خشم و ناراحتی ترامپ از استیضاح

همزمان با آماده شدن مجلس نمایندگان آمریکا برای رای گیری  برای استیضاح رئیس جمهوری این کشور، هزاران تن در سراسر ایالات متحده در حمایت از این اقدام دست به راهپیمایی زدند. به نوشته روزنامه ایندیپندنت، هزاران تن از مردم آمریکا در حالی در سراسر این کشور دست به راهپیمایی زدند که مجلس نمایندگان آمریکا قرار است امروز در یک رای گیری تاریخی به استیضاح شدن یا نشدن دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا بابت سوءاستفاده از قدرت و ایجاد مانع در روند بررسی‌های کنگره رای دهد.
این راهپیمایی‌ها در واشنگتن دی سی، نیویورک سیتی، سنت پال در مینه‌سوتا و فونیکس در ‌آریزونا برگزار شد و معترضان در این راهپیمایی‌ها خواستار استیضاح ترامپ بابت تعاملاتش با اوکراین شدند.
ناراحتی ترامپ
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در تازه‌ترین توئیت‌های خود نوشت: باورتان می شود که من امروز استیضاح می‌شوم، آن هم توسط دموکرات‌های چپ‌گرای هیچ کاره. من کار نادرستی انجام نداده‌ام جزییات را بخوانید، این نباید برای هیچ رئیس‌جمهور دیگری تکرار شود. دعا کنید.


آنها فقط می‌خواهند از رئیس‌جمهور انتقاد کنند قصد تحقیقات مناسب نداشتند، هیچ جرمی پیدا نکردند فقط اتهام واهی سوء استفاده از قدرت و کنگره را پیش کشیدند که هر دولتی از همان اول این کار را انجام می‌دهد. ناراحت کننده است، یک جنتلمن به کاخ سفید آمد و همه کاری که آنها کردند این بود که هرگز نگذاشتند نفس راحت بکشد. همه آنچه می‌خواهند این است که مرا استیضاح کنند. از فردای همان روز انتخابم شروع کردند، از همان فردای ادای سوگند. اما این رئیس جمهور به واشنگتن آمد و گفت: من می‌خواهم واشنگتن را پاکسازی کنم می‌خواهم به مردم کمک کنم . او کاهش مالیاتی بزرگی داشت، ارتش را قوی کرد، آنها  از دستش عصبانی شدند چون دقیقا همان کاری را کرد که می گفت. تاریخ ثبت خواهد کرد که ما یکی از بهترین دوران‌ها را در طول تاریخ داشته‌ایم.
در حالیکه دموکرات‌ها به دنبال انتخابات هستند. این رئیس‌جمهور باید به دنبال ادامه مبارزه باشد همانطور که همواره برای خودش و کشورش مبارزه کرده است.  به سیاست‌های خود در حوزه دارو و تجارت ادامه خواهم داد. همین باعث شده که رئیس‌جمهور مقاومت کند و در این کار فوق‌العاده بوده است. دموکرات‌ها هیچ پیامی ندارند هیچ امیدی هم به ۲۰۲۰  ندارند.
خشم ترامپ
رئیس جمهوری آمریکا در نامه‌ای که سه‌شنبه ارسال شد، نوشت: «شما اهمیت این واژه زشت یعنی استیضاح را کم کرده‌اید!»
ترامپ در ارتباط با این ادعا که برای منافع سیاسی شخصی خود به دولت اوکراین فشار آورد با رای استیضاح روبروست. انتظار می‌رود طرح استیضاح در مجلس نمایندگان تصویب شود تا بعد محاکمه‌ای در مجلس سنا که در کنترل جمهوری‌خواهان است، برگزار شود.
ترامپ در نامه شش صفحه‌ای خود به فرآیند استیضاح تاخت و نانسی پلوسی را محکوم کرد. او در حالی این نامه را می‌نویسد که سعی کرده است با جلوگیری از شهادت مقام‌ها و دستیاران کاخ سفید در کمیته‌های مجلس نمایندگان، فرآیند تحقیقات استیضاح را مختل کند.
ترامپ در نامه‌اش ادعا کرد که «از همان ابتدای این استیضاح ساختگی، از اصول فرآیند عادلانه قانونی محروم بوده است.» او حتی گفت «از بنیادی‌ترین حق اعطا شده در قانون اساسی، یعنی عرضه شواهد محروم شده است.»
پاسخ پلوسی
رئیس جمهوری آمریکا در نامه‌ای که سه‌شنبه ارسال شد، نوشت: «شما اهمیت این واژه زشت یعنی استیضاح را کم کرده‌اید!»
ترامپ در نامه شش صفحه‌ای خود به فرآیند استیضاح تاخت و نانسی پلوسی را محکوم کرد. او در حالی این نامه را می‌نویسد که سعی کرده است با جلوگیری از شهادت مقام‌ها و دستیاران کاخ سفید در کمیته‌های مجلس نمایندگان، فرآیند تحقیقات استیضاح را مختل کند.
ترامپ در نامه‌اش ادعا کرد که «از همان ابتدای این استیضاح ساختگی، از اصول فرآیند عادلانه قانونی محروم بوده است.» او حتی گفت «از بنیادی‌ترین حق اعطا شده در قانون اساسی، یعنی عرضه شواهد محروم شده است.»
