تظاهرات میلیونی علیه سیاست‌های ماکرون /مردم فرانسه: آتش‌بسی در کار نیست

14 روز از آغاز جنبش سراسری مخالفت با طرح دولت ماکرون برای اصلاح نظام بازنشستگی می‌گذرد. سندیکاهای کارگری، احزاب مخالف دولت، جلیقه زردها و دانشجویان با برگزاری اعتصابی سراسری در تلاش هستند تا دولت ماکرون را به عقب‌نشینی از انجام اصلاحات در قانون بازنشستگی این کشور وادار کنند. اما ماکرون همچنان اصرار به اجرای این طرح دارد و اعلام کرده عقب‌نشینی نخواهد کرد. اتحادیه‌های کارگری نیز صراحتا اعلام کرده‌اند هیچ عقب‌نشینی و آتش بسی در کار نیست و تا زمانی که دولت کوتاه نیاید، اعتصاب سراسری حتی در تعطیلات سال نوی میلادی، ادامه خواهد داشت.
روز سه شنبه اوج اعتراضات دو هفته گذشته به طرح دولت ماکرون بود و بر اساس گزارش رادیو فرانسه به نقل از «کنفدراسیون عمومی کار»، بیش از یک میلیون و 800 هزار نفر با حضور در تظاهرات اکثر شهرهای فرانسه، اعتراض خود را به اجرای ریاضت اقتصادی از سوی دولت ماکرون اعلام کردند.. همه اتحادیه‌های کارگری بزرگ فرانسه در تظاهرات سه‌شنبه سیاه حضور داشتند.
بر اساس این گزارش،‌اشتراک مواضع اتحادیه‌های کارگری، ظاهری است، زیرا همه آنها مواضع مشترکی ندارند. «کنفدارسیون دموکراتیک کار» که به عنوان یک اتحادیه اصلاح‌طلب شناخته می‌شود، با نظام جامع بازنشستگی مخالفتی ندارد، اما با تعیین سن ۶۴ سالگی به عنوان سن بازنشستگی مخالف است. «لوران برژه» دبیرکل این کنفدراسیون می‌گوید طرحی که دولت پیشنهاد کرده است، یک خط قرمز عمده دارد و آن سن بازنشستگی است. همه کسانی که اصلاحاتی برابر و عادلانه می‌خواهند باید به خیابان بیایند تا نشان دهند این سن بازنشستگی را، که به طور وحشتناکی ناعادلانه است، نمی‌خواهند. روز سه شنبه همچنین، برق بسیاری از خانه‌ها و ساختمان‌ها در سراسر فرانسه قطع شد.کنفدراسیون عمومی کار مسئولیت این کار را به عهده گرفت و اعلام کرد، شرکت‌های بزرگ را هدف قرار‌داده است.
در راهپیمائی روز سه شنبه به ویژه کارکنان راه‌آهن، معلمان و دبیران مدارس و دبیرستان‌ها، کارکنان بیمارستان‌ها و وکلای دادگستری شرکت داشتند. هر یک از این گروه‌ها از امتیازاتی ویژه برای بازنشستگی خود بهرمندند که طرح جدید تمامی یا بخشی از آنها را نادیده گرفته است.پلیس فرانسه برای مقابله با تجمع معترضان در برخی شهرها به شلیک گاز‌ اشک‌آور متوسل شد و شماری نیز بازداشت شدند. در همین حال، خبرگزاری رویترز از وقوع درگیری میان معترضان و نیروهای پلیس در نزدیکی میدان «ناسیون» واقع در شرق پاریس خبر داد.


اعتراضات سه شنبه سیاه بازتاب گسترده‌ای نیز در رسانه‌های فرانسوی داشت؛ اومانیته با انتشار عکسی از اعتراضات مردمی در فرانسه، در صفحه نخست شماره دیروز خود نوشت : «روز بسیج همه مردم». لیبراسیون عکسی از رئیس‌جمهور و «ژان پل دلووآ» کمیسر عالی امور بازنشستگان فرانسه، را در صفحه نخست منتشر کرده و نوشت « استعفای ژان پل دلووآ موجب تضعیف موضع دولت در برابر معترضان شده است».
دولت فرانسه تاکنون در برابر خواسته معترضان کوتاه نیامده، اما ژان پل دلووآ، کمیسر عالی امور بازنشستگی و مسئول طرح جاری اصلاح قانون بازنشستگی در کابینه ماکرون، روز دوشنبه از سمت خود استعفا کرد. دلیل استعفای او، برخی «کوتاهی‌ها» در فعالیت‌هایش اعلام شده و به طور مستقیم به این لایحه جنجالی و بحران ناشی از آن مربوط نمی‌شود. با این حال، خود دلووآ گفته است که مخالفانش با هدف نابود کردن طرح بازنشستگی، به او اتهام زده‌اند.
هدف دولت فرانسه از پیشنهاد طرح جنجالی اصلاح قانون بازنشستگی، یکسان‌‌سازی نظام بازنشستگی در تمامی بخش‌ها و برای تمام شغل‌هاست. در حال حاضر در فرانسه، قوانین مربوط به کار از جمله سن بازنشستگی، در مشاغل مختلف، متفاوت است. معترضان این لایحه می‌گویند با یکسان‌‌سازی قانون بازنشستگی، مزایای فعلی برای بسیاری از شغل‌ها حذف می‌شود. هر چند دولت پیشاپیش اعلام کرده بود که باب گفت‌و‌گو با سندیکاهای کارگری باز است، اما همزمان با برگزاری راهپیمائی‌ها، نخست‌وزیر در برابر نمایندگان مجلس تاکید کرد که دولت این طرح را با «عزم قاطع» به نتیجه خواهد رساند.