<پرویز> در دسترس نیست

گروه جهان / پرویز مشرف، رئیس‎جمهوری سابق پاکستان که بدنامی ترور «بی‌نظیر بوتو» در آخرین ماه‎های ریاست جمهوری‎اش رابه دوش می‎کشد، صبح دیروز بعد از سال‎ها باز بودن پرونده‎های مربوط به وی در دادگاه عالی پاکستان، از سوی دادگاهی در اسلام آباد به اتهام خیانت به کشور به اعدام محکوم شد. این در حالی است که وی اکنون چند سال است تحت عنوان درمان‎های پزشکی به دوبی رفته و در رفاه زندگی می‎کند. این اولین بار است که در تاریخ پاکستان، کشوری که ارتش قدرت برتر آن محسوب می‎شود، یک ژنرال حکم اعدام دریافت می‎کند.
به گزارش سایت روزنامه پاکستانی «داون»، دادگاه مقابله با تروریسم اسلام آباد، مطابق ماده 6 قانون اساسی پاکستان، «پرویز مشرف» را سزاوار دریافت حکم اعدام به‌دلیل خیانت به کشور دانست. مطابق این ماده قانونی، «هر فردی که از قانون اساسی پاکستان سوء‌استفاده کرده یا آن را زیر پا گذاشته یا تعلیق کند یا از قانون اساسی برای اعمال فشار استفاده کند، مرتکب خیانت شده و مجازات او حبس ابد یا مرگ است.» بنا بر این گزارش، کار قضاوت در این دادگاه را سه قاضی انجام می‎دادند: «وقار احمد»، قاضی دادگاه عالی پیشاور که ریاست دادگاه مربوط به «پرویز مشرف» را بر عهده داشت. «نظار اکبر»، قاضی دادگاه عالی سند و «شاهد کریم»، قاضی دادگاه عالی لاهور دیگر قضات حاضر در این دادگاه بودند. آنها «پرویز مشرف» را متهم کردند، سوم نوامبر سال 2007 (12 آبان 1386) در جریان انتخاباتی که «بی‎نظیر بوتو»، کاندیدای آن بود و در یکی از کمپین‎های خود ترور شد، اقدام به تعلیق قانون اساسی به نفع خود کرده‎است. آنها این اقدام را سوء‌استفاده از قدرت و نقض قوانین توصیف کرده و در نهایت رئیس‎جمهوری سابق پاکستان را در اتهام «خیانت بزرگ» مستحق مجازات دانستند. هرچند نظر آنها درباره نوع مجازات متفاوت بود، اما در نهایت دو نفر از این قضات رأی به اعدام «مشرف» دادند و اعلام کردند، جزئیات این دادگاه و حکم صادره طی 48 ساعت، یعنی تا صبح پنجشنبه اعلام خواهد شد. پرونده «مشرف» از 6 سال پیش در دادگاه عالی اسلام آباد مفتوح بود. اما با توجه به قدرت نظامیان در پاکستان، هیچ‎گاه رسیدگی به آن به طور کامل انجام نشده بود. اما دادگاهی که دیروز حکم صادر کرد، از سه ماه پیش در میان هشدارهای دادگاه عالی اسلام‎آباد کار رسیدگی به پرونده را آغاز کرد و دیروز نیز حکم نهایی خود را صادر کرد.
به‌گزارش سایت شبکه خبری «الجزیره» ژنرال «پرویز مشرف» که اکنون 74 ساله است، سال 1999 (1378) د رجریان کودتایی علیه «نواز شریف»، نخست‌وزیر سابق پاکستان، به قدرت رسید و 9 سال دراین کشور حکم راند. او در نهایت بعد از انتخابات پارلمانی 2007 پاکستان و ترور «بی‎نظیر بوتو» که بسیاری وی را عامل اصلی آن می‎دانند، در اوت 2008 (28 مرداد 1387) از رسمت ریاست جمهوری پاکستان استعفا کرد. او پس از آن در تبعیدی خود خواسته به لندن و پس از آن به دوبی رفت و سال 2010 (1390) اقدام به تأسیس حزب «مسلم لیگ همه پاکستان» کرد. اما این حزب با اقبال مردم پاکستان که دیگر دل خوشی از «مشرف» نداشتند، مواجه نشد. او برای انتخابات پارلمانی 2013 به کراچی بازگشت اما حزبش در این انتخابات تنها یک کرسی به دست آورد. هرچند «مسلم لیگ همه پاکستان» در انتخابات 2018 نیز همان یک کرسی را هم از دست داد. «مشرف» دو سال بعد از شکست حزبش در انتخابات 2013 با وجود آنکه ممنوع الخروج بود، به بهانه بیماری و درمان به امارات عربی متحده رفت و در دوبی ساکن شدو دیگر به پاکستان بازنگشت.