ساعاتی پس از نامه ترامپ، پلوسی به همکاران دموکراتش گفت اگر آن‌ها به استیضاح رئیس‌جمهوری آمریکا رای ندهند، در انجام وظایفشان طبق دستورالعمل کنگره «مرتکب قصور» شده‌اند. او تاکید کرد، تحقیق استیضاح مجلس نمایندگان آمریکا «مشخص ساخت که دونالد ترامپ از اختیارش برای منافع شخصی و منفعت سیاسی سوء استفاده کرد و اینکه او با بیان اینکه فراتر از سطح پاسخگویی، بالاتر از قانون اساسی و بالاتر از مردم آمریکاست، در کار کنگره کارشکنی کرده است.»
در نامه پلوسی خطاب به همکارانش آمده است: «هیچ عضوی برای استیضاح رئیس جمهوری به کنگره نیامده است. اما همه ما، به عنوان اولین اقدام به عنوان عضو کنگره، در صحن مجلس نمایندگان ایستادیم، دست خود را بلند کرده‌ایم و سوگند مقدس یاد کرده‌ایم؛ «من قسم می‌خورم که از قانون اساسی آمریکا در برابر همه دشمنان خارجی و داخلی حمایت و دفاع کنم.» این سوگند باعث می‌شود متولیان قانون اساسی باشیم. اگر عمل نکنیم، در انجام وظیفه خود مرتکب قصور خواهیم شد.»
پلوسی سه ماه تحقیق استیضاح را «منصفانه، شفاف و مشورتی» توصیف کرد. او تاکید کرد: «در آمریکا هیچ شخصی بالاتر از قانون نیست.»
اتهامات سنگین و مخمصه سنا
به گزارش شبکه خبری بی‌بی‌سی، در طرح استیضاح ترامپ دو اتهام مطرح شده: اول کارشکنی در کار کنگره، به دلیل خودداری از همکاری با تحقیقات استیضاح، ممانعت از شهادت دادن کارمندان کاخ سفید و امتناع از ارائه شواهد و اسناد؛ و دیگری تلاش برای استفاده از مقام خود برای فشار بر اوکراین برای تحقیقات درباره رقیب دموکراتش جو بایدن.
با تصویب کمیته قضایی مجلس نمایندگان درباره آغاز روند استیضاح که چند روز پیش صورت گرفت، این امر رسمیت یافت و به این ترتیب ترامپ چهارمین رئیس جمهوری در تاریخ آمریکا است که مشمول این روند می‌شود. روند استیضاح پس از تصویب در صحن مجلس نمایندگان در سنا پیگیری می‌شود؛ جایی که سناتورهای دو حزب وظیفه دارند به عنوان اعضای هیات منصفه بی‌طرفانه عمل کنند. با این حال تایید روند استیضاح در مجلس سنا به رای دو سوم نمایندگان یا حداقل 67 نماینده از 100 نماینده سنا نیاز دارد.
سنا تحت کنترل هم حزبی‌های ترامپ است و میچ مک‌کانل، رهبر این حزب در سنا هفته پیش گفت که سناتورهای جمهوری‌خواه در فرآیند محاکمه در «هماهنگی کامل» با تیم رئیس‌جمهوری عمل خواهند کرد و علیه برکناری رئیس جمهوری رای خواهند داد، سخنانی که باعث خشم دموکرات‌ها شد.
چاک شومر رهبر دموکرات‌های سنا گفت: «اگر بندهای استیضاح به سنا فرستاده شود، تک‌تک سناتورها باید سوگند یاد کنند که مجری «عدالتی بی‌طرفانه» خواهند بود. اطمینان از عادلانه و صادقانه بودن محاکمه در سنا، به طوری که اجازه آشکار شدن کلیه حقایق را بدهد، از بالاترین اهمیت برخوردار است.» کمیته قضایی مجلس نمایندگان آمریکا با تصویب لایحه استیضاح دونالد ترامپ این لایحه را برای رای‌گیری به صحن علنی این مجلس فرستاد. بنا بر قوانین کنگره، رای‌گیری در کمیته قضایی نخستین گام قانونی برای به رای گذاشتن لایحه استیضاح در صحن علنی مجلس نمایندگان است. انتظار می‌رود که مجلس نمایندگان که اکثریت آن با دموکرات‌هاست لایحه استیضاح ترامپ را تصویب کند و آن را تقدیم مجلس سنا کند. آن طور که گزارش شده، مجلس سنا که اکثریت آن را جمهوری‌خواهان در دست دارند خود را آماده می‌کند که در ماه ژانویه و بازگشت از تعطیلات کریسمس و سال جدید میلادی، جلسات استیضاح را برگزار کند. لایحه استیضاح برای تصویب در سنا به رای دو سوم اعضای آن نیاز دارد.
آن طور که از اظهارات میچ مک‌کانل، رئیس این مجلس و دیگر سناتورهای جمهوری‌خواه بر می‌آید آن‌ها با برگزاری اجمالی و سریع این جلسات بیشتر موافقند. پنجشنبه، سناتور میچ مک‌کانل، رهبر کهنه‌کار جمهوری‌خواهان سنا در گفت‌وگو با شبکه فاکس‌نیوز گفت که شانس برکناری ترامپ در پایان جلسات 
استیضاح «صفر» است.