استراتژی «خودکشی» به جای «تیرباران» دموکرات‌ها

آفتاب یزد ـ رضا بردستانی: همزمان با روی‌کار‌آمدن «نانسی پاتریشیا د الساندرو پلوسی»، یک دو رگه ی ایتالیایی ـ آمریکایی؛ به ریاست مجلس نمایندگان آمریکا، ترامپ در پیام تبریکی با تکیه بر چالش آن روزهای رئیس جمهور ایالات متحده نوشت:«می‌توان با او معامله کرد»! همگان می‌دانستند قطعاً مالک این جمله و صاحب این ایده، دونالد ترامپ است اما در این که مخاطب این عبارت کیست؟! دچار تردید بودند؛ رئیس جمهور جدید برزیل یا جانشین احتمالی مکرون در پی شدت گرفتن مخالفت‌ها با وی در فرانسه؟! پاسخ، هیچکدام! ترامپ آن جمله را در متنی گنجانده بود که به بهانه ی تبریک گفتن به انتخاب«نانسی پلوسی»، منتشر کرده بود. آن زمان نیز ترامپ در انفعالی کامل در مواجهه با یک زن سیاستمدار اما محبوب ـ نزد دموکرات‌ها ـ تلاش کرد تا از گزندِ احاطه ی وی به قانون بر کنار باقی بماند!
موضوع استیضاح ترامپ آن هم به بهانه ی یک مکالمه ی تلفنی و پرداختن به موضوعی که برای آمریکایی‌های دموکرات گران امده، موضوع تازه‌ای نیست زیرا خانم پلوسی پس از ادای سوگند از «لحظه‌ای تاریخی» در امریکا سخن گفته بود. او آشکارا از این حقیقت پرده برداشته بود که دموکرات‌ها در دو سال آینده با رئیس جمهور و حزب جمهوری‌خواه او مشکل خواهند داشت. او در اولین نطق خود بر ضرورت همکاری هر دو حزب بزرگ کشور برای حل مشکلات کنونی نیز تاکید کرده و از نمایندگان خواست که با مخالفان با احترام برخورد کنند.
>برکناری ترامپ گزینه ی روی میزِ دموکرات‌ها؟!
با آن که نانسی پلوسی، رئیس‌فراکسیون دمکرا‌ت‌ها در مجلس نمایندگان آمریکا، پیشتر گفته بود:«اگر دموکرات‌ها در انتخابات کنگره آمریکا که ماه نوامبر برگزار می‌شود اکثریت کرسی‌ها را کسب کنند، برکناری ترامپ اولویت آن‌ها نخواهد بود.» اما خواستار آن نیز شده بود که دموکرات‌ها پرونده دخالت روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا را به سرانجام رسانند. آن پرونده حالا دو بخش دیگر نیز بدان افزوده شده، توهین به نانسی پلوسی و موضوع «جو بایدن» اما هدف دموکرات‌ها و نانسی پلوسی، درافتادن و برکناری ترامپ نیست بلکه می‌خواهند سیطره دموکرات‌ها بر فضای سیاسی آمریکا را در تمامی ابعاد به کرسی نشانند به تعبیری ساده‌تر می‌کوشند به عوض «تیرباران»، ترامپ را متقاعد کنند خودش را به پایین پرت کند!


بحث قریب به ذهن آن روزهای آمریکا این بوده است که اساساً انتخاب نانسی پلوسی به عنوان ریاست مجلس نمایندگان، داشتن آلترناتیوی بسیار قوی در برابر ترامپ و زیاده خواهی‌های گاه خارج از تمامی چارچوب‌های سیاسی است، پس وقتی برخی رسانه‌ها از برکناری و استیضاح ترامپ به آسانی سخن می‌گویند از آن جهت است که پلوسی در حوزه ی سیاست، شخصیتی همچون ترامپ دارد یعنی وقتی تصمیم گرفت برای اجرایی‌شدن آن، ممکن است دست به هرکاری بزند!
