دریچه نفتی ژاپن به جای واسطه‌گری ماکرون؟!

سرویس بین الملل جوان آنلاین: از میان این دو، سفر یک روزه روحانی به توکیو که شش ماه بعد از سفر آبه شینزو به تهران انجام شد، پر حرف و حدیث شده است. در حالی که یوشیهیده سوگا، دبیر کابینه دولت ژاپن ابراز امیدواری کرده که این سفر باعث کاهش تنش‌ها در خاورمیانه شود، عباس عراقچی گفته که امیدوار است ژاپن خرید نفت از ایران را از سر بگیرد. این سفر بعد از طرح نافرجام امانوئل ماکرون برای میانجیگری بین ایران و امریکا انجام می‌شود.
به گزارش «جوان»، دولت دوازدهم بعد از ناامید شدن از طرح واسطه‌گری فرانسه عضو اروپایی برجام، مایل شده که یک بار دیگر دریچه ژاپن را فعال کند. امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه به ایران درباره کاهش برخی تحریم‌ها یا اتخاذ یک سازوکار جبران خسارت پیشنهاد کرده بود و حسن روحانی هم گفته بود حاضر است «تغییرات جزئی در برجام»‌را قبول کند. حالا به فاصله چند ماه بعد، در حالی که طرح ماکرون به نتیجه نرسیده، حسن روحانی صبح دیروز تهران را به مقصد کوالالامپور پایتخت مالزی ترک کرد و بعد از دیدار با مقام‌های مالزی، یک سفر کمتر از ۲۴ ساعته به ژاپن خواهد داشت، این سفر حدود شش ماه بعد از سفر آبه شینزو، نخست‌وزیر ژاپن به تهران انجام می‌شود، سفری که البته نخست‌وزیر ژاپن در آن، از تهران پاسخ مثبتی درباره میانجیگری میان ایران و امریکا نشنید. مقام‌های دولت گفته‌اند که سفر روحانی به ژاپن، بیشتر بر توسعه مناسبات دوجانبه متمرکز خواهد بود، موضوعی که در جریان سفر آبه شینزو به تهران نیز مطرح شد، با این حال علی ربیعی، سخنگوی دولت گفته که مقامات ژاپنی «ابتکار عمل‌هایی دارند» که جمهوری اسلامی آن‌ها را بررسی خواهد کرد. یوشیهیده سوگا، دبیر کابینه دولت ژاپن نیز روز سه شنبه در جمع خبرنگاران در توکیو با اشاره به روابط دیرینه ایران و ژاپن اظهار امیدواری کرد این سفر باعث کاهش تنش‌ها در خاورمیانه شود. وی سفر روحانی به ژاپن را دو روزه عنوان کرد و گفت: دیدار روحانی و آبه بخشی از تلاش‌های دیپلماتیک ژاپن برای کمک به کاهش تنش در خاورمیانه و تثبیت اوضاع در آنجا است.
امید به معافیت؟
درباره «ابتکار عمل هایی» که علی ربیعی سخنگوی دولت از آن‌ها صحبت کرده، رسماً اظهار نظری نشده، ولی سخنان دیروز عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه که گفته «امیدواریم ژاپن خرید نفت از ایران را از سر بگیرد»، نشان می‌دهد که در جریان سفر رئیس دولت دوازدهم بحث‌های نفتی بین ایران و ژاپن مطرح خواهد بود. عراقچی تأکید کرده که ایران به مقابله با تحریم‌های امریکا ادامه خواهد داد، اما ابراز امیدواری کرده که از طریق روابط قوی با ژاپن بتوانند بر این فشار غلبه کنند. عراقچی در مصاحبه با شبکه ان‌اچ‌کی گفته است: «ژاپن خریدار قدیمی نفت خام ایران است، اما خرید نفت را به دلیل همراهی با تحریم‌های امریکا متوقف کرده است.» او به این شبکه ژاپنی گفت که امیدوار است دولت توکیو و سازمان‌های این کشور خرید دوباره نفت از ایران را از سر بگیرند. شبکه ان اچ‌کی ژاپن، گفته که ایران از ژاپن و دیگر کشور‌ها خواسته است مراودات تجاری و تراکنش‌های مالی که متوقف شده است را دوباره شروع کنند، اما این کشور هنوز به این درخواست‌ها پاسخ نداده است.


