مُهر استیضاح بر پیشانی «ترامپ»

بنفشه غلامی / کمیته قضایی مجلس نمایندگان امریکا، دوشنبه شب در حالی گزارش 658 صفحه‌ای مربوط به استیضاح «دونالد ترامپ» را منتشر کرد که امشب، نمایندگان مجلس امریکا باید به دو بند استیضاح رئیس‎جمهوری امریکا رأی بدهند. اگر پاسخ آنها به این استیضاح آری باشد، تاجر کاخ سفید، چهارمین رئیس‎جمهوری امریکا خواهد بود که مهر استیضاح بر پیشانی او می‎نشیند.
به‌گزارش سایت شبکه خبری «فاکس نیوز»، «جرالد نادلر»، رئیس کمیته قضایی مجلس نمایندگان امریکا دوشنبه شب با انتشار بیانیه‎ای رسمی، گزارش 658 صفحه‎ای نهاد زیر نظرش را منتشر کرد. او در این بیانیه به‌طور رسمی نوشت و اعلام کرد: «دونالد ترامپ تهدیدی برای قانون اساسی امریکا است و باید از پستی که دارد، برکنار شود.»
گزارش کمیته قضایی مجلس نمایندگان امریکا، شامل دو بخش است. در یک بخش به اتهامات «دونالد ترامپ» در دو بند رسیدگی شده‎است. در بند اول، تأکید شده‎است، رئیس جمهوری امریکا با سوء‌استفاده از قدرت خود، از کی‎یف خواسته است، دست به تحقیقاتی گسترده درباره فعالیت‎های اقتصادی «هانتر بایدن» در اوکراین بزند. «هانتر بایدن» پسر «جو بایدن»، رقیب انتخاباتی «ترامپ» در انتخابات 2020 است و افشای هر خطایی از سوی او می‎تواند به‌ضرر کمپین انتخاباتی پدرش تمام شود. در این بند گزارش همچنین تأکید شده، رئیس جمهوری امریکا با استفاده از یک مصوبه کنگره امریکا که طی آن با کمک نظامی به اوکراین موافقت شده‎بود، دست به اعمال فشار علیه اوکراین زد‎ه‎است. این بند تأکید می‎کند، «ترامپ» رئیس‎جمهوری اوکراین را تهدید کرده اگر با درخواست او موافقت نکند، مانع رسیدن کمک نظامی امریکا به کی‎یف می‎شود. در بند دوم اتهامات «ترامپ» تأکید شده، رئیس‎جمهوری امریکا بعد از آغاز به کار این کمیته دست به کارشکنی‎های مختلف در مسیر این تحقیقات زده که در تاریخ امریکا بی‎سابقه است.
در بخش دیگری از این گزارش، روند رسیدگی به اتهامات «دونالد ترامپ» در چهار فصل تشریح شده‎است. فصل اول، اختصاص به تشریح فرآیند تحقیقات و تشکیل پرونده دارد. فصل دوم، استانداردهایی که در تشکیل این پرونده و روند تحقیقات وجود داشته، معرفی شده‎اند. فصل سوم به جزئیات پرونده و شهادت‌ها پرداخته و فصل چهارم هم مواردی که رئیس‎جمهوری امریکا نسبت به کار این کمیته بی‌اعتنایی کرده، تشریح شده‎است.


امریکا امشب در حالی یکی از مهم‌ترین و حساس‎ترین وقایع تاریخی خود را رقم می‎زند که این کشور روی گسلی از اختلافات به سر می‎برد. در این شرایط از سویی شاهد دوپارگی در کنگره امریکا بر سر این استیضاح هستیم. در مجلس نمایندگان دموکرات‎ها برای استیضاح «ترامپ» می‎کوشند و در سنای امریکا جمهوریخواهان می‎گویند رأی مجلس نمایندگان را تأیید نمی‎کنند. اما شکاف‎ها تنها به کنگره امریکا ختم نمی‎شود. در جامعه امریکا نیز شاهد شکافی مشابه هستیم. نظرسنجی جدید فاکس نیوز نشان می‌دهد ۵۰ درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی با استیضاح رئیس جمهوری خود و برکناری وی موافق هستند اما ۴۱ درصد مخالف استیضاح و برکناری «ترامپ» هستند. این در حالی است که ۴ درصد از استیضاح حمایت می‎کنند اما خواهان برکناری «ترامپ» نیستند.