>نانسی پلوسی کیست؟
نانسی پلوسی، مادر پنج فرزند و مادربزرگ ۵ نوه، فردی ثروتمند، جذاب و سخت کوش است. وی در ۲۶ مارس سال ۱۹۴۰ درشهر بندری«بالتیمور» ایالت«مریلند» آمریکا با نام کامل«نانسی پاتریشیا د الساندرو پلوسی»، متولد شد. وی آخرین فرزند و تنها فرزند دختر«توماس تامی دالساندرو» از اعضای کنگره آمریکا( ۱۹۳۶ تا ۱۹۴۷ از ایالت مریلند و شهردار بالتیمور( از ۱۹۶۷ تا ۱۹۷۱) بود. برادر نانسی نیز از ۱۹۶۷ تا ۱۹۷۱ میلادی شهردار بالتیمور بود. در زندگینامه ی او نوشته‌اند وقتی که پلوسی تنها ۱۲ سال داشت، به وی اجازه داده شد تا در اولین کنوانسیون ملی دموکرات شرکت کند که در آنجا هیئت‌های حاضر کاندیدای ریاست جمهوری این حزب را انتخاب کردند.
پلوسی به عنوان رهبر اقلیت مجلس نمایندگان آمریکا ۲۰۶ دموکرات را در مخالفت با سیاست‌های کاخ سفید و کنگره جمهوریخواه رهبری کرد. وی منتقد سیاست‌های بوش بوده و همچنین نگرانی‌هایی را در زمینه جنگ عراق اعلام کرده است. وی که در نوامبر سال ۲۰۰۲ اولین زنی بود که رهبری اقلیت سنا را بر عهده گرفت، پس از پیروزی دموکرات‌ها در انتخابات میاندوره‌ای آمریکا در ۷ نوامبر سال ۲۰۰۶ اولین سخنگوی خانم در مجلس نمایندگان آمریکا نام گرفت.
>ترامپ در توهین به نانسی پلوسی، تاریخ انقضای خود را پیش انداخت!
هیلاری کلینتون برای«نخستین رئیس جمهورِ زن»ِایالات متحده ی آمریکا شدن همه کار کرد، اما در دو موضوع به زانو درآمد! دو موضوعی که در مقدمه کتاب «آن چه اتفاق افتاد» به اشاره از آن ـ البته به تلخی ـ یاد می‌کند:«روس‌ها» و «اف.بی.آی»
حالا زنی دیگر پای در عرصه گذاشته که امیدهایی را در دل دموکرات‌ها زنده کرده است؛ امیدهایی که حتی می‌تواند آرزوهای برزمین مانده هیلاری کلینتون را برآورده سازد و به حقیقت پیوند دهد. ادعایی بیش نیست اگر بگوییم نانسی پلوسی و هیلاری کلینتون به یک اندازه در موضوعات هم رای و هم‌نظر هستند اما در مقابله با دونالد ترامپ حرف‌هایی می‌زنند که ذهن را به انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا و ماه‌های مانده تا موعد مقرر معطوف می‌کند.
>قانون حق را به دموکرات‌ها می‌دهد؟!
فریدون مجلسی می‌گوید: پیگیری موضوع استیضاح ترامپ از سوی دموکرات‌ها، منطبق بر قوانین جاری آمریکا است زیرا پیشتر در مواجهه با کلینتون نیز وقتی پای یک دروغ آشکار به میان آمد بحث استیضاح او به طور جد، مطرح شد اما هرگز عملیاتی نشد. مجلسی در این موضوع اخیر هم معتقد است؛ دموکرات‌ها ترامپ را قطعاً تا پای چوبه دار خواهند برد اما اعدامی در کار نخواهد بود زیرا در نهایت استیضاح و برکناری یک رئیس جمهور حتی با مختصات عجیب و غریبی به نام ترامپ هم به حیثیت جهانی ایالات متحده ی آمریکا لطمه خواهد زد.
