چرا خیانت به پاره تن‌تان؟

یک جامعه‌شناس: پدر و مادر با چنین اقدامی همان ابتدا به فرزند خود آموزش می‌دهند که سطحی‌نگر باشد
آفتاب یزد- گروه اجتماعی: شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که با مادرانی رو به رو شوید که می‌خواهند تاریخ تولد فرزندانشان را خودشان مشخص کنند، اغلب آن‌ها مناسبتی مثل تولد خودشان یا همسرشان، سالگرد ازدواجشان یا مناسبت‌های دیگر را برای زایمان انتخاب می‌کنند بدون اینکه دلیل منطقی پشت این موضوع داشته باشند. در چند سال اخیر هم تاریخ تولد لاکچری مد شده است و در تاریخ‌های رند شاهدیم که افراد زیادی برای زایمان به بیمارستان‌های خصوصی مراجعه می‌کنند! این کار به ظن خیلی‌ها کودک‌آزاری و نوعی خیانت به کودکان محسوب می‌شود؛ اما هر سال شاهدیم که تولد نوزادانی با تاریخ تولد رند نسبت به سال‌های قبل افزایش می‌یابد به طوری که شواهد عینی نشان می‌دهد در تاریخ ۸/۸/۹۸ نسبت به ۷/۷/۹۷ نوزادان بیشتری متولد شده‌اند. اما چرا خانواده‌ها فکر می‌کنند تولد فرزندانشان در یک تاریخ رند را لاکچری می‌دانند؟ چرا این موضوع امروز به ارزشی در جامعه تبدیل شده است؟
>کودک آزاری لاکچری چیست؟
مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت درباره پدیده سزارین نوزادان در روزهای خاص سال گفته است: این رفتار که در سالهای اخیر در برخی خانواده‌های ایرانی دیده می‌شود نوعی کودک آزاری است که حتی می‌تواند برای نوزاد مرگ آور باشد و در هیچ جای دنیا نمونه ندارد.


حامد برکاتی افزود: زایمان نوزاد باید بعد از ۴۰هفتگی انجام شود تا نوزاد به طور کامل سیر طبیعی تکامل را در دوران جنینی طی کند و همه اعضای بدن کامل شود و در صورتی که قبل از این زمان و مثلا در ۳۷ هفتگی یا حتی ۳۴ هفتگی به روش سزارین به دنیا بیاید، برخی مراحل تکامل این دوره کامل نمی‌شود و به خصوص به علت نارسایی ریه که شایعترین عارضه زایمان زودرس است، در مواردی حتی حیات کودک به مخاطره می‌افتد و این اقدام عجیب می‌تواند برای کودک مرگ آور باشد. پدیده سزارین نوزادان در روزهای خاصی از سال که تاریخ آن رند یا خاص است در مواردی افزایش یافته است که مهمترین آن روز 8/۸/88 بود که میزان زایمان سزارین در این روز نسبت به روز قبل آن تقریبا دو برابر (ثبت ۴۱۹۵ تولد) شد و متاسفانه برخی والدین با این رفتار خود عمل کودک آزاری را برای فرزندشان که عزیزترین فرد زندگی شان است مرتکب می‌شوند زیرا عوارضی که این اقدام به نوزاد و کودک آنها وارد می‌کند بسیار زیاد است و در مواردی می‌تواند جبران ناپذیر باشد.
برکاتی افزود: در سالهای اخیر رفتارهایی در بین مردم جامعه ما مد شده است که در هیچ جای دنیا سابقه ندارد و مثلا رند بودن تاریخ تولد چه فایده‌ای برای زندگی کودک دارد که این چنین سلامت و حیات او را به مخاطره می‌اندازند. توصیه ما به خانواده این نوزادان است که اگر مرتکب چنین رفتار اشتباهی شدند بلافاصله به مراکز جامع سلامت یا پایگاه‌های سلامت مراجعه کنند و نوزادشان را از نظر عوارضی که زایمان زودرس دارد تحت مراقبت قرار دهند زیرا علاوه بر نارسایی ریه خطرات دیگری از جمله ضعف سیستم ایمنی بدن، کامل نشدن هیپوتالاموس، درجاتی از زردی و عوارض دیگری نیز سلامت نوزاد را تهدید می‌کند و حتما باید بررسی شود و در صورت لزوم مراقبت‌های لازم شروع شود ضمن اینکه نوزادانی که به طور غیر طبیعی زود به دنیا می‌آیند با مشکل تغذیه و شیردهی مادر نیز مواجه هستند و در مجموع باید حداقل سه ماه تحت مراقبت باشند و اگر مراقبت‌های استانداردی از آنها نشود، حیات و سلامت آنها با مخاطرات جدی مواجه می‌شود. این نوزادان حتما باید بعد از تولد توسط پزشک معاینه شوند و حتی در مواردی باید برای مدتی در بیمارستان بستری شوند تا عوارض زایمان زودرس بر طرف شود.
