معاون اول رئیس‏جمهوری: اقتصاد ایران قرار بود فروبپاشد، اما سرپا ایستاد

معاون اول رئیس‏جمهوری گفت: گاهی اوقات برخی در واکنش به مطالبی که درباره وضعیت اقتصاد ایران مطرح می‌شود، می‌گویند که فلانی خبر ندارد که چه خبر است. در پاسخ به این افراد باید بگوییم که اقتصاد ایران در حال فروپاشی بود اما سرپا ایستاد.
به گزارش ایسنا، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‏جمهوری دیروز در اجلاسیه دومین همایش ملی ایثار اجتماعی که در سالن سوره حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد، اظهار کرد: مهم‏ترین پیام همایش ایثار اجتماعی این است که ایران عزیز ما به شدت به این فرهنگ و راه نیاز دارد و هر چه از آثار ایثار اجتماعی به مردم بگوییم و این راه را زنده نگه داریم قطعا به دوام و قوام جامعه ایران کمک کرده‌ایم.
وی با بیان اینکه در انقلاب اسلامی مفهوم ایثار و فداکاری و از‏خودگذشتگی به صورت عملی اجرا شد، خاطرنشان کرد: مردم ایران آثار و برکات فرهنگ ایثار و فداکاری را در لحظه لحظه زندگی خود مشاهده می‌کنند. جایی که جامعه با مصائب و مشکلات بیشتری مواجه است و تهدیدات علیه یک تمدن و کشور زیادتر می‌شود، حتما زمینه ایثار و ازخودگذشتگی بیشتر و افراد زیادتری داوطلب قدم به میدان گذاشتن برای سربلند ماندن جامعه‌شان می‌شوند.
جهانگیری با بیان اینکه از جمله این افراد نزدیک به امام‏(ره) که ایثار و فداکاری بسیاری داشتند، مقام معظم رهبری بودند، ادامه داد:‌ زمانی که مقام معظم رهبری در ایرانشهر تبعید شده بودند، به همراه تعدادی از دانشجویان کرمانی به ملاقات ایشان رفتیم؛ وضعیت زندگی در تبعید و شرایط سخت و روح بلند آرمانی ایشان باعث شد تا ده‌ها و صدها جوان بعد از این ملاقات احساس کنند که فضای روشنی برای‏شان ترسیم شده است.


جهانگیری در ادامه با اشاره به جایگاه آمریکا در فضای بین‌الملل و همچنین زورگویی‌های دولت این کشور خاطر‏نشان کرد: آمریکا امروز به تنهایی اعلام کرد که علیه ملت ایران جنگی اقتصادی آغاز کرده است؛ آن‌ها خیلی رسمی و بدون پرده‌پوشی می‌گویند که می‌خواهیم اقتصاد ایران را به شکست بکشانیم و از طریق آن بیشترین درد را به جامعه و ملت ایران وارد کنیم تا آن‌ها علیه نظام خود بشورند و این نظام را به اسقاط بکشانند.
وی ادامه داد:‌ آمریکایی‌ها به هر دلیلی فکر می‌کردند که فشارهای‏شان زود اثر می‌گذارد، در همین راستا نیز از اوایل سال 97 که کارشان را رسما آغاز کردند، گفتند که ملت ایران نمی‌توانند جشن 40 سالگی خود را در ماه بهمن برگزار کنند.
معاون اول رئیس‏جمهوری تصریح کرد: من به عنوان مسئول اقتصاد مقاومتی می‌گویم که آمریکایی‌ها از تمام توان خود برای زمین‌گیر کردن اقتصاد ایران استفاده کرده است.
جهانگیری با اشاره به برخی انتقادات در خصوص میزان تاثیرگذاری فشارهای آمریکا بر کشور ایران گفت: گاهی برخی فکر می‌کنند اگر بگوییم آمریکا کارهای بسیاری علیه ملت ما انجام داده به معنای علامت دادن به آن‌ها است، این در حالی است که اعلام این موضوع، بی‌اعتبار کردن آمریکا است؛ آمریکا باید بگوید که دیگر چه کاری می‌توانسته علیه اقتصاد و ملت ایران انجام دهد، که انجام نداده است؟
وی همچنین به تبعیت برخی کشورها از جمله کشورهای دوست ایران از تصمیمات ایالات متحده آمریکا علیه کشور اشاره و خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها حتی به کشورهای دوست ما نظیر چین، روسیه و ترکیه فشارهایی وارد کردند و آن‌ها نیز باور کردند که نمی‌توانند با آمریکا مقابله کنند و به همین خاطر از کار اقتصادی جدی با ما طفره رفتند و نفت ما را نخریدند.
معاون اول رئیس‏جمهوری افزود: من هیچ‏وقت فکر نمی‌کردم که کشور مستقلی مثل هند نیز حاضر به تبعیت از آمریکا شود و از ایران نفت خریداری نکند.
جهانگیری با تاکید بر اینکه خواسته آمریکایی‌ها مبنی بر عدم فروش نفت ایران با شکست مواجه شد، اظهار کرد: تعدادی از مدیران و نیروهای جوان و ایثارگر کشور ایستادند و با طراحی روش‌هایی، کاری کردند که آمریکایی‌ها نتوانند فروش نفت ایران را به صفر برسانند.
سایر اخبار این روزنامه