>طرح استیضاح ترامپ ریشه در یک توهین بسیار زشت و قدیمی به نانسی پلوسی دارد
این تحلیلگر مسائل بین‌المللی می‌گوید: طرح استیضاح ترامپ ریشه در یک توهین بسیار زشت و قدیمی به نانسی پلوسی دارد، و آن توهین بالاخره کار دست ترامپ و جمهوری خواهان خواهد داد، هرچند در موضوع فرزند جو بایدن هم ترامپ، پای درون مخمصه‌ای نهاد که خلاصی از آن نمی‌تواند بدون تبعات و هزینه باشد.
مجلسی معتقد است کاری که پلوسی و دموکرات‌ها در کنگره به دنبال آن هستند، هوشمندانه و با رعایت تمامی گرویی‌های لازم است.او در ادامه می‌افزاید: تماس تلفنی ترامپ بی آن که بداند چه عواقب و تبعاتی ممکن است در بر داشته باشد حاوی این پیام است که اساساً رئیس جمهور فعلی ایالات متحده فاقد صلاحیت‌های لازم است و چه‌بسا حتی اگر کنگره هم اقدام به استیضاح وی نکند او خود اندک اندک و با نزدیک شدن به موعد انتخابات به این جمع‌بندی برسد که پیش از اتمام دوران ریاست جمهوری کناره گیری کند.
>جمهوری خواهان نیز پذیرفته‌اند که ترامپ رفتاری عوامانه و دور از شان یک رئیس جمهور دارد
این دیپلمات با سابقه با اشاره به مقایسه ی صورت پذیرفته از سوی رسانه‌ها در نحوه اعلام مرگ ابوبکرالبغدادی و اسامه بن لادن توسط دو رئیس جمهور آمریکا بر این نکته دست می‌گذارد که اینک همقطاران وی در حزب جمهوری خواه نیز پذیرفته‌اند که دونالد ترامپ رفتار عوامانه و دور از شان یک رئیس جمهور کشوری قدرتمند از خود بروز می‌دهد.
>ترامپ به شدت افسرده و به هم ریخته است!
فریدون مجلسی با اشاره به افسردگی، پریشانی و برهم ریختگی این روزهای ترامپ بر این مهم تاکید می‌کند که حتی اگر دموکرات‌ها در موضوع استیضاح نیز خیلی جدی پیگیر نباشند اینک خود ترامپ شکست در انتخابات ۲۰۲۰ را باور کرده زیرا موضوع مطرح شده در رابطه با پسر بایدن دیگر حیثیت و اعتباری برای ترامپ باقی نگذاشت.
مجلسی با اشاره به ادعای ضرر چند صد میلیون دلاری از سوی ترامپ معتقد است این نیز نوعی فرار رو به جلو است و نشان دهنده این واقعیت است که حتی اگر ترامپ با استناد به قوانین استیضاح نیز برکنار نشود قطعا برای باقیمانده ی مدت ریاست جمهوری و ۴ سال بعدی، کوچکترین شانسی برای بازگشت به اقتدار و اعتبار برای وی نباید متصور بود.
>مایک پنس هیچ شانسی ندارد!
فریدون مجلسی در واکنش به احتمال جانشینی مایک پنس و نقش پررنگ او در این روزهایی که ترامپ زیر ضربات استیضاح فرصت حتی فکرکردن نیز ندارد به نکات قابل تاملی اشاره کرده و می‌گوید: جمهوری خواهان به مایک پنس بی اعتماد هستند مضافاً این که چه بسا ترامپ هر ثانیه او را نیز مثل ده‌ها همکار دیگر به طور ناگهانی از کار برکنار کند.
