توافق اولیه با آستان قدس برای اجرای طرح ملی مسکن در مشهد

مسعود حمیدی / مدیرکل راه و شهرسازی از توافق اولیه با آستان قدس برای اجرای طرح ملی مسکن در اراضی موقوفه آستان قدس با استعداد ساخت دو هزار واحد در مشهد خبر داد.به گزارش خراسان رضوی، سه شنبه هفته گذشته بود که ثبت نام در طرح اقدام ملی تولید مسکن در خراسان رضوی آغاز شد اما نبود زمین دولتی در شهر مشهد، سبب شد وزارت راه و شهرسازی زمین های گلبهار و بینالود را برای متقاضیان مشهدی در نظر بگیرد. «رضا نوروزی» معاون بازآفرینی شهری اداره کل راه وشهرسازی در این باره گفته بود: «طرح مسکن ملی در شهرهایی اجرا خواهد شد که دولت زمین داشته باشد، بنابراین چون دولت در مشهد زمینی ندارد این طرح در خارج شهر اجرا می‌شود. بیشتر زمین‌ها در این شهر در اختیار وارثان خصوصی، آستان قدس رضوی یا موقوفه است، بنابراین این طرح در شهرهای جدید گلبهار و بینالود اجرا خواهد شد»، اما حالا به گفته مدیر کل راه و شهرسازی استان، توافقات اولیه با آستان قدس رضوی انجام شده و زمین های تحت مالکیت آستان قدس، که عمده آن در حاشیه شهر مشهد است، برای ساخت مسکن های این طرح ملی در نظر گرفته خواهد شد و ظرفیت احداث دو هزار واحد مسکونی را خواهد داشت.
«محمدرضا اخوان عبداللهیان» در گفت وگو با خراسان رضوی در خصوص اجرای طرح اقدام ملی مسکن در مشهد مقدس گفت: تولیت آستان قدس رضوی از ابتدای مطرح‌ شدن این طرح ملی نگاه مثبتی به آن داشته‌اند و در جلسه‌ای که با وزیر راه و شهرسازی داشتند نیز اعلام کردند که حداکثر همکاری را در خصوص اجرای این طرح خواهند داشت، همچنین قائم‌مقام تولیت نظر مثبتی به این موضوع داشته و دارند. وی افزود: با توجه به این که برای اجرای این طرح در مشهد نیاز بود که بخشی از اراضی موقوفه در اختیار طرح قرار بگیرد بر اساس توافق اولیه‌ای که با آستان قدس رضوی داشتیم قول استفاده از زمین‌های این نهاد را که عمده آن‌ها در حاشیه شهر مشهد هستند از آستان قدس رضوی
گرفته ایم که این اراضی استعداد ساخت دو هزار واحد را در گام اول دارند.
پیش بینی توافق نهایی تا 2 هفته دیگر


مدیرکل راه و شهرسازی گفت: انتظار می‌رود تا دو هفته آینده در خصوص نحوه استفاده از زمین‌های آستان قدس رضوی با توجه به نظر مثبت مقام تولیت، حال چه از طریق مشارکت یا شیوه‌های دیگر، به توافق نهایی برسیم و بتوانیم موضوع را به تهران منعکس کنیم تا شرایط ثبت‌نام در طرح ملی مسکن در شهر مقدس مشهد نیز فراهم شود. اخوان عبداللهیان تصریح کرد :
 البته پیگیری‌های ما محدود به زمین‌های آستان قدس نیست و در حال مذاکره با دیگر دستگاه‌ها نیز هستیم تا در صورت ممکن اراضی مورد نیاز برای اجرای این طرح در اختیار قرار بگیرد.
 اخوان عبداللهیان گفت: بخش‌های دیگری از طرح اقدام ملی نیز وجود دارد که در حوزه بازآفرینی به ارائه خدمات می‌پردازد. در این قسمت برای حدود ۵۳۰۰ مسکن، تأمین زمین صورت گرفته است که عمده آن‌ها در حاشیه شهرهای استان است که این واحد ها تنها به ساکنان این نواحی تعلق می گیرد.  علاوه بر آن در حدود ۵۵۰۰ واحد نیز برای مسکن یکمی‌ها در نظر گرفته‌شده است که در قالب طرح اقدام ملی، خانه‌دار شوند. وی ابراز امیدواری کرد با فراهم شدن شرایط، از ابتدای سال 99 ساخت واحدهای مسکونی طرح ملی مسکن در استان خراسان رضوی و مشهد آغاز شود.