>۵۰درصد زایمان‌ها در کشور به روش سزارین
مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت با اعلام رصد موارد سزارین در روزهای خاص و تاریخ‌های رند سال گفت: حدود ۵۰ درصد موارد زایمان در کشور به روش سزارین انجام می‌شود که آمار بالایی است. بر اساس توصیه‌های جهانی باید حدود ۱۵ درصد زایمان‌ها به روش سزارین انجام شود اما در کشور ما این آمار بالاست و حدود ۴۷ درصد اولین فرزند خانواده‌های ایرانی در بیمارستان‌های دولتی و خصوصی به روش سزارین به دنیا می‌آیند. این آمار در بخش خصوصی بیش از بخش دولتی است و البته میزان سزارین در بخش دولتی به علت رایگان شدن زایمان طبیعی در سال‌های اخیر کاهش یافته است.
برکاتی در پاسخ به این پرسش که آیا در روز 8/۸/98 میزان سزارین‌های انتخابی افزایش یافته است یا نه، گفت: بررسی این موضوع در دستور کار است. آمارهای این روز در حال جمع آوری است و پس از تکمیل اعلام می‌شود. هنوز آمار سزارین روز هشتم آبان امسال از همه بیمارستان‌های کشور به وزارت بهداشت واصل نشده است اما در گزارشی که در اختیار رسانه‌ها قرار می‌گیرد، علاوه بر اعلام این موضوع، علل سزارین و جزئیات آماری موارد سزارین در بیمارستان‌های کشور اعلام می‌شود. به گفته وی روزانه بین ۲ هزار تا سه هزار و ۵۰۰ تولد در کشور انجام می‌شود و از ابتدای امسال تاکنون حدود ۷۰۰ هزار نفر در کشور متولد شده‌اند.
>در تاریخ 8/۸/98 چند نوزاد به دنیا آمدند؟
معاون کل وزارت بهداشت نیز در این خصوص گفته است: از نظر سازمان جهانی بهداشت ۱۰الی ۱۵ درصد از کل زایمان‌ها به روش سزارین است.
دکتر ایرج حریرچی در گفت‌‌و‌گوی تلویزیونی اخبار سراسری شبکه خبر با موضوع چگونگی پیشگیری از افزایش زایمان به روش سزارین، گفته بود: قبل از اجرای طرح تحول سلامت آمار سزارین در کل کشور ۵۶ درصد بود که بعد از طرح به ۵۰.۲ درصد رسیده است که در زایمان اول این میزان ۴۹.۴ درصد کاهش پیدا کرده است. وی در ادامه با اشاره به اینکه، آمار زایمان به روش سزارین در کشورهایی مانند هلند ۱۵ درصد، سوئد ۱۶درصد و فرانسه ۲۰ درصد است، افزود: متاسفانه بروز چنین مشکلی (افزایش زایمان به روش سزارین)، ناشی از ضعف فرهنگی دریافت‌کنندگان و ارائه‌دهندگان خدمات است.
وی با بیان اینکه از نظر سازمان جهانی بهداشت ۱۰ الی ۱۵ درصد از کل زایمانها به روش سزارین است، تصریح کرد: بسیاری از افراد تصور خوبی از زایمان بدون درد ندارند که وزارت بهداشت برای از بین بردن این تصور، گام‌های مثبتی را برداشته است، به طوریکه سال گذشته برای ۱۵۰ هزار نفر، هشت جلسه متوالی برگزار کردیم، دو هزار واحد LDR ایجاد کردیم و زایمان طبیعی را صددرصد رایگان کرده و همواره در تلاش هستیم که زایمان بدون درد را ترویج دهیم. به گفته دکتر حریرچی، زایمان به روش سزارین برای نوزاد خطرات و صدماتی چون بروز زردی نوزادی، نارسایی تنفسی و لطمه دیدن بهره هوشی نوزاد را به همراه دارد.
