ال‌کلاسیکو با چاشنی جنبش «سونامی دموکراسی»



حامد جیرودی
خبرنگار


جنگ ستارگان دوباره از راه رسید. دیداری میان بارسلونا و رئال مادرید که یک فوتبال ساده نیست؛ ال‌کلاسیکو جدالی میان دو تفکر است. یک رویارویی تاریخی در اسپانیا که سال‌هاست نگاه علاقه‌مندان به فوتبال در جهان را به خود جلب کرده. دوئلی که در ایران طرفداران زیادی دارد و عادل فردوسی‌پور هم چند شب پیش با ویژه‌برنامه‌ای اینترنتی به نام «کلاسیکو» که تهیه‌کنندگی آن را برعهده داشت، با اجرای پژمان جمشیدی و با حضور چهره‌هایی نظیر علی دایی، وریا غفوری، امیر مهدی ژوله و یک ارتباط تصویری جالب با ژاوی آلونسو، ‌هافبک سابق رئال مادرید به استقبال آن رفت.
تفاوتی که این ال‌کلاسیکو با تقابل‌های قبلی دو تیم دارد، ناآرامی‌هایی است که دوباره در بارسلون شدت گرفته و این بازی را تحت تأثیر اتفاقات سیاسی قرار داده است. داستان اختلاف و در واقع نفرت هواداران دو تیم از هم به دلایل مختلفی بازمی‌گردد. یکی از دلایل اختلاف بارسلونا و رئال مادرید مربوط به مناطقی است که هر یک از این دو تیم در آنها واقع شده‌اند و منازعاتی که با هم داشته‌اند. رئالی‌ها در منطقه کاستیا حضور دارند و تیم رقیب در منطقه کاتالونیا. در واقع رقابت این دو تیم فوتبالی تا حد زیادی از اختلافات سیاسی بین کاستیایی‌ها و کاتالان‌ها ناشی می‌شود که آن را به عبارتی جنگ داخلی اسپانیا هم نامیده‌اند. در طول حکومت ریورا و بخصوص ژنرال فرانکو (1975–1939)، بیشتر مذاهب و مردم نقاط مختلف اسپانیا بجز مردم کاستیا، تضعیف شدند. به همین دلیل بود که مردم کاتالان به تیم‌شان لقب «فراتر از یک باشگاه» را دادند. در این شرایط، آنها تنها راه مقابله با فرانکو و بیان کردن مخالفت‌های خود را پیوستن به باشگاه بارسلونا می‌دانستند چون هم ریسک کمتری داشت و هم کاملاً قانونی بود. در دهه ۱۹۵۰، رقابت رئال مادرید و بارسلونا بسیار بیشتر از قبل شد. در آن روزها، آلفردو دی استفانو ستاره‌ای بود که هر دو باشگاه قصد خریدش را داشتند. پس از درگیری فراوان، فدراسیون فوتبال اسپانیا این گونه رأی داد که این ستاره فقید آرژانتینی-اسپانیایی، سال اول را در رئال و سال دوم را در بارسلونا بازی کند اما در ادامه بارسا کنار کشید و سرانجام دی استفانو به رئال پیوست تا به یکی از اسطوره‌های تاریخ این باشگاه تبدیل شود. جالب اینکه دی استفانو که در سال 2014 در سن 88 سالگی درگذشت و سال‌ها رئیس افتخاری رئال مادرید بود، ۱۸ گل در ال‌کلاسیکوها به بارسلونا زد تا بعد از لیونل مسی 26 گله در رده دوم بهترین گلزنان تاریخ ال‌کلاسیکوها باشد.
