نشست بیست‏و‏دومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری برگزار شد حضور ۱۷ هزار نفر در جشن قصه‌گویی

گروه فرهنگ و هنر - رئیس بیست‌‏و‏دومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی از اجرای صحنه‌ای قصه‌گویان مهمانی از جمله گیتی خامنه، بهرام شاه‏محمدلو، سارا روستاپور، مجید قناد، رضا کیانیان و مصطفی رحماندوست در روزهای برگزاری این جشنواره خبر داد.
نشست خبری بیست‏و‏دومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی روز گذشته با حضور محمد‏رضا زمردیان، رئیس جشنواره ‏و معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و سروش صحت دبیر هنری جشنواره برگزار شد. صحت با اشاره به برنامه کتاب‌باز از نقش کانون پرورش فکری در کتابخوان شدن کودکان دیروز گفت: در طول ضبط برنامه «کتاب‏باز» از هر کدام از مهمانان برنامه که می‌پرسیم چه اتفاقی افتاد که به کتاب و قصه علاقه‌مند شده‌اید، به صورت مداوم اسم کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و کیهان بچه‌ها را می‌شنویم. نقشی که کانون برای آشنایی نسل من با کتاب داشت عجیب است، اما دوره‌ای نقش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در این زمینه کمرنگ شد. خیلی خوشحالم که دوباره کانون در زمینه اصلی خودش که پرورش فکر کودکان است، کار می‏کند.
او در ادامه درباره میزان استقبال شرکت‌کنندگان از این جشنواره به نسبت دوره پیشین گفت: در دوره بیست‏ویکم جشنواره قصه‌گویی یازده هزار نفر شرکت کردند، ما از این آمار بسیار راضی بودیم و فکر می‌کردیم جهش خوبی در این زمینه رخ داده، اما امسال تقریبا هفده هزار نفر در جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی شرکت کردند‏ و این یعنی تقریبا پنجاه درصد به تعداد شرکت‌کنندگان در جشنواره اضافه شده است.
در ادامه این نشست، محمدرضا زمردیان، رئیس جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی درباره این جشنواره گفت: در طول سال حدود هزار جشن قصه‌گویی در مراکز مختلف کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد. سی‏و‏یک جشنواره قصه‌گویی در استان‌های مختلف برگزیدگانش را شناخت و اخیرا بخش منطقه‌ای جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی برگزار ‏شد و قصه‌گوهایی برای شرکت در بخش بین‌الملل و ملی در این بخش حضور پیدا کردند.


او افزود: از بیست‏و‏ششم تا سی‌ام آذر ماه شاهد هنرنمایی قصه‌گوها خواهیم بود. در بخش ملی در سه گروه نوجوانان، بزرگسال و پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها به اجرای قصه‌گویان برتر خواهیم نشست و در بخش بین‌المللی نیز نفرات برتر جشنواره در سال‌های گذشته و همچنین فعالان قصه‌گویی در رسانه ملی به همراه قصه‌گویان پذیرفته‌شده خارجی به اجرای برنامه خواهند پرداخت. در بخش قصه‌های نودثانیه‌ای نیز که با اسم «قصه زندگی من» برگزار می‌شود هر فرد با ارسال فیلمی نود‏ثانیه‌ای از اجرای خود شرکت داشته است و سه نهاد شهرداری در بخش قصه نودثانیه‌ای از شهر تهران، باشگاه خبرنگاران جوان با موضوع قصه زندگی خبرنگاران و کانون زبان ایران با هدف معرفی ویژگی‌های فرهنگی و تاریخی ایران توسط زبان‌آموزان و مربیان این مرکز، به صورت ویژه حضور دارند.
