بیژن قاسم‌زاده بازپرس فیلترینگ تلگرام بازداشت شد جراحی در دستگاه قضا

الهام برخوردار
رئیس قوه قضائیه این روزها به عنوان یکی از پرکارترین و محبوب‌ترین مسئولان در کشور شناخته شده است و باید به او دست مریزاد گفت. چرا که بازداشت‌ها و برخوردهای اخیر با فسادهای صورت گرفته چه در ساختار قوه قضائیه و چه در خارج آن، تاکنون مورد حمایت و تایید افکار عمومی قرار گرفته و ابراهیم رئیسی توانسته به خاطر مبارزه علیه فساد بیش از گذشته محبوبیت کسب کند. او بارها تاکید کرده که در مبارزه با مفاسد حتی در درون خود قوه قضائیه ذره‌ای کوتاهی نخواهد کرد و اگر لازم باشد دست آنها را نه از مچ بلکه از بازو قطع خواهد کرد. رئیس قوه قضائیه پیش‌تر در‌مورد فساد در قوه قضائیه گفته بود: «در خود قوه قضائیه رشوه‌هایی اخذ شده است که بهت‌آور است؛ از آپارتمان‌های ششصدمتری گرفته تا ویلاهای چهار هزار متری در شمال که در نوع خود کم‌نظیر است». در راستای همین مبارزه با مفاسد به خصوص درون قوه قضائیه روز گذشته خبر آمد که بیژن قاسم‌زاده بازپرس شعبه دوم دادسرای فرهنگ و رسانه بازداشت شده است. این خبر را ابتدا علی مجتهدزاده وکیل دادگستری در صفحه توئیترش منتشر کرد، در ادامه سخنگوی قوه قضائیه نیز همین خبر را تایید کرد. پیش از این اکبر طبری معاون اجرایی و مدیرکل امور مالی حوزه ریاست قوه قضائیه در دوران ریاست صادق لاریجانی، بازداشت شده است.
غلامحسین اسماعیلی روز گذشته در نشست خبری خود در پاسخ به سوالی در‌باره صحت و سقم و علت بازداشت بازپرس سابق دادسرای فرهنگ و رسانه که در فیلترینگ تلگرام نقش داشته است، گفت: موضوعات را نباید پیوند دهیم. کسی ممکن است هزاران اقدام خوب داشته باشد و ما آن را ارج می‌نهیم اما اگر خطایی مرتکب شود حتما به خطا و اتهام او باید رسیدگی شود. این موضوع ربطی به اینکه قبلا چه احکامی ایشان صادر کرده است ندارد. وی افزود: در پرونده‌ای که قبلا مورد بحث شده در ارتباط با پیگیری عناصری که در داخل قوه قضائیه تحت تعقیب قرار گرفتند، دو نفر از قضات که یکی از قضات شاغل و یکی هم‌ اخیرا بازنشسته شده بود تا امروز بازداشت شده‌اند. سخنگوی قوه قضائیه در ادامه افزود: پرونده در مرحله تحقیقات مقدماتی است و با تکمیل تحقیقات ممکن است افراد دیگری هم تحت تعقیب قرار گیرند. گفته می‌شود بازداشت بیژن قاسم‌زاده در ارتباط با پرونده‌های مفاسد اقتصادیِ درونِ قوه قضائیه صورت گرفته است. با این حال، سخنگوی قوه قضائیه نگفته است که وی در ارتباط با کدام «عناصر بازداشت‌شده» در قوه قضائیه، دستگیر شده است.
این بازپرس پرحاشیه کیست؟


بیژن قاسم‌زاده، بازپرس قوه قضائیه که حکم فیلترینگ تلگرام را در اردیبهشت سال گذشته صادر کرده بود، علاوه بر این، بازپرس پرونده‌های امیرحسین مقصودلو معروف به تتلو، سوشا مکانی و حمید بقایی هم بود. بیژن قاسم‌زاده که در سال ۹۴، رئیس دادسرای ورزش کارکنان دولت بود در سال ۹۴ در یک پرونده پرحاشیه، سوشا مکانی، بازیکن فوتبال، را بازداشت کرد. قاسم‌زاده در همان زمان نسبت به ریش سفیدی در پرونده مکانی واکنش منفی نشان داده و گفته بود: «به عنوان یک ورزشکار و ورزش‌دوست به بزرگان ورزش می‌گویم دستگاه قضایی جای پادرمیانی و ریش‌سفیدی نیست. علی پروین و علی دایی بزرگ هستند، کریم باقری هم عزیز است اما سیر قانونی پرونده باید طی شود. دستگاه قضایی باید فارغ از این مسائل به بررسی پرونده بپردازد. جرمی اتفاق افتاده و جنبه عمومی دارد. قوه قضاییه تحت تاثیر شهرت و مال قرار نمی‌گیرد. آدم مشهور و آدم‌ کارتن‌خواب نزد قانون یکی هستند.»