حالا هم هر از گاهی جدایی‌طلبان کاتالان ساز جدایی کوک می‌کنند که البته دولت اسپانیا این موضوع را برنمی‌تابد و آشوبگران را سرکوب می‌کند ولی با این حال ورزشگاه «نیوکمپ» جایگاه مناسبی است تا آنها دوباره صدای اعتراض خود را به گوش همه بخصوص دولت مرکزی برسانند. مسابقه امشب در حالی پس از پایان هفته هفدهم لالیگا برگزار می‌شود که قرار بود حدود یک ماه و نیم پیش و از سری رقابت‌های هفته دهم برگزار شود ولی با اوج گرفتن اعتراضات که به جنبش «سونامی دموکراسی» معروف شده، ال کلاسیکو هم به تعویق افتاد. این شرایط باعث شد تا رئالی‌ها خواهان گرفتن تضمین‌های امنیتی از نیروی پلیس محلی شوند و برای همین تدابیر امنیتی خاصی برای این دیدار که امشب ساعت 22:30 آغاز می‌شود، اتخاذ شد. به این ترتیب که بازیکنان و اعضای دو تیم در هتلی به نام «پرینسسا سوفیا» در شهر بارسلون مستقر می‌شوند. حسن این هتل این است که فقط 500 متر با نیوکمپ فاصله دارد و بازیکنان و کادر فنی دو تیم می‌توانند سریع به استادیوم برسند و از تظاهرات سیاسی که در بسیاری از نقاط ایالت کاتالونیا از جمله بارسلون برقرار است، گزندی نبینند.
ال کلاسیکو امشب، دویست و هفتاد و ششمین تقابل بارسلونا و رئال مادرید است. در 275 بازی گذشته شامل تمام رقابت‌ها، 115 برد سهم بارسا بوده و 99 پیروزی برای رئال به ثبت رسیده و 61 مسابقه نیز مساوی شده است. دو تیم در چارچوب رقابت‌های لالیگا 178 مصاف داشته‌اند که سهم هر تیم 72 پیروزی بوده و 34 مسابقه هم مساوی شده است. آخرین بازی دو تیم هم بازی برگشت فصل گذشته لالیگا بود که بارسا با گل ایوان راکیتیچ 1-0 رئال را از پیش رو برداشت. بهترین پیروزی آبی و اناری‌پوشان برابر قوهای سپید مادرید برد 7-0 در بازی دوستانه سال 1913 و بهترین برد کهکشانی‌ها هم پیروزی معروف 11-1 در کوپا دل ری 1943 است. شاگردان ارنستو والورده در آخرین بازی خود در خانه رئال سوسیه‌داد به تساوی 2-2 رسیدند و شاگردان زین‌الدین زیدان هم در خانه والنسیا به تساوی 1-1 دست پیدا کردند تا هر دو تیم با تساوی به استقبال ال‌کلاسیکو بروند. در حال حاضر بارسا و رئال هر دو از 16 بازی صاحب 35 امتیاز هستند و شاگردان والورده تنها به دلیل تفاضل گل بهتر در صدر قرار دارند و شاگردان زیدان در رده دوم جدول. بنابراین مصاف امشب درکنار تمام حساسیت‌هایی که پیش‌تر به آن اشاره شد، حساسیت جدولی هم دارد.

بــــرش
زیدان: آنها مسی دارند، ما هم سلاح‌های خودمان را داریم

زین‌الدین زیدان دیروز در کنفرانس مطبوعاتی پیش از دیدار امشب مقابل بارسلونا حاضر شد.سرمربی فرانسوی رئال مادرید درباره نگرانی‌اش از لغو بازی، گفت:«خیلی چیزها گفته می‌شود اما مردم واقعاً می‌خواهند این بازی را ببینند. نگران هیچ چیز نیستم. می‌دانیم که آنها مسی را دارند اما ما هم سلاح‌های خود را داریم. همگی خوشحالیم که می‌توانیم در چنین مسابقه‌ای بازی کنیم. دوران بازی‌هایم در ال کلاسیکو را به یاد می‌آورم که برای این مسابقه زندگی می‌کردیم. تنها روی بازی متمرکز هستیم.»