در پی آبگرفتگی معابر و منازل چند شهر صورت گرفت امداد رسانی سریع به مردم خوزستان

در پی آبگرفتگی معابر و منازل چند شهر امداد رسانی سریع به مردم خوزستان آغاز شده است.
سامانه بارشی قوی دو شب گذشته در خوزستان باعث بارندگی‌های بسیار در شهرهای مختلف این استان شدو خسارت‌هایی به منازل مردم وارد کرد.
بارندگی در شهر آبادان بیش از 112 میلیمتر، در اهواز بیش از 75 میلیمتر و در شهرهایی مانند هندیجان رامهرمز و ماهشهر بین 50 تا 65 میلیمتر بوده است.
این حجم از بارش ظرف مدت کوتاهی بارید به همین دلیل مشکلاتی را برای مردم ایجاد کرد، بسیاری از نقاط اهواز و شهرستان کارون دچار آبگرفتگی شدند و آب وارد برخی از منازل شد.


در این زمینه استاندار خوزستان در این زمینه گفت: بارندگی دو شب گذشته خسارت‌هایی به منازل مردم وارد کرد پس از خروج آب از منازل میزان خسارت‌های ایجاد شده، برآورد می‌شود.
غلامرضا شریعتی روز سه شنبه در جمع خبرنگاران دراهواز بیان کرد: سامانه بارشی قوی روز دوشنبه باعث بارندگی‌های بسیار در شهرهای مختلف استان شد.
وی ادامه داد: بارندگی در شهر آبادان بیش از 112 میلیمتر، در اهواز بیش از 75 میلیمتر و در شهرهایی مانند هندیجان رامهرمز و ماهشهر بین 50 تا 65 میلیمتر بوده است.
شریعتی گفت: این حجم از بارش ظرف مدت کوتاهی بارید به همین دلیل مشکلاتی را برای مردم ایجاد کرد، بسیاری از نقاط اهواز و شهرستان کارون دچار آبگرفتگی شدند و آب وارد برخی از منازل شد.
وی ادامه داد: متاسفانه در اهواز سیستم دفع آبهای سطحی وجود ندارد و شبکه دفع فاضلاب نیز یا فرسوده است و یا تنها کشش دفع فاضلاب را دارد.
استاندار خوزستان بیان کزد: تمام دستگاه‌های استان از جمله صنایع فولاد خوزستان، مناطق نفت خیز جنوب و ملی حفاری برای رفع مشکل بسیج شده‌اند.
وی ادامه داد: شهر اهواز باید سیستم دفع آبهای سطحی را داشته باشد اما از آنجایی که ممکن است احداث چنین شبکه‌ای از توان شهرداری خارج باشد باید سیستم دفع فاضلاب اهواز ظرف 2 الی سه سال تکمیل شود.
شریعتی افزود: صبح دیروز رئیس جمهوری در یک تماس تلفنی دستور برای اقدامات لازم را صادر کردند.
وی گفت: رئیس جمهوری اعلام کرد که همچون سیل فروردین ماه در کنار مردم استان هستیم.
استاندار خوزستان درخصوص اسکان اضطراری نیز بیان کرد: انتخاب شرایط برای اسکان اضطراری افرادی که در نقاط پر خطر هستند وجود دارد اما تاکنون به جز برخی ساکنان منازل شهرستان کارون نیاز به جابجایی سایر ساکنان نبوده است.
تماس تلفنی رئیس‌جمهور و جهانگیری با استانداران درگیر با بارندگی
رئیس جمهور در تماس تلفنی با "غلامرضا شریعتی" استاندار خوزستان در جریان مسائل و مشکلات این استان در پی بارش‌های شدید، قرار گرفت و دستورات لازم را برای تسریع در روند امدادرسانی صادر کرد.