این تحلیلگر مسائل بین‌المللی و آمریکا با اشاره به حضور پررنگ نزدیکان ترامپ ـ فرزندان و داماد وی ـ در حوزه‌های مهم قدرت معتقد است ورود ترامپ به موضوع بایدن و اتهاماتی که به وی زد با عنایت به رفتار خودِ ترامپ حکایت از یک بغض و کینه قدیمی دارد واگرنه و بنابر همان حکایت معروف؛ کسی که بار شیشه دارد که سنگ برنمی‌دارد!
>پلوسی و دموکرات‌ها به آن چه می‌خواسته‌اند، رسیده اند
مجلسی سخت معتقد است که دموکرات‌ها به آن چه می‌خواسته‌اند تا همین جا نیز رسیده‌اند و اما در این میان حضور پلوسی و سابقه توهین ترامپ به پلوسی نیز بر شدت ماجراهای اخیر افزوده تا جایی که می‌توان گفت آن توهین بالاخره یک جایی کار دست ترامپ و جمهوری خواهان
خواهد داد.
فریدون مجلسی در پایان می‌گوید: رفتارهای خارج از عرف دیپلماتیک و خودسری‌ها و گردنکشی‌های ترامپ نه تنها وی را در جامعه آمریکایی بی اعتبار کرد که پایگاه جمهوری خواهان را نیز به شدت لرزان ساخت تا جایی که کمتر پیش بینی می‌تواند حتی احتمال پیروزی مجدد ترامپ را به ذهن‌ها خطور دهد!
واکنش ترامپ: بزرگترین ساحره گیری تاریخ آمریکا
دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در پیامی توئیتری به تصویب قطعنامه‌ای در مجلس نمایندگان این کشور برای رسمیت بخشیدن به روند تحقیقات استیضاح اش واکنش نشان داد. ترامپ در این پیام نوشت: بزرگترین ساحره‌گیری در تاریخ آمریکا! لازم به ذکراست که ساحره‌گیری اشاره به تعقیب و اعدام جادوگران در قرن‌های ۱۵ تا ۱۷ در فرهنگ غربی و آمریکایی دارد و در ادبیات امروزی به تعقیب و مجازات به اتهام‌های مختلف بدون داشتن دلیل و مدرک کافی گفته می‌شود.
>حاضرم متن مکالمه با نخست‌وزیر اوکراین را علنی کنم
دونالد ترامپ در واکنش دیگری نیز در مصاحبه با «واشنگتن اگزماینر» با اشاره به پرونده اوکراین گیت و استیضاح خود مدعی شد: اینها همه به خاطر مکالمه تلفنی است که مکالمه خوبی هم بود. یک وقتی، می‌نشینم؛ شاید هم در یک برنامه زنده تلویزیونی و رونوشت این مکالمه را قرائت می‌کنم تا مردم آن را بشنوند. وی افزود: همه می‌دانند که کار اشتباهی انجام نداده‌ام و به هر حال اتهامات علیه من در مقایسه با آنچه به ۳ رئیس‌جمهوری اسبق آمریکا شامل بیل کلینتون، ریچارد نیکسون و اندرو جانسون نسبت دادند؛ ناچیز است. ترامپ همچنین از عدم تمایل برای مشارکت در روند استیضاح سخن گفت و مدعی شد این اوضاع را برای دیگر روسای جمهوری آمریکا دشوار می‌کند. وی همچنین از شهادت «تیم موریسون» مقام سابق کاخ سفید مبنی بر اینکه در مکالمه تلفنی مذکور به هیچ موضوع نگران‌کننده و نامشروعی پرداخته نشده است، ابراز رضایت کرد.
>ترامپ خطایی نکرده که استیضاح شود
کاخ سفید نیز در واکنش به این موضوع در بیانیه‌ای گفت که رئیس جمهوری آمریکا هیچ خطایی نکرده و فرایند "غیرقانونی" استیضاح به مردم آسیب می‌زند نه به ترامپ.