قطعنامه ابزاری

مجلس نمایندگان آمریکا با تصویب قطعنامه‌ای که در آن مراحل بعدی تحقیقات استیضاح «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا مشخص شده به این تحقیقات رسمیت بخشید. دونالد ترامپ هم در اولین واکنش به رای مجلس نمایندگان در صفحه توئیتر خود نوشت شاهد «بزرگترین ساحره گیری تاریخ آمریکا» هستیم. اما درباره این قطعنامه باید چند نکته را در نظر بگیریم یکی آنکه حتی یکنفر از جمهوریخواهان مجلس نمایندگان با این قطعنامه موافقت نکرده است و در مقابل، دو نفر از دموکرات‌ها همسو با جمهوریخواهان با تصویب این قطعنامه مخالف بودند . این نشان می دهد که این قطعنامه بیشتر جنبه سیاسی و حزبی دارد و از قدرتی که تصور می شود برخوردار نیست.
از سویی نیروهای اطلاعاتی آمریکا اعلام کردند که جرم خاصی را نمی توانند برای ترامپ در نظر بگیرند که بتوان او را محاکمه کرد یا مستحق استیضاح دانست.
بنابراین با تصویب این قطعنامه، حداکثر کار مجلس نمایندگان که اکثریت آن از دموکرات‌هاست این است تا چانه زنی و تحت فشار قراردادن ترامپ برای امتیاز گیری حزبی را انجام دهند. با توجه به اینکه اکثریت سنا جمهوری خواه هستند، اساسا استیضاح ترامپ در مجلس نمایندگان هم تصویب شود، هیچ گاه تایید اکثریت سنار ا نمی تواند بگیرد. بنابراین قطعنامه روز پنجشنبه نمی تواند استیضاح جدی ترامپ را کلید بزند.
از سویی دیگر نباید فراموش کنیم که اختلافات اساسی بین جمهوری خواهان و دموکرات‌ها در مسائل داخلی و بین‌المللی مثل مسئله مهاجرین، دیوار مکزیک، تقابل‌هایی که با اتحادیه اروپا و چین است، وجود دارد. ترامپ دراین مدت آنچه را که می‌خواسته را انجام داده است و به خواسته‌های دموکرات‌ها درباره این مسائل اهمیتی نداده است اما اکنون با این قطعنامه ممکن است او در برخی از این موارد اختلافی سازش کند. به عبارتی دموکرات‌ها بیشتر از این قطعنامه‌ها به عنوان یک ابزار استفاده می کنند تا ترامپ را روی مسائلی که حساسیت بیشتری در آن دارند مهار کنند و یا کاری انجام دهند تا او برنامه‌هایش را تعدیل کند. در هر صورت با توجه به چینشی که در مجلس عوام و سناوجود دارد و همینطور گزارش اخیر نیروهای اطلاعاتی آمریکا اینکه با این قطعنامه آن‌ها بتوانند ترامپ را به استیضاح اصلی برسانند ویا حتی وادار به استعفا کنند رخ نخوهد داد.
اما این قطعنامه امتیاز منفی برای ترامپ در انتخابات ۲۰۲۰ است. وقتی که رسانه‌ها ریشه‌های تهدید به استیضاح‌ها را رصد می‌کنند، اعتبار ترامپ را تخریب و یا زیر سوال می برند و نهایتا خروجی این تخریب‌ها این است که ترامپ نمی تواند مانند دوره قبل درانتخابات مانوربدهد و رای بگیرد و ممکن است در حد اندک هم که شده ریزش آرا برایش ایجاد شود که باتوجه به اختلاف کم آرای او در انتخابات ۲۰۱۶ ممکن است این ریزش آرا در سال ۲۰۲۰ به شکست وی منتهی شود.