دکتر روحانی همچنین پیش از ترک تهران به مقصد مالزی، تماسی تلفنی با "احمد علی موهبتی" استاندار سیستان و بلوچستان داشت و از روند آمادگی این استان برای بارش‌های احتمالی مطلع شد و دستورات لازم را صادر کرد.
استانداران خوزستان و سیستان و بلوچستان نیز در این تماس‌های تلفنی که صبح دیروز انجام شد، گزارشی را ارائه کردند.
همچنین معاون اول رئیس جمهور در تماس‌های تلفنی جداگانه با استانداران خوزستان و سیستان و بلوچستان، بر لزوم پیگیری مجدانه برای رفع آبگرفتگی معابر و جلوگیری از ورود آب به منازل مردم تاکید کرد.
دکتر جهانگیری همچنین بر لزوم آمادگی همه جانبه ستاد مدیریت بحران و نیروهای امدادی استان‌های هرمزگان و بوشهر برای پیشگیری از آبگرفتگی معابر و ورود آب به منازل مردم تاکید کرد.
اسحاق جهانگیری در پی بارش‌های شدید در استان‌های هرمزگان و بوشهر، در تماس‌های تلفنی جداگانه با استانداران این دو استان، از آنان خواست تدابیر لازم در خصوص بارش شدید باران را در نظر بگیرند و در آماده باش کامل برای کمک به مردم و رفع آبگرفتگی معابر باشند.
استانداران هرمزگان و بوشهر نیز در این تماس‌های تلفنی، گزارشی از آخرین وضعیت استان و برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای پیشگیری از آبگرفتگی معابر و آماده باش کامل استان، به معاون اول رئیس جمهور ارائه کردند.
انجام 150 عملیات امداد و نجات در اهواز
رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اهواز گفت: 150 عملیات امداد و نجات از شامگاه دوشنبه تاکنون در پی بارش باران ازسوی ماموران این سازمان در اهواز انجام شد.
ابراهیم قنبری سه شنبه در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایرنا افزود: در پی بارش باران در شامگاه دوشنبه در اهواز اغلب مناطق شهرستان اهواز دچار آبگرفتگی شد که عملیات امداد و نجات و کمک رسانی به شهروندان همچنان ادامه دارد.
وی گفت: تخلیه آب در مناطق مختلف اهواز از جمله آخر آسفالت، خیابان ادهم، چهار راه زند، خشایار، کمپلو، شهرک دانشگاه، کیانپارس و امانیه و شهر کوت عبدالله در شهرستان کارون درحال انجام است.
براساس گزارش‌های رسیده از غروب دوشنبه بر اثر بارش باران یک خانه در منطقه حصیر آباد اهواز فرو ریخت که پنج نفر از اهالی خانه در زیر آوار گرفتار شدند که با امدادرسانی آتش‌نشانی از زیر آوار نجات یافتند.
جمعیت هلال احمر اهواز همچنین ساکنان 30 خانه مجاور خانه تخریب شده را که آسیب پذیر بودند تخلیه و برای حفظ ایمنی به یک مدرسه در همان منطقه انتقال داد.
براساس گزارش هواشناسی خوزستان، در 24 ساعت گذشته منتهی به عصر دیروز،میزان بارندگی در آبادان با 112.5 میلیمتر و اهواز 73.5 میلیمتر بوده است.
شهرداری و آبفا در آبگرفتگی اهواز و کارون مقصر هستند
مدیرکل بازرسی و رسیدگی به شکایات استانداری خوزستان با اشاره به تهیه گزارش از مشکلات پس از بارندگی شب سه شنبه، گفت: جمع بندی بازدیدها و گزارش‌ها نشان می‌دهد که شهرداری‌های اهواز و کوت عبدالله و شرکت آبفا در آبگرفتگی‌ها مقصر هستند و کوتاهی و ناهماهنگی بین آنها باعث آبگرفتگی وسیع شده است.