دولت امریکا تا آوریل ۲۰۱۹ (اردیبهشت ۹۸) در چارچوب معافیت‌های نفتی برای خریداران نفت ایران، به دولت ژاپن مجوز خرید نفت از ایران را می‌داد، ولی از اردیبهشت ماه به بعد، این معافیت‌ها به کلی لغو شد. اخبار و گزارش‌هایی غیر رسمی درباره امکان دریافت مجوز از سوی امریکا برای وصول معوقات نفتی ایران و وصول پول‌های بلوکه شده منتشر شده وروزنامه «ژاپن تایمز» نیز از قول منابع دیپلماتیک نوشته که امریکا با طرح توکیو برای سفر روحانی به ژاپن موافقت کرده است، ولی مشخص نیست که سفر روحانی به ژاپن منجر به توافقی در این زمینه شود یا نه. کیودو نوشت: آبه همچنین درباره تعهدات طرفین به توافق هسته‌ای با رئیس‌جمهوری ایران گفتگو خواهد کرد به‌خصوص آنکه پس از تحریم‌های سرسختانه امریکا و کاهش برخی از تعهدات، نگرانی‌های طرفین بیشتر شده است برای همین پایبندی به برجام موضوع مهمی است که مورد رایزنی طرفین قرار خواهد گرفت.
لندن: حضور نظامی در خلیج فارس را افزایش می‌دهیم
فرمانده نیروی دریایی بریتانیا گفت که به مشارکت در ائتلاف دریایی امریکایی در خلیج فارس ادامه می‌دهیم هرچند که از سیاست واشنگتن علیه تهران حمایت نمی‌کنیم. به گزارش فارس، فرمانده نیروی دریایی سلطنتی بریتانیا مدعی شد که تهدید ایران علیه کشتیرانی انگلیس در خلیج فارس هنوز رفع نشده است. به دنبال تنش دریایی اخیر میان تهران و لندن بر سر توقیف تانکر نفتکش «گریس ۱» (آدریان دریا) در تنگه جبل طارق و سپس توقیف تانکر نفتکش «استنا ایمپرو» به دست نیروی دریایی سپاه پاسداران در خلیج فارس، «تونی راداکین» رئیس ستاد نیروی دریایی سلطنتی بریتانیا در مصاحبه با شبکه خبری بی. بی. سی تأکید کرد که لندن به دنبال تنش‌زدایی با تهران است، اما فعلاً تصمیم گرفته‌ایم حضور نظامی خود را در منطقه خلیج فارس افزایش دهیم. براساس گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، راداکین اضافه کرد که ناو گروه سلطنتی «اچ‌ام‌اس» از ماه جولای در منطقه مستقر شده است. دریادار تونی راداکین در ادامه مدعی شد که «اگر رفتار یک کشوری مانند ایران تهاجمی باشد ما مجبوریم واکنش نشان دهیم. آن یک اقدام تهاجمی بود که در فرادریا‌ها رخ داد و این دلیل واکنشی بود که ما نشان دادیم. فرمانده نیروی دریایی بریتانیا همچنین تأکید کرد انگلیس به مشارکت خود در ائتلاف دریایی امریکا در خلیج فارس ادامه خواهد داد هرچند که از سیاست دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور امریکا علیه ایران حمایت نمی‌کنیم. وی درباره حضور انگلیس در ائتلاف دریایی اروپایی به رهبری فرانسه نیز گفت که اگر چه ما از این ابتکار استقبال می‌کنیم، اما دلایل عملی وجود دارد که در ائتلاف دریایی به رهبری واشنگتن باقی خواهیم ماند.