سخنگوی قوه قضاییه: دادگاه قائم مقام قالیباف به‌زودی برگزار می‌شود

سخنگوی قوه قضاییه گفت: بزودی جلسات دادگاه قائم مقام شهردار سابق تهران برگزار می‌شود.
به گزارش ایسنا، غلامحسین اسماعیلی در نشست خبری درباره آخرین وضعیت پرونده (عیسی شریفی) قائم مقام شهردار اسبق تهران، گفت: کیفرخواست پرونده صادر شد و به دادگاه رفت. دادگاه در مقدمات رسیدگی از آن نقص گرفت و پرونده را به دادسرا فرستاد. دادسرا نقص را برطرف کرد. پرونده به دادگاه آمده و به‌زودی جلسات دادگاه برگزار می‌شود.
سخنگوی قوه قضائیه با تاکید بر استفاده حداکثری از مجازات‌های جایگزین حبس گفت: در هفت ماهه نخست امسال، 100 هزار حکم مجازات جایگزین حبس صادر شد و این درحالی است که در هفت ماهه اول سال 97 حدود 30 هزار حکم مجازات جایگزین حبس صادر شده بود.
غلامحسین اسماعیلی با اشاره به رسیدگی به وضعیت زندان و زندانیان به عنوان یکی از برنامه‌های مهم در دوران تحول قوه قضائیه، افزود: رئیس قوه قضائیه در ماه‌های اول تصدی، دستورالعمل کاهش جمعیت کیفری را ابلاغ کرد و در جلسات متعدد بر اجرای این دستورالعمل تاکید داشت.


وی ادامه داد: ایشان مکرراً تاکید کرد، بخشنامه‌ها و ابلاغیه‌ها جهت استحضار نیست بلکه اطلاع و اقدام لازم است و یکایک برنامه‌ها باید اقدام متناسب را به همراه داشته باشد و شخصا محوریت پیگیری‌ها را عهده‌دار شدند.
اسماعیلی یادآور شد: ریاست دستگاه قضا در سفر اخیر به استان اصفهان بدون اطلاع قبلی، سرزده تا نیمه شب در زندان بودند و با جمع زیادی از زندانیان ملاقات چهره به چهره داشتند با این هدف که ببینند تدابیر و دستورالعمل‌ها تا چه حد اجرایی شده است و فردای آن روز مقامات قضایی استان را فراخواندند و تذکرات لازم را برای پیگیری وضعیت زندان متذکر شدند.
سخنگوی قوه قضائیه گفت: رئیس قوه قضائیه مقرر کرد در همه زندان‌های کشور پرونده زندانیان بازنگری شود تا سیاست‌های قوه در مورد زندان اعمال شود.
اسماعیلی خاطرنشان کرد: همه برنامه‌ها ناظر به زندانیانی است که آنها نباید در زندان باشند یا آزاد بودن آنها به حقوق مردم آسیب نمی‌رساند.
وی تصریح کرد: اشرار، متجاوزان، محکومان جرایم عمده مواد مخدر جای آنها در زندان است و سیاست کیفری برای مجرمان سابقه‌دار سیاست بازدارنده است و بنای ارفاق و مدارا نیست.
اسماعیلی همچنین با اشاره به سالگرد درگذشت آیت‌الله هاشمی شاهرودی، اظهار داشت: آیت‌الله هاشمی شاهرودی فقیه عالمی بودند که در مدیریت قضایی نقش ارزنده‌ای داشتند و یاد خاطره رئیس اسبق قوه قضائیه را گرامی می‌داریم.
سخنگوی قوه قضائیه با تاکید بر اینکه مردم فریب تماس‌ها را نخورند، اظهار داشت: موفق شدیم 15 هزار سیم کارت مورد استفاده کلاهبرداران را شناسایی کنیم و همه این 15 هزار سیم کارت مسدود شد.
وی ادامه داد: طبق بررسی‌های صورت گرفته، 50 درصد میزان کلاهبرداری‌های تلفنی کاهش یافته است. در گام بعدی، حساب‌هایی که پول به آنها واریز می‌شد، شناسایی کردیم و برنامه‌ای برای انسداد این حساب‌ها پیش‌بینی شده است.
اسماعیلی خاطرنشان کرد: در حوزه پیشگیری اکنون که فصل بودجه است باید توجه داشت در ایام اخیر بسیار گرفتار پرونده خصوصی‌سازی بودیم و در قانون بودجه 99 به حق و به جا تداوم امر خصوصی سازی به درستی پیش‌بینی شده است.
سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی درباره کیک‌های آلوده و ورود دستگاه قضایی گفت: در این ارتباط مجموعه قوه قضائیه همگام با سایر دستگاه‌های متولی در دولت بررسی‌های دقیق و کارشناسی انجام داده است.