معاون کل وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: در تاریخ ۹۸.۸.۸ در یک بیمارستان خصوصی شمال شهر که روزانه ۱۲ سزارین به طور متوسط انجام می‌داده، ۳۲ سزارین انجام شده و در یک بیمارستان خصوصی جنوب شهر که ۷ سزارین به طور متوسط روزانه انجام می‌داده است، ۲۱مورد در لیست اتاق عمل داشته است. میزان انجام زایمان یک سیر معقولی دارد، اطلاعات و جزییات روند بارداری فقط بین مادر باردار و پزشک او رد و‌بدل می‌شود و تا زمانیکه نتوانیم پرونده الکترونیک را در همه سطوح اجرایی کنیم، نمی‌توانیم به طور مستند مداخله‌ای در اثبات تاریخ زایمان داشته باشیم. در حال حاضر، پرونده الکترونیک سلامت در مراکز دولتی سطح یک کامل انجام می‌شود و در اکثر مراکز با بیمه تعامل دارند و به سمت عملیاتی کردن پرونده الکترونیک سلامت به سطح دو، در حرکتیم.
>به فرزندانتان چه می‌آموزید؟
شادان کریمی جامعه شناس اجتماعی در این خصوص به آفتاب یزد گفت: «باید از خانواده‌هایی که این کار را انجام می‌دهند بپرسیم واقعا چه چیزی را می‌خواهید به فرزندانتان آموزش دهید؟ چون فرزندان از همان بدو تولد در حال یادگیری هستند، بنابراین باید از آنها پرسیده شود با این کار چه چیزی را به فرزندتان می‌آموزید؟ اینکه فرزندتان برای شما وسیله‌ای برای نمایش بیشتر خودتان است؟ به فرزندتان یاد می‌دهید که سطحی نگر باشد و فکر کند که با انجام فعالیت‌های سطحی می‌تواند وجهه اجتماعی کسب کند؟ پدر و مادرها با این کار از همان ابتدای تولد فرزندشان اعلام می‌کنند که شایستگی لازم برای پرورش فرزند را ندارند! این نگاه سطحی ناشی از چشم و هم چشمی است که امروز در جامعه ما رواج دارد و با یک نگاه کلی متوجه می‌شویم اتفاقا چشم و هم چشمی برای همین اتفاقات سطحی است که رایج است، همین اندازه که بگویند فرزند ما تاریخ تولد لاکچری دارد، اسم عجیب و غریب دارد، مدرسه غیر انتفاعی میلیونی درس می‌خواند، سفر‌های خارجی می‌رود و غیره. پدر و مادری که از بلوغ فکری برخوردار باشند هیچ‌وقت چنین کارهایی انجام نمی‌دهند که بخواهد درگیر چشم و هم چشمی شود و با این کار به فرزند خود آسیب برساند.»
او در ادامه افزود: «این مصداق بارز کودک آزاری است، اینکه کودکانشان را نارس به دنیا می‌آورند و آن‌ها را از همان بدو تولد درگیر دکتر و درمان می‌کنند مصداق بارز کودک آزاری است و واقعا وزارت بهداشت باید نسبت به این موضوع واکنشی در خور داشته باشد. حتی به نظر من این موضوع را می‌توانستند در لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان بگنجانند چرا که این کار جرم محسوب می‌شود حتی پزشکانی هم که برای پول بیشتر تن به چنین کارهایی می‌دهند در این کودک آزاری دخیل هستند و باید مورد مجازات قرار بگیرند.»
انتخاب تاریخ تولد لاکچری برای کودکان نمونه بارز کودک آزاری است چرا که این کار بدون هیچ‌گونه پیش زمینه منطقی اتفاق می‌افتد و می‌تواند زمینه ساز مشکلات جسمی زیادی برای نوزادان باشد. این در حالی است که شواهد عینی نشان می‌دهد از نظر مادرانی که می‌خواهند در تاریخ خاصی فرزندشان را به‌دنیا بیاورند رندی و جور بودن عددها تنها دلیل انتخاب تاریخ خاص برای جابه‌جایی تاریخ تولد نوزاد است و آن‌ها بی توجه به خطراتی که نوزاد نارسشان را تهدید می‌کند تنها به دلایل واهی اصرار به این کار دارند.