انتظامی: بودجه سینمای مستند بیشتر می‌شود



مراسم اختتامیه جشنواره سینما حقیقت عصر روز دوشنبه در تالار وحدت برگزار شد و دست‌اندرکاران سینمای مستند در کنار همدیگر از بیم‌ها و امیدهایشان گفتند. سایه آلودگی هوای پایتخت روی سر مراسم سنگینی می‌کرد اما دلیلی برای از دست رفتن شور و شوق موجود در سالن نبود. آغازگر این مراسم، محمد حمیدی مقدم، دبیر جشنواره سینما حقیقت بود که توضیح داد: «امسال گام‌هایی برای استانداردسازی جشنواره برداشته شد تا بتوانیم در مسیر تحول قدم برداریم. سینما حقیقت نشان داد ایران فقط تهران نیست و فرصتی برای دیده‌شدن همه فراهم کرد. برای اولین بار فروش بلیت داشتیم که اولین گام برای اقتصاد سینمای مستند را برداریم و از تجربه‌های این دوره برای دوره چهاردهم استفاده کنیم.» حمیدی مقدم، صحبت‌هایش را با  این جمله به پایان رساند  که : «برای داشتن سینمای ملی موفق باید به سینمای مستند توجه داشت، چرا که سینمای مستند، جهان بهتری می‌سازد.» پس از صحبت‌های دبیر جشنواره، نوبت به اهدای جوایز در بخش‌های مختلف رسید. مستندسازان جوان روی صحنه آمدند و از لحظات هیجان‌انگیزی گفتند که در طول ساخت فیلم با آن روبه‌رو بوده‌اند و از اتفاقاتی که در حال حاضر در جامعه روی می‌دهد. البته سهم تشکرهای ویژه از همه صحبت‌ها بیشتر بود.
در ادامه همین مراسم بود که حسین انتظامی، رئیس سازمان سینمایی روی سن حاضر شد و گفت: «امیدوارم سینمای مستند همیشه خوش بدرخشد. خوشبختانه، سینمای مستند در مسیری رو به رشد دارد.» انتظامی در مقایسه‌ای مختصر، از تفاوت این جشنواره با دوره پیشین نیز صحبت کرد: «این جشنواره خط بطلان بر برخی باورها کشید؛ کیفیت آثار نسبت به سال قبل بهتر شده است. علاوه بر اینکه امسال آثار بسیاری را از سراسر کشور برای حضور در این جشنواره داشتیم که مسأله قابل توجهی بود که شعار «ایران تهران نیست» را پیش گرفته بود. مدتی است که فرهنگ فیلم مستند دیدن در جامعه رواج پیدا کرده است و همه باید تلاش کنیم این فرهنگ توسعه پیدا کند. برای سال آتی بودجه‌های مستند افزایش پیدا می‌کند اما همچنین تدوام رایزنی با نهادها برای گسترش سینمای مستند لازم است.»


بخش پایانی این مراسم به اهدای جوایز بهترین فیلم از نگاه تماشاگران اختصاص داشت. جایزه‌ای که با انتخاب 21 هزار نفر در 160 سانس سینما و پس از جمع‌بندی 15 هزار برگه رأی برگزیده خود را شناخت. طبق این رأی‌گیری، سه فیلم پرمخاطب جشنواره، فیلم‌های «جایی برای فرشته‌ها نیست»، «پروژه ازدواج» و «صحنه‌هایی از یک جدایی» بودند. سه فیلم «جایی برای فرشته‌ها نیست»، «واکس چه» و «صحنه‌هایی از یک جدایی» عنوان پرفروش‌ترین‌ را به خود اختصاص دادند و «جایی برای فرشته‌ها نیست» به‌عنوان بهترین فیلم از نگاه تماشاگران انتخاب شد و جایزه ویژه‌اش را دریافت کرد. پس از این فیلم، «صحنه‌هایی از یک جدایی»، «تارهای ممنوع»، «خط باریک قرمز» و «آدور» رتبه‌های دوم تا پنجم را به دست آوردند.