهار داشت: بدبختانه افغانستان یکی از کشورهای منطقه است که با وجود پیشرفت‌های انجام شده طی سالهای اخیر، بیشترین آسیب را از ناحیه تهدیدات منطقه‌ای متقبل شده است.
وی خاطر نشان کرد: امروز نیروهای دفاعی و امنیتی افغانستان نه تنها برای تأمین امنیت و استقرار صلح پایدار در داخل کشور مبارزه می‌کنند، بلکه برای امنیت و ثبات منطقه نیز در حال مبارزه هستند.
محب افزود: حمایت از نیروهای دفاعی و امنیتی افغانستان تنها گزینه برای ایجاد ثبات در این کشور بوده و متضمن امنیت و آرامش در منطقه است.
مقاومت و ایستادگی ایران
دریابان علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی در نشست خبری خود در پایان دومین نشست گفت‌وگوی «امنیت منطقه‌ای» که با حضور دبیران و مشاوران امنیت ملی و مقامات عالی امنیتی ایران، روسیه، چین، هند، افغانستان، تاجیکستان و ازبکستان و با موضوع افغانستان برگزار شد گفت: این ابتکار مورد تایید کشورهای موثر در منطقه بوده است امسال با توجه به اینکه موضوع افغانستان محور بود، همسایگان افغانستان دعوت شدند. سطح مشارکت کنندگان عالی و خوبی بود و هر کدام پیشنهادات خیلی خوبی درباره موضوع بحث مطرح کردند و در فاصله این اجلاس و اجلاس بعدی قرار شد پیشنهادات توسط معاونان دبیران امنیت ملی پیگیری عملیاتی و اجرایی شود.
وی درباره اهمیت برگزاری این نشست در مقطع کنونی اظهار کرد: زمان برگزاری این اجلاس با توجه به اینکه آمریکا علاوه بر فشار حداکثری در حوزه اقتصادی و سیاسی، انزوای ایران را دنبال می‌کند، بسیار مهم است. شرکت روسیه، چین، افغانستان، تاجیکستان، ازبکستان و هند در این اجلاس به این معناست که فشار حداکثری آمریکا در حوزه اقتصاد که با ایستادگی ملت ایران مواجه شد در منطقه هم با ایستادگی فعال مواجه شده است و کشورهای منطقه انزوای ایران را به لحاظ جایگاهش نمی‌پذیرند و از این جهت برگزاری این اجلاس نکته مثبتی بود.
دبیر شورای عالی امنیت ملی ادامه داد: در بعد همکاری‌های امنیت جمعی، چین، ایران و روسیه سه تهدید عمده در حوزه تهدید امنیت ملی برای آمریکا هستند. شمخانی گفت: در سند امنیت ملی آمریکا چین، روسیه و ایران، سه تهدید عمده در حوزه امنیتی این کشور است و این مساله را دیکته می‌کند به سه کشور که آمریکا بدخواه آنهاست و راه مقابله با این بدخواهی مشارکت و همکاری است.
وی با شاره به تشکیل داعش، افزود: آنکه به نام اسلام و دولت اسلامی ترور، خونریزی و اختلاف را در منطقه ایجاد می‌کند هیچ نسبتی با اسلام رحمانی ندارد و نقطه مشترک فرهنگی کشورهای شرکت کننده در اجلاس نیز همین بود. از این رو دغدغه‌های مکتوب و عملیاتی فصل مشترک برای همکاری کشورهای شرکت کننده در اجلاس از این نشست تا نشست بعدی بود.
شمخانی تصریح کرد: برخلاف اراده، نیت و پروپاگاندای توخالی آمریکا در منزوی سازی ایران این اجلاس یک خاکریز محکم است. ایران تسلیم پذیر نیست و مقاومت فعالش فقط در حوزه اقتصاد داخلی نیست بلکه در حوزه امنیت داخلی هم مقاومت فعال است.
دبیر شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد: ما با مذاکرات آمریکا با گروه طالبان به دو دلیل مخالفیم؛ اول اینکه در هر راهبردی هر نوع تصمیمی بدون مشارکت دولت افغانستان غلط و فاقد کامیابی است. دوم ما تجربه بُن را درباره مشارکت آمریکا در بحث افغانستان داریم که بعد از اقدام تحسین شده و مثبت و خیرخواهانه ایران، ما را در محور شرارت قرار دادند به دلیل عدم اعتماد به آمریکایی‌ها در چنین فرمتی شرکت نکردیم. اصولا در اجلاس امروز هم تاکید کردیم که باید محور هر نوع تصمیم گیری مردم و دولت افغانستان باشند و راه حل‌ها در جهت تولید دردسر و مدیریت ناامنی نباشد. آمریکایی‌ها بیشتر در افغانستان به دنبال مدیریت ناامنی برای استفاده از کناره افغانستان برای ناامن‌سازی مرزهای چین، روسیه، ایران و دیگر کشورها هستند.
شمخانی درباره مذاکرات ایران و طالبان هم خاطرنشان کرد: ایران خواهان مذاکرات بین‌ افغان است. ما در این رابطه برنامه‌ای داریم و آن را هم به دولت افغانستان گفته‌ایم و امروز هم در نشست مورد تاکید ما قرار گرفت.
وی تاکید کرد که مذاکره ایران و طالبان برای تسهیل گفت و گوهای افغان-افغان به صورت‌ عام است.
نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی در پاسخ به سوالی درباره اتهامات مطرح شده مبنی بر کمک نظامی ایران به طالبان تصریح کرد: ایران هر کجا کمک نظامی کرده آن را کتمان نکرده است. ایران در عراق، سوریه و یمن کمک مستشاری کرده است. ایران هیچ نیازی به کمک تسلیحاتی در درون افغانستان ندارد، سلاح هم از هر نوعی که شما بخواهید به وفور وجود دارد که قابل تامین باشد. این اتهام با مشی ایران که در جهت کمک به دولت و ایجاد صلح و ثبات در افغانستان است همخوانی ندارد.
وی در پاسخ سوالی دیگر مبنی بر اینکه مذاکره با طالبان به معنای آن است که به این گروه مشروعیت داده شده است؟ گفت: طالبان بخشی از مردم افغانستان است ولی همه مردم افغانستان نیست. یکی از تفاوت‌های مذاکرات ایران و طالبان با آمریکا هم در همین مساله است که طالبان همه افغانستان نیست.