وی خاطرنشان کرد: ما نسبت به امنیت شهروندان‌ به ویژه امنیت غذایی حساس هستیم و نباید آنچه به عنوان غذا در سبد غذایی مردم است، جای دغدغه و نگرانی داشته باشد.
اسماعیلی افزود:‌ قرص‌هایی که پیدا شده است، فراوانی و گستردگی زیادی ندارد، این قرص‌ها سمی و آلوده نیست و این اقدام توسط صنف تهیه‌کننده کیک و شکلات نبوده و این صنف مبرای از این قضیه است. این اقدام را یک توطئه می‌دانیم و ارزیابی ما حکایت از یک توطئه است.
وی ادامه داد: تاکنون کسی دستگیر نشده است اما بررسی‌های مبسوطی انجام شده و عوامل آن نیز حتماً شناسایی می‌شوند و جای دغدغه وجود ندارد.
سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی درباره سامانه ثبت اموال مسئولان و اینکه با توجه به پایان مهلت ثبت دارایی مسئولان تاکنون چه تعداد از مدیران اقدام کرده اند، گفت: خوشبختانه بخش‌های مختلف و مقامات و مسئولان در دولت، مجلس حتی نیروهای مسلح که مخاطب این قانون و دستورالعمل بودند، استقبال بسیار خوبی به عمل آوردند و این را یک قدم مثبت می‌دانیم و بارها هم گفتیم این سامانه برای صیانت از مدیران زحمت‌کش است.
اسماعیلی افزود: درگاه ثبت در سامانه باز است اما در سامانه مشخص می‌شود چه کسانی به موقع و چه کسانی با تاخیر اقدام کرده‌اند.
سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در چند روز اخیر دو چهره سیاسی اصلاح‌طلب بازداشت شدند و احضار برخی چهره‌ها در ارتباط با بیانه 77 چهره اصلاح طلب گفت: ابتدا توصیه می‌کنم گروه‌ها و جریانات سیاسی داخل کشور اعم از اصولگرا و اصلاح‌طلب مانند مردم صف خود را از عناصری که مقابل نظام و انقلاب هستند، جدا کنند.
سخنگوی قوه قضائیه گفت: موضوع فعلا در مرحله بررسی قضایی است و ایجاد بلوا و بزرگ کردن موضوع درست نیست. فعلا کلیاتی بیان کردیم و در مورد هیچ یک نگفتیم که مجرم هستند بلکه در پایان فرایند دادرسی مشخص می‌شود.
اسماعیلی در پاسخ به سوالی درباره اظهارات معاون اول رئیس جمهوری مبنی بر اینکه در پرونده بابک زنجانی برخی مسائل شفاف نشده و مواردی پشت پرده وجود دارد، گفت: فکر می‌کنم به پرونده بابک زنجانی بیش از سایر پرونده‌ها پرداخته شده است اما برخی نمی‌دانم چرا می‌خواهند همیشه این پرچم را برافراشته نگه دارند.
وی اظهار داشت: پرونده رسیدگی و مجازات سنگین برای فرد صادر شده و اموال وی در ایران شناسایی و تقدیم و تحویل دولت شده و برای شناسایی اموال خارجی نیز اقدام‌هایی درحال انجام است.
سخنگوی دستگاه قضا خاطرنشان کرد: حکم اعدام نیز در گرو این است که اگر اموال برگشت، دادگاه در حکم اعدام تجدیدنظر می‌کند.
سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوال دیگری درباره نوسانات اخیر نرخ ارز گفت: خدا را شاکریم بعد از یک نوسان کوتاه مدت، آرامش به بازار برگشت. ضمن اینکه قدردان زحمت همه زحمت‌کشان از جمله در بانک مرکزی هستیم و معتقدیم باید همچنان تلاش کنند زیرا این نرخ نیز نرخ واقعی ارز نیست و همیشه به کمک بانک مرکزی آمدیم.
اسماعیلی ادامه داد: در تلاطم اخیر نیز بازداشتی‌های جدیدی داشتیم و وقتی دیدند قوه قضائیه در برخورد با اخلالگران جدی است، کمک شایانی به بازگشت آرامش به حوزه ارز داشت.
سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوال دیگری درباره پرونده گندم‌های مفقودی استان گلستان گفت: این پرونده از جمله پرونده‌های عجیب در حوزه استان گلستان بود. بررسی‌ها و گزارش‌های واصله به مرجع قضایی حکایت از این داشت که حجم قابل توجهی از این گندم مفقود شده و وجود ندارد و رقمی بیش از 9 هزار تن گندم بود.
