استقبال داخلی و منطقه‌ای از حل اختلافات ایران و عربستان

بخش خبری: اظهارات اخیر مقامات عربستانی و اخبار مربوط به میانجیگری‌های برخی از کشورها برای بهبود روابط تهران-ریاض که بنا به تعبیر ناظران و تحلیلگران سیاسی نوعی چرخش عربستان به سمت ایران تلقی می‌شود، ‌بازتاب گسترده‌ای به نبال داشت.
محمد بن‌سلمان ولیعهد عربستان در گفتگو با شبکه "سی‌بی‌اس" در عین حال که ادعاهای آمریکا در خصوص نقش ایران در حمله به آرامکو را تایید کرد اما با تغییر موضعی آشکار و متناقض از لزوم به کارگیری راه حل‌های سیاسی و مذاکره با کشورمان سخن گفت. در راستای همین تغییر مواضع، اخباری نیز مبنی بر آمد و رفت‌های برخی از میانجی‌ها (پاکستان و عراق) و ارسال پیام‌هایی برای بهبود روابط ایران و عربستان منتشر شده است.
در این میان آنچه مورد توجه مقامات کشورمان و همچنین رسانه‌های داخلی از هر طیف سیاسی قرار گرفته است، علت این تغییر رویکرد و لحن مقامات عربستانی در برابر ایران محسوب می‌شود. براساس برآوردها، مشکلات داخلی و شکست‌های منطقه‌ای عربستان در کