کمک هزینه معیشتی، در ترازوی راستی‌آزمائی

پس از اجرای مصوبه سران قوا در مورد افزایش قیمت از یک سو و سهمیه‌بندی بنزین ازسوی دیگر، دولت به‌عنوان مجری، تصمیم گرفت به بخشی از مردم که درآمد مکفی نداشته و توان پرداخت هزینه گران شدن بنزین را ندارند به اصطلاح خود، کمک هزینه معیشتی دهد. تجربه‌ای که قبلاً نتیجه آن در مورد یارانه‌ها دیده شده بود و نارضایتی هم دولت و هم کسانی که یارانه به آنها تعلق نگرفته بود را در پی داشت. حال این تجربه ناموفق و در عین حال پرهزینه برای کشور، در مورد کمک هزینه معیشتی تکرار شده است. جمعه 24 آبان پس از اجرای طرح افزایش قیمت و سهمیه‌بندی بنزین، مسئولین دولتی از رئیس‌جمهور گرفته تا سخنگوی دولت و رئیس سازمان برنامه و بودجه، اعلام کردند به 18 میلیون خانوار ایرانی که جمعاً 60 میلیون نفر می‌شوند طی سه مرحله کمک هزینه معیشت تعلق می‌گیرد. دولتی‌ها البته هیچ فرمولی برای تعیین این 60 میلیون نفر اعلام نکردند بخاطر همین موضوع بود که پس از پایان واریز سه مرحله کمک معیشتی، مشخص شد که بسیاری از افراد کم‌درآمد که ظاهراً هدف دولت هم همین افراد بود، از کمک هزینه محروم شده و برخی دیگر که یارانه هم نمی‌گرفتند، به آنان کمک هزینه معیشت داده شده!
طی چند روز گذشته اعتراض‌هایی شده در مورد اینکه چرا به برخی افراد واجد شرایط کمک هزینه داده نشده! تعداد زیادی از مردم که خود را مشمول دریافت این یارانه می‌دانند اعلام کردند که مبلغی به حساب آن‌ها واریز نشده است. این افراد در تماس با رسانه‌ها اعلام کرده‌اند که از نظر درآمدی به‌هیچ عنوان در سه دهک بالایی که در لیست پرداخت یارانه نیستند، قرار ندارند. این اعتراض‌ها به نمایندگان مجلس هم رسیده و در نطق‌ها و اطلاعیه‌ها آنرا به دولت منعکس کرده‌اند.
رئیس مجلس در همین زمینه تاکید کرد: درآمد حاصل از افزایش قیمت بنزین به مردم اختصاص داده شود.
لاریجانی افزود: کمیسیون بودجه درآمد حاصل از افزایش قیمت بنزین را بررسی و به مجلس شورای اسلامی گزارش کند؛ کمیسیون اقتصادی هم جلسات مستمری درباره نظارت بر قیمت‌ها داشته باشد و مجلس را در جریان امر قرار دهد.


نماینده ارومیه در مجلس دیروز در تذکری خواستار شفاف شدن وجه واریز برای 60 میلیون ایرانی شد.
نادر قاضی‌پور با اشاره به وعده پرداخت وجه کمکی به 60 میلیون ایرانی در پی افزایش قیمت بنزین، اظهار کرد: از 60 میلیون نفری که آقای نوبخت گفتند برای آنها مبلغی پرداخت می‌شود چیزی به کشاورزان و کارگران ارومیه پرداخت نشده است.
غلامرضا کاتب نماینده گرمسار در مجلس هم گفت: مردم این روزها می‌گویند ما هدفمندی و پول نمی‌خواهیم بلکه ثبات اقتصادی می‌خواهیم و باید به این مسئله توجه ویژه شود.
نماینده شاهین‌شهر هم با انتقاد از نحوه تخصیص کمک‌های معیشتی دولت به مردم تاکید کرد: طبق وعده دولت باید سه چهارم جمعیت کشور کمک معیشتی دریافت کنند اما برآورد ما از میزان افرادی که کمک‌های معیشتی دریافت کردند نشان می‌دهد این تعداد از جمعیت کشور کمک معیشتی دریافت نکردند.
نماینده محلات هم گفت: گزارش‌های فراوانی وجود دارد که بسیاری از خانواده‌ها کمک معیشتی دریافت نکرده‌اند.
بسیاری از کارگران گفته‌اند که از دریافت کمک معیشتی محروم مانده‌اند. طبق اظهارات مقامات کارگری این کمک معیشتی در برخی شهرها برای یک عده از کارگران و بازنشستگان به شکل محدود واریز شده و برخی دیگر از گروه‌های کارگری که هنوز کمک معیشتی دریافت نکرده‌اند تلاش می‌کنند از طریق کد دستوری #6369* کدملی خود را ثبت و از این کمک یارانه‌ای بهره‌مند شوند.
رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران می‌گوید: دولت باید در این طرح شفاف‌سازی کند و اگر برنامه‌ریزی دقیقی دارد و می‌خواهد پول حاصل از اصلاح قیمت بنزین را به حسابها واریز کند به طور مشخص و دقیق ملاک شناسایی گروه‌های هدف و واریز کمک معیشتی را اعلام کند.
چمنی افزود: اینکه تنها به آمار بسنده کنیم و بگوییم در سه مرحله 60 میلیون نفر از کمک معیشتی برخوردار شدند درست نیست چون موجب بی‌اعتمادی می‌شود.
کارگران و اقشار کم‌درآمد که در تامین مایحتاج زندگی خود با مشکل مواجه هستند و همواره عقب‌ماندگی مزدی بین حقوق و درآمدشان هست، بار دیگر فشار مضاعفی را در تامین هزینه‌های خود خواهند داشت.
