شبکه برق عراق به شبکه برق ایران متصل شد

وزیر نیرو با اشاره به مذاکرات سال گذشته با مقام‌های عراقی درباره برقراری امکان ارتباط برق دو کشور ایران و عراق، گفت از دیروز با اتصال شبکه، برق دو کشور یکسان عمل می‌کنند. به گزارش ایرنا رضا اردکانیان افزود: پارسال با وزیر برق جمهوری عراق درباره همکاری‌های برقی مذاکراتی انجام شد که مقررشد در عرص ۳ سال اقدام‍هایی صورت گیرد. وی سنکرون کردن ( اتصال ) شبکه دو کشور را یکی از برنامه‌ها دانست که صورت گرفت و ادامه داد: کاهش تلفات در شبکه برق فراق، نوسازی و تعمیر تجهیزات آسیب دیده و آموزش نیروی انسانی عراق از دیگر اقدامات است که در طول ۳ سال اجرا می‌شود.
وزیر نیرو با اشاره به اتصال برق ایران و عراق گفت: این اتصال همانند قلب است که پالس یکسان می‌فرستد و به صورت متحد عمل خواهد کرد. با این اتصال کیفیت برق عراق بهبود خواهد یافت.
وی سنکرون کردن شبکه برق ایران و عراق را گام نخست برای استفاده از سرمایه گذاری‌هایی که تاکنون در کشور در بخش انرژی شده است دانست و ابراز امیدواری کرد سایر برنامه‌های پیش‌بینی شده هم به نتیجه برسد.
وزیر نیرو افزود: اولویت برنامه‌ها در طول این سه سال آن است که با انتقال تجربیات و دانش متخصصان ایرانی به عراق به خوداتکایی این کشور در صنعت برق کمک شود.


وی از تداوم برق‌رسانی به عراق تا زمانی که این کشور نیاز داشته باشد و مقررات ایران اجازه دهد خبر داد. وی از در دستور کار قرارداشتن برنامه اتصال شبکه‌های برق ایران، عراق و سوریه خبرداد.
اردکانیان با تاکید بر این که سنکرون شدن دو شبکه برق فرصت بیشتری برای همکاری فراهم می‌کند، ادامه داد: در این راستا کشورهای دیگر اگر بخواهند با کشوری که شبکه برق آنها سنکرون است ارتباط برقرار کند این ارتباط یک ارتباط منطقه‌ای خواهد بود. وی گفت: صنعت برق ایران آماده حضور هر چه بیشتر در بازارهای منطقه است، ایران به صنعت برق کشورهای همسایه به عنوان بازار نگاه نمی‌کند چرا که خوداتکایی هر چه بیشتر کشورهای منطقه زمینه بروز مداخلات کشورهای خارج از منطقه را کمتر خواهد کرد.