داستان یک پنالتیِ چیپ


محمد قراگزلو

وقتی غائله رسول خطیبی و دست زدن‌هایش رو به جایگاه ویژه خوابید نوبت به حامد لک رسید تا در بحث با داور پشت دروازه، نواختن ضربه پنالتی را عقب بیندازد. همه این ماجراها که تمام شد فلاش دوربین تلفن‌های همراه از روی سکوها روی دروازه جنوبی و صحنه پنالتی زوم شد اما لحظه‌ای بعد آن همه هوادار و عکاس چیپ‌ترین چیپ تاریخ را با دوربین‌های‌شان ثبت کردند که بعید است بعداً حتی یک بار تماشایش کنند و رغبت آپلود کردنش را بیابند.
علیپور که همین چند روز قبل در ضربه پنالتی مقابل حامد لک ناکام مانده بود به توصیه بیرانوند گوش نکرد و پشت توپ ایستاد اما مشخص نشد چرا تصمیم گرفته به آرام‌ترین و بدترین شکل ممکن ضربه پنالتی‌اش را چیپ بزند. اینجا بود که حامد لک دستش را خواند و سر جایش ایستاد تا راحت‌ترین مهار پنالتی عمرش را تجربه کرده باشد. بعد از این اتفاق فلاش‌ها خاموش شد و همه سر جایشان یخ زدند. فقط یک نیمکت بود که اعضایش مثل دانه‌های لوبیا در آب جوش بالا و پایین می‌پرید و صدای شادی‌شان گوش علیپور، کالدرون و همه پرسپولیسی‌ها را کر کرده بود.


بعد از این واقعه 7 دقیقه بازی طول کشید تا سوت پایان پروسه فاجعه را برای علیپور آغاز کند. اینجا بود که تقریبا ده هزار نفر از آن 16 هزار تماشاچی برای آقای گل سابق شعار«حیا کن رها کن» سر دادند. علیپور سرش را انداخت پایین و آرام آرام به رختکن رفت آن هم وقتی که بازوبند هنوز از بازویش تکان نخورده بود. برای جشن قهرمانی هم از رختکن بیرون نیامد. می‌گویند آنجا اشکش هم سرازیر شده. اسمش را که برای جشن خواندند به جای تشویق، «هو»یش کردند. خیلی تلخ بود.
دوربین‌ها و میکروفن‌ها تمام مسیر میکس‌زون، مقصر فاجعه را دنبال کردند تا بلکه چیزی بگوید و حرفی بزند اما چند متر آن طرفتر همه حرف‌ها را کالدرون زد. سرمربی آرژانتینی در نشست خبری واکنشی نشان داد که داستان را برای علیپور تلخ‌تر می‌کرد. شاید تصور نمی‌کردیم کالدرون چنین واکنش تندی به این فاجعه نشان دهد اما وقتی کلماتش را زیر و رو می‌کنیم به این مهم می‌رسیم که بیراه هم نگفته است.
ساعتی بعد هجمه در فضای مجازی علیه گلزن پرسپولیس شروع شد. خودی‌ها علیپور را نشانه گرفته بودند اما برخی پیشکسوتان، همبازیان سابق و فعلی شروع کردند به حمایت از علی که «خرابش نکنید، مهاجم نداریم، برمی‌گردد و جبران می‌کند». بعد از آن پست معذرت‌خواهی علیپور تا حدودی جو را تلطیف کرد اما کالدرون گفت او به همه توهین کرده و دیگر پنالتی نخواهد زد. حالا اینکه داستان این پنالتی چیپ تا کجا ادامه داشته باشد یا کش بیاید بیشتر به خود علیپور بستگی دارد.