یک سال بعد یعنی سال ۹۵، در یک پرونده جنجالی دیگر، بیژن قاسم‌زاده، امیر تتلو، خواننده زیرزمینی را بازداشت کرد. تتلو به جرم توهین به قاسم‌زاده که بازپرس پرونده‌اش بود، بازداشت شد. او در یک کلیپ صوتی به قاسم‌زاده توهین کرده بود. مدتی بعد، بیژن قاسم‌زاده در نامه‌ای به تتلو، «از مهربانی و ایثار و گذشت» گفت و اعلام رضایت کرد. این بازپرس در آن نامه، خطاب به تتلو گفته بود: «هرکه بخراشدت جگر به جفا/​ همچو کان کریم زر بخشش؛ چون درختان تو سایه‌گستر باش/​ هرکه سنگت زند، ثمر بخشش»! بدین ترتیب با اعلام رضایت قاسم‌زاده که نشان می‌داد فردی شعردوست است، پرونده تتلو در آن سال بسته شد.
قاسم‌زاده، بازپرس پرونده حمید بقایی معاون اجرایی دولت احمدی‌نژاد نیز بود. پرونده حمید در تابستان ۹۶، یکی از پرونده‌های جنجالی قوه قضائیه بود و درنتیجه این پرونده، او به ۱۵ سال حبس محکوم شد. بقایی در آن زمان، سخنانی را به بیژن قاسم‌زاده نسبت داده بود که قاسم‌زاده در مصاحبه‌ای آن‌ سخنان را تکذیب کرد.
اما یکی از مهم‌ترین پرونده‌ها نزد افکار عمومی که قاسم‌زاده قاضی آن بود پرونده مربوط به فیلترینگ تلگرام بود. او در اردیبهشت سال ۹۷ و در حالی که بازپرس شعبه دوم دادسرای فرهنگ و رسانه بود، حکم فیلترینگ تلگرام را صادر کرد و بدین ترتیب، تمام اپراتورهای ارائه‌دهنده اینترنت موظف شدند که دسترسی کاربران به تلگرام را مسدود کنند. بعد از فیلترینگ تلگرام توسط قاسم‌زاده، یکی از وکلای دادگستری به سبب صدور این حکم از وی شکایت کرد که قاسم‌زاده در این پرونده تبرئه شد. درواقع سال گذشته بعد از صدور دستور فیلترینگ تلگرام، برخی از حقوقدانان و وکلا اقدام قاسم‌زاده مقام قضایی صادرکننده دستور را غیرقانونی دانستند و نسبت به آن واکنش نشان دادند. هشت تن از آنها نیز با توسل به قانون به دلیل «سلب آزادی شخصی افراد ملت» شکایت کردند و دادگاهی برای رسیدگی به این موضوع تشکیل دادند اما بازپرس قاسم زاده که این دستور را صادر کرده خود در جلسه حضور نداشته است. در‌نتیجه تمام اقدامات و اعتراضات به رفع فیلترینگ تلگرام بی‌نتیجه ماند و تا امروز این پیام‌رسان در کشورمان فیلتر ماند.
درواقع از زمان روی کار آمدن سید ابراهیم رئیسی تغییرات زیادی در این نهاد صورت گرفته است و موج مبارزه علیه فساد شدت گرفته است. عملکرد و تصمیماتی که رئیس جدید قوه قضائیه در این مدت اتخاذ کرده است، نشان می‌دهد برخلاف روند ۱۰ سال گذشته که فلسفه و سیاست بخش مهمی از صحبت‌های رئیس قوه قضائیه پیشین را دربر می‌گرفت، رئیس جدید با دستی پر فرصت را غنیمت شمرده و سعی دارد این دستگاه را به روند حقیقی خود بازگرداند و در هر شعاری که داده شده، گامی برای عملیاتی‌شدن برداشته است.