شهاب رزمی گفت: در پی بارندگی شدید شب سه شنبه از ساعت 20 تا سه بامداد به همراه مدیرکل مدیریت بحران استانداری از تعدادی از مناطق اهواز و شهرستان کارون از جمله محله چهارراه زند، لشکرآباد، کوی انقلاب، کوی علوی و کوت عبدالله بازدید شد.
ستاد بحران سیستان و بلوچستان در آماده‌باش کامل قرار دارد
مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان روز سه شنبه گفت: با صدور اخطاریه جوی اداره‌کل هواشناسی مبنی بر ورود سامانه بارشی قوی به این استان تمامی دستگاه‌ها بویژه نیروهای امدادی، دهیاری‌ها، شهرداری‌ها و مراکز مربوطه از 2 روز پیش در آماده‌باش کامل قرار گرفته‌اند.
عبدالرحمن شهنوازی گفت: اخطاریه جوی اداره‌کل هواشناسی استان مبنی بر ورود سامانه بارشی قوی وقوع بارندگی در برخی مناطق منجر به سیلابی شدن معابر و مسیل‌ها و طغیان رودخانه‌ها پیش‌بینی می‌شود بر همین اساس تمامی دستگاههای عضو این ستاد در آماده باش کامل قرار دارند.
وی ادامه داد: در این راستا از 2 روز پیش هماهنگی‌های لازم با اعضای ستاد بحران شهرستان‌های مختلف استان انجام شده و نهادهای امدادی درحالت آماده‌باش هستند.
مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان بیان کرد: با توجه به هماهنگی انجام شده آمادگی لازم جهت خدمت‌رسانی احتمالی ناشی از سیلاب در تمام مراکز امدادی و درمانی و غیره پیش‌بینی شده است.
وی افزود: استاندار نیز در مطلبی خروج اعضای ستادهای مدیریت بحران سیستان و بلوچستان از استان را ممنوع اعلام کرده است.
هلال احمر سیستان و بلوچستان آماده خدمت رسانی به سیلزدگان است
مدیرعامل جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان گفت: تمامی نیروها، دستگاه‌های خودرویی و امداد و نجات جمعیت هلال احمر این استان براساس اعلام ستاد مدیریت بحران و هشدار هواشناسی مبنی بر ورود سامانه بارشی قوی آماده خدمت رسانی به سیلزگان احتمالی منطقه هستند.
رسول راشکی اظهار داشت: جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان آمادگی لازم برای حضور و خدمات رسانی به آسیب دیدگان احتمالی حوادث ناشی از باران و سیلاب در این استان را دارد.
وی ادامه داد: هلال احمر استان در بخش‌های مختلف با بهره‌گیری از تجهیزات کامل سبک، نیمه سنگین و سنگین امداد و نجات، بالگرد و خودروهای سبک و سنگین آماده خدمات رسانی به آسیب‌دیدگان احتمالی است.
مدیرعامل جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان ادامه داد: با توجه به بارش و حوادث ناشی از سیلاب هفته گذشته در جنوب و مرکز استان، 6 شهرستان و 30 روستا درگیر سیلاب بودند.
وی بیان کرد: 50 خانوار شامل 331 نفر در مناطق گرفتار سیلاب دچار آسیب شده بودند که در این زمینه 50 چادر امدادی، 66 تخته موکت، 194 تخته پتو و 69 کیلوگرم نایلون سنگری در بین آسیب‌دیدگان توزیع شد.
راشکی در خصوص امدادرسانی تیم‌های عملیاتی هلال احمر سیستان و بلوچستان گفت: 22 تیم عملیاتی به آسیب‌دیدگان ناشی از سیلاب امدادرسانی کردند.
هشدار هواشناسی و اطلاعیه سازمان‌های مختلف نشان از بارانی قوی در سطح سیستان و بلوچستان دارد که باید شاکر خداوند از بابت نزول این رحمت الهی بود، اما چند نکته مهم که همواره مورد نظر و گلایه مردم بوده مورد توجه ویژه قرار گیرد.