زمردیان نیز با تاکید بر شرکت تقریبی 17 هزار نفر در این دوره از جشنواره قصه‌گویی، درباره داوری در دوره بیست‏و‏دوم جشنواره قصه‌گویی گفت: رشد اصلی جشنواره را در بخش قصه‌گویی صحنه‏ای مشاهده کردیم و شاهد بیشترین میزان شرکت‌کنندگان در این بخش بودیم. امسال ما در مدل داوران جشنواره تغییراتی ایجاد کردیم. در این دوره، داوران نوجوان هم در ترکیب داوران جشنواره حضور داشتند و بهترین قصه‌ها را از نگاه خودشان انتخاب کردند. در تیم داوری جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی، نویسندگان، قصه‌گوها و کسانی که با زبان بدن آشنایی دارند، هیئت‌های انتخاب متعددی را در کانون شکل دادند. 19 داور از هفت استان کشور، آثار ارسال‌شده به جشنواره را بررسی کردند تا برای داوری به داوران ارجاع بدهیم. با توجه به درخواست مخاطبان جشنواره قصه‌گویی سال گذشته، امسال هم قصه‌گویان مهمان از جمله گیتی خامنه، بهرام شاه‏محمدلو، سارا روستاپور، مجید قناد، رضا کیانیان و مصطفی رحماندوست در روزهای برگزاری جشنواره اجرای صحنه‌ای هر روز اجرا خواهند داشت. همچنین هر روز در پنج منطقه تهران با کمک شهرداری قصه‌گوها به مناطق مختلف می‌روند و اجرا خواهند داشت. پارک گفتگو یکی از محل‌های ثابتی است که برای این اجراها در نظر گرفته شده است.
رئیس جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی با اشاره به اینکه در اختتامیه امسال هم مانند سال گذشته شگفتانه‌ای داریم، افزود: در اختتامیه امسال مانند سال گذشته که از بهرام شاه‌محمدلو تجلیل شد، از عزیزی که سال‌ها برای قصه‌گویی تلاش کرده است، قدردانی خواهیم کرد.
او ادامه داد: 313 قصه‌گوی ایرانی و 193 قصه بین‌المللی به جشنواره رسیده بود. هشت قصه‌گوی ایرانی و شش قصه‌گوی خارجی توسط هیئت انتخاب برای اجرای صحنه‌ای در بخش بین‏الملل انتخاب شدند. متاسفانه دو نفر از قصه‌گوهای خارجی به دلایل شخصی نمی‌توانند برای شرکت در جشنواره به ایران بیایند، اما دیگر قصه‌گوهای خارجی از ترکیه، لبنان، ژاپن و اسپانیا در این جشنواره شرکت می‌کنند. این افراد در امر قصه‌گویی، مدرس جهانی و برنده جشنواره‌های مختلف هستند.
زمردیان در خصوص چگونگی فرآیند حمایت از قصه‌گویان برتر نیز افزود: از سال گذشته انجمن قصه‌گویی کانون را راه‌اندازی کردیم و بزرگانی که عضو کانون بودند و سال‌ها جایشان خالی بود در آن حضور دارند. بهرام شاه‌محمدلو رئیس انجمن است و علی خانجانی که سال‌ها در امر ترویج قصه‌گویی کتاب‌های بسیاری نوشته و خود مدرس قصه‌گویی است در این انجمن در شورای سیاست‌گذاری حضور دارد. افسون امینی از شاعران و نویسندگان قدیمی کانون است و تمام این افراد عضو شورای سیاست‌گذاری جشنواره نیز هستند و تجربیات ارزشمندی در حوزه قصه‌گویی دارند.
او افزود: ارتقای قصه‌گویی و آموزش و ترویج آن از اهداف انجمن است. کانون بیش از ۲۰ سال ترویج قصه‌گویی کرده، اما متر و معیاری در داوری نداشت و برای اولین‏بار معیارهای داوری برای این جشنواره تعریف شد. معرفی قصه‌گوهای موفق و توانمند به مخاطبان این حوزه از جمله اهداف ماست.