رئیس سازمان برنامه و بودجه هم گفته بود که برآورد می‌شود از محل اصلاح قیمت بنزین حدود 30 هزار میلیارد تومان منابع کسب شود که طبق تاکید رئیس‌جمهور این منابع در قالب کمک‌های حمایتی به مردم برخواهد گشت.
اما در ادامه آنچه که در بین برخی از نمایندگان مجلس اعلام شد اعداد متفاوتی از این 30 هزار میلیارد تومان بود که یکبار رقم 87 هزار میلیارد تومان و بار دیگر 70 هزار میلیارد تومان نیز اعلام شده است که اختلاف تا بیش از دو برابری با آنچه که دولت اعلام کرد، دارد.
در عین حال اخیراً نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرده در24 آذر یعنی در پایان دوره یک ماهه از افزایش قیمت بنزین گزارش تفصیلی در این رابطه اعلام خواهد کرد که جزئیات کسب درآمد و یا توزیع آن را منتشر می‌کند.
آقای روحانی در دو سال پایانی دوران ریاست جمهوری خود، درست جا پای دولت احمدی‌نژاد گذاشته است. یادمان نرفته آقای روحانی در تبلیغات انتخاباتی و همچنین دوره اول ریاست جمهوری خود، بارها به عملکرد اقتصادی دولت احمدی‌نژاد خرده می‌گرفت و رفتار سیاسی و اقتصادی او بخصوص پرداخت یارانه‌ها را پوپولیستی می‌دانست، امروز همان کارها را تکرار می‌کند.
نکته تاسف‌بار اینست که در افزایش قیمت‌ها قربانیان اصلی مردم و به‌خصوص طبقات متوسط و پایین هستند. البته این سیاست‌ها برندگانی نیز دارد. اغلب این افراد در مراکز تصمیم‌گیری حضور دارند و از این سیاست‌ها بهره می‌برند.
در نتیجه اگر به‌دنبال راه‌حل برای عبور از این مشکل هستیم باید این چرخه معیوب اقتصادی که در سه دهه گذشته وجود داشته را متوقف کنیم. این چرخه معیوب دولت را خادم صاحبان سرمایه‌های تجاری و اقتصادی کرده نه خادم مردم. در چنین شرایطی نقش دولت‌ها تغییر کرده و منافع مردم در آنها لحاظ نمی‌شود. تصمیم اخیر دولت درباره افزایش نرخ بنزین و پرداخت یارانه بیشتر یک تصمیم شتابزده بود که پیامدهای منفی زیادی برای جامعه ایران به همراه خواهد داشت.
در شرایط کنونی که دولت سالانه مبلغی در حدود 40‌ هزار‌میلیارد برای یارانه‌ها پرداخت می‌کند اضافه کردن بالغ بر30 هزار‌میلیارد یارانه دیگر به یارانه‌های قبلی باعث می‌شود تصمیم‌گیری‌های دولت بعدی نیز مشروط به تصمیمات اشتباه امروز شود. درحالی که دولت بعدی منابع مالی لازم را برای این کار در اختیار نخواهد داشت. به همین دلیل یکی از اقدامات مهمی که دولت باید انجام بدهد جلوگیری از تحقق این برنامه است.
بخشی بزرگ از جامعه به شرط کنترل تبعات اقتصادی، با افزایش قیمت بنزین موافق هستند. نفس مساله خوب است اما روش اجرای آن متاسفانه بسیار ناقص است. متاسفانه در مجموعه تصمیم‌گیرندگان دولتی هیچ‌گونه آسیب‌شناسی اجتماعی از مساله نشده بود و به همین دلیل شاهد مشکلات زیادی بودیم و خواهیم بود مگر آنکه دولت درصدد تصحیح اشتباهات خود برآید، اشتباهات بزرگی از قبیل دونرخی‌کردن بنزین، سهمیه‌بندی کردن آن و پرداخت یارانه جدید که هرکدام از آنها عوارض منفی زیادی با خود به جامعه تحمیل خواهند کرد.
سایر اخبار این روزنامه
در نتیجه بهره‌برداری از سکوهای جدید رقم خورد: افزایش 50 میلیون مترمکعبی برداشت گاز از پارس جنوبی حضرت آیت‌الله جوادی آملی: وظیفه اصلی نیروی انتظامی جلوگیری از بروز اغتشاشات است کمک هزینه معیشتی، در ترازوی راستی‌آزمائی داستان گرانی و دیوار همیشه کوتاه مردم نمایندگان مجلس تاکید کردند: افزایش قیمت بنزین مشکلاتی را ایجاد کرده است اجتماع بزرگ مردم تهران در حمایت از اقتدار و امنیت کشور برگزار شد موافقت رئیس‌جمهور با استعفای حجتی و انتصاب عباس کشاورز به عنوان سرپرست وزارت جهاد کشاورزی کرزی: انتخابات افغانستان در دست خارجی‌هاست تونی بلر: انگلیس در آشوب است معاون برنامه‌ریزی و توسعه آموزش و پرورش خبر داد افزایش 225 تا 680 هزار تومانی حقوق معلمان در جلسه هیات دولت به ریاست دکتر روحانی؛ نظام رتبه بندی معلمان تصویب شد معاون برنامه‌ریزی و توسعه آموزش و پرورش خبر داد افزایش 225 تا 680 هزار تومانی حقوق معلمان مجلس ترحیم آیت‌الله میرمحمدی فردا در مسجد نور تهران برگزار می‌شود پیام تسلیت دکتر روحانی به مناسبت ارتحال آیت‌الله سید ابوالفضل میرمحمدی زرندی