اسماعیلی با اشاره به اقدامات دیوان عدالت اداری به عنوان یکی از حوزه‌های دارای اطاله‌ دادرسی فراوان گفت: در هشت ماه نخست امسال دیوان عدالت اداری 55 هزار فقره پرونده وارده داشته و در مقابل 60 هزار پرونده مختومه شده است؛ یعنی علاوه بر پرونده‌های وارده، 5 هزار پرونده دیگر نیز مختومه شده است. در شعب تجدیدنظر دیوان نیز وضعیت به همین شکل است.
سخنگوی قوه قضائیه درباره برخورد با تخلفات انتخاباتی گفت: قوه قضائیه دستورالعملی را برای پیشگیری و رسیدگی به تخلفات انتخاباتی صادر کرده است. در این راستا، در ستادی که تشکیل شد، نمایندگان دستگاه‌های مختلف حضور دارند و مصوبات خوبی را تاکنون داشته است.
سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه دیواندری در دادگاه گفته سخایی داماد وزیر اطلاعات از بانک ملت برای فردی به نام دستغیب تخفیف گرفته و مبلغ آن 220 میلیارد تومان بوده است؛ آیا این موضوع صحت دارد گفت: برخی از این نسبت‌هایی که بیان می‌شود، نتیجه اقدام و زاییده ذهن برخی اصحاب رسانه و مطبوعات است. در آن جلسه کسی نگفت این فرد چه نسبتی با آقای وزیر دارد اما به مطبوعات که آمد، الحاق شد.
وی اظهار داشت: گویا برخی همکاران شما نه حقوق بلدند و نه طب زیرا تعبیر ژن خوب نمی‌تواند درست باشد؛ زیرا ژن به نسب مربوط است نه سبب. در پرونده‌ای که رسیدگی می‌کنیم این فرد متهم نیست و برای او قرار تامین هم صادر نشده است. اما اینکه منهای این پرونده نامه‌ای به بانک نوشته شده یا خیر و اینکه اثر داشته یا خیر، خبر نداریم زیرا سخنگوی بانک نیستم و سخنگوی دستگاه قضا هستم و می‌دانم در پرونده قضایی ما این فرد به عنوان متهم نیست.
سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه تعدادی از افراد که کشته شدند و اسم‌شان جزو مفقودان حوادث آبان ماه بوده، در مسیل‌ها و رودخانه‌ها پیدا شدند و آثار شکنجه روی بدنشان بوده است و اینکه قوه قضائیه به این پرونده ورود کرده است یا خیر گفت: قوه قضائیه درباره هر فوت مشکوکی ورود می‌کند. هر کجا جنازه‌ای کشف شود ولو اینکه یک فردی در اثر سکته فوت کند و بمیرد، ما ورود می‌کنیم. بنابراین تمام مرگ‌های مشکوک را بررسی می‌کنیم و هیچ امری هم مخفی نمی‌ماند اما اینکه در قصه کشته‌سازی و آمارسازی و رقم‌سازی ورود کند، بحث دیگری است.
وی با اشاره به آزادی مسعود سلیمانی خاطرنشان کرد: در مسئله آزادی دکتر سلیمانی نقش قوه قضائیه آن‌ گونه که باید اعلام نشد؛ ما از وزارت خارجه در این کار تشکر می‌کنیم در این رابطه قوه قضائیه 50 درصد نقش داشت و در آزادی و مبادله یک زندانی دوتابعیتی چینی- آمریکایی با دکتر سلیمانی مساعدت کرد و اگر موافقت قوه قضائیه در رابطه با این زندانی دوتابعیتی جاسوس وجود نداشت، دکتر سلیمانی آزاد نمی‌شد.
سخنگوی قوه قضائیه درباره حکم دیوان عدالت درباره ابطال تعیین مکان‌های امن برای برپایی تجمعات گفت: در این موضوع دیوان عدالت و دستگاه قضایی مظلوم واقع شد و برخی افراد قصه را وارونه جلوه دادند.
سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی درباره ادعای زاکانی مبنی بر اینکه در پرونده کرسنت دلالان این پرونده به حزب اعتدال و توسعه پول‌هایی دادند و از نوبخت سخنگوی دولت نیز به عنوان گیرنده پول نام برده و سال 94 نیز میرکاظمی این ادعا را مطرح کرده بود، گفت: بارها اعلام کردم کسانی که از مفاسدی باخبر می‌شوند به جای اعلام در رسانه‌ها، باید مستندات خود را به قوه قضائیه بدهند.
اسماعیلی درباره بازداشت دو مدیر ایران خودرو و سایپا گفت: پرونده مدیران خودرویی در دادگاه مطرح است و یکی از پرونده‌ها به لحاظ نقایصی که داشت به دادسرا برگشت و پرونده دیگر نیز منتظر اعلام نظر کارشناسی است و بعد از رفع نقص و اعلام نظر کارشناسی، ادامه فرآیند دادگاه انجام می‌شود.