او در خصوص مجموعه «چهل قصه» نیز توضیح داد: مجموعه‌ در حال تدوین «چهل قصه» کارش بازنویسی و جمع‌آوری قصه‌های کهن ایرانی، مثل‌ها و قصه‌های بین‌المللی است که برای مخاطبان آشنا هستند. این مجموعه از سوی یکی از نویسندگان خوب کشور بازنویسی شده است و مجموعه‌ای از مدرسان آن را شناسنامه‌دار کردند. چهل قصه‌گوی برتر کانون همراه با ۲۰ هنرمند شناخته‏شده عرصه اجرا، آن‌ها را اجرا کرده‌اند که به‌زودی از این مجموعه رونمایی می‌شود و در آینده نیز شاهد تولید مجوعه‌های مشابه خواهیم بود تا هم بازنویسی شوند، هم قصه‌گویی داشته باشیم و هم نوجوانان را به این عرصه معرفی کنیم.
زمردیان در ادامه با اشاره به این موضوع که برگزاری جشنواره قصه‌گویی بستری جدا از «آموزش» و «پرورش» برای نوجوانان است، عنوان کرد: این جشنواره باعث افزایش اعتماد‏به‏نفس کودکان و نوجوانان و آشنایی بیشترشان با کتاب و رشد آنان در عرصه هنرهای اجرایی و نمایشی نیز می‌شود و افراد حاضر در جشنواره و عضو کانون زمینه رشدشان فراهم خواهد شد. به طور مثال، یکی از نوجوانان حاضر در جشنواره سال گذشته، امسال در بخش بین‌الملل نیز که حرفه‌ای‌ها در آن حضور دارند، اثری فرستاده که به‌ نظر جزو پدیده‌های قصه‌گویی در سال‌های اخیر خواهد بود.
او در ادامه درباره تعداد شرکت‏کنندگان در جشنواره به تفکیک در بخش‌های مختلف اشاره کرد و افزود: در بخش زنان و مردان ۲۰۶۱ اثر ثبت‌نام داشتیم. در بخش بزرگسالان که نوآورانه بوده است، هزار نفر ارائه اثر کردند و در بخش قصه‌گویی سنتی که صرفاً با استفاده از فن بیان است، ۵۸۷۰ نفر ثبت‌نام کردند. در حوزه پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها نیز ۴۰۰ نفر ثبت‌نام کردند. بزرگ‏ترها یکی از اهداف این جشنواره هستند تا تولید اثر برای نوجوانان داشته باشند.
صحت نیز درباره نوع قصه‌ها و انتخاب آنها گفت: نکته مهم، قصه‌گویی است که باید درست و خوب ادا شود. در واقع ابتدا باید قصه به جان قصه‌گو نشسته باشد تا بتواند آن را به شنونده منتقل کند. هدف اول قصه‌گویی است، اما خودش شامل زیر‏مجموعه‌هایی است که خودآگاه یا ناخودگاه اثرگذار خواهند بود.
زمردیان با اشاره به اینکه منبعی را به عنوان محور شرکت در جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی انتخاب نکردیم، افزود: قصه‌گو باید بتواند براساس نوع مخاطب و شرایط قصه‌گویی، قصه‌ای را برای اجرا انتخاب کند. اما با توجه به شعار جشنواره، در قصه‌ها باید امید و نشاط و درس‌ های زندگی وجود داشته باشد. هیئت انتخاب جشنواره، محتوا و توانایی شرکت‏کنندگان را بررسی کرده و هر اثر تا رسیدن به بخش ملی، چند مرحله را پشت سر گذاشته است. در ترکیب داوری ما همان‌طور که اشاره شد، نویسنده و مجریانی حضور دارند و استانداردهای لازم را رعایت کرده‌اند.
صحت در همین باره افزود: در جشنواره فیلم فجر نیز ژانرهای مختلفی حضور دارند، اما در بخش مسابقه همه فیلم‌ها در کنار هم هستند و در یک جشنواره قصه‌گویی مهم این است که کدام یک از آثار به جان مخاطب بنشیند. در واقع توانایی در بیان قصه برای ما اهمیت دارد.
بیست‏و‏دومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی از ۲۶ تا ۳۰ آذر در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب تهران برگزار می‌شود.
سایر اخبار این روزنامه