مخالفت مجدد زنگنه با پالایشگاه سازی

وزیر نفت با بیان این که راه‌حل مسئله سوخت را نباید فقط در ساخت پالایشگاه جست‌وجو کرد، افزود: ساخت پالایشگاه بسیار گران است و برای هر بشکه تصفیه نفت خام حداقل ۲۰ هزار دلار در یک پالایشگاه متعارف باید سرمایه‌گذاری شود.
دو هفته قبل بود که رسانه‌ها از مصوبه شورای اقتصاد مبنی بر پرداخت 6500 میلیارد تومان کمک بلاعوض دولت برای گازسوز کردن خودروهای عمومی خبر دادند. در این زمینه دیروز مراسم امضای تفاهم نامه تامین مالی طرح «توسعه و تولید کارخانه‌ای و کارگاهی خودروهای دوگانه‌سوز» بین شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی و بانک ملت و با حضور وزیر نفت برگزار شد. به گزارش فارس، بیژن زنگنه وزیر نفت در این مراسم با اشاره به این که هم‌اکنون دو هزار و ۶۰۰ جایگاه عرضه سی‌ان‌جی در کشور وجود دارد، افزود: هم‌اکنون حدود ۲۰ تا ۲۲ میلیون مترمکعب گاز تحویل مصرف‌کننده می‌شود که این جایگاه‌ها توان افزایش حداقل تا دو برابر این میزان تحویل سوخت را دارند. البته اگر لازم باشد جایگاه‌های جدید هم ایجاد می‌کنیم، ‌اما به نظر من فعلاً لازم نداریم و می‌توانیم از همین جایگاه‌ها استفاده کنیم.بیژن زنگنه در ادامه سخنان خود، درخصوص مصرف بالای بنزین در کشور اظهار کرد: راه‌حل مسئله سوخت را نباید فقط در ساخت پالایشگاه جست‌وجو کرد. ساخت پالایشگاه بسیار گران است و برای هر بشکه تصفیه نفت خام حداقل ۲۰ هزار دلار در یک پالایشگاه متعارف باید سرمایه‌گذاری شود. یعنی با فرض یک پالایشگاه ۳۰۰ هزار بشکه‌ای که مازوت آن حتی زیر ۱۰ درصد نیاید، شش میلیارد دلار باید هزینه شود که چهار تا پنج سال نیز زمان می‌برد و تنها ۲۵ درصد آن بنزین خواهد بود. وی با بیان این که راه‌حل مسئله مصرف بنزین را باید در تولید خودرو جست‌وجو کرد، ادامه داد: بخشی مربوط به ساخت کارخانه‌ای خودروهاست که مقدار مصرف سوخت پایین آید و بخش دیگر هم همین کار است که برای سی‌ان‌جی انجام شده است.
وزیر نفت با اشاره به این که سوخت ملی ما سی‌ان‌جی است، گفت: گاز فراوان داریم و همه جا شبکه‌های گاز ایجاد شده است. هیچ کشوری در دنیا مانند ایران نیست که ۹۴ تا ۹۵ درصد جمعیت آن مستقیما در خانه‌هایشان از گاز طبیعی استفاده کنند و هیچ کشوری هم نیست که به تعداد ما خودروی سی‌ان‌جی‌ سوز داشته باشد.
مزیت و امکان پذیری افزایش تولید بنزین در چیست؟
اگر چه به گفته وزیر نفت، معضل موجود بر سر راه تولید بنزین در کشور، محدودیت‌های تولید است و وی به درستی بر اصلاح فناوری‌های خودرویی و گران بودن ساخت پالایشگاه برای دولت تاکید کرده است، باید گفت مسئله بنزین کلان‌تر از این حرف هاست. در درجه اول باید توجه داشت در شرایطی که صادرات نفت با انواع محدودیت‌های تحریمی مواجه است، صادرات بنزین محدودیت‌های کمتری داشته و لذا توسعه تولید فرآورده‌های این چنینی گام مهمی در شکست تحریم‌ها محسوب می‌شود. در درجه دوم، اما باید به توسعه نیافتگی صنایع پایین دست نفت و میعانات گازی و لزوم چاره‌اندیشی جدی مسئولان وزارت نفت در این حوزه اشاره کرد. در این زمینه و با توجه به این که این صنایع، به شدت سرمایه بر است، تاکنون ایده استفاده از سرمایه گذاری‌های داخلی مطرح شده است. این ایده هم اینک تبدیل به قانون نیز شده و در تیر امسال با عنوان «قانون حمایت از توسعه صنایع پایین‌دستی نفت و میعانات گازی با استفاده از سرمایه‌گذاری مردمی» در مجلس به تصویب رسید. به این ترتیب به نظر می‌رسد انگاره انحصار و فراکلان بودن پروژه‌های پالایشگاهی و پتروشیمی که به نظر می‌رسد وزیر نفت با توجه به آن، گران بودن ساخت پالایشگاه و تولید بنزین را مطرح کرده، در حال شکستن است. در این زمینه می‌توان طرح قرارگاه خاتم برای ساخت 10 پتروپالایشگاه را مقدمه خوبی دانست خبری که دیروز فرمانده این قرارگاه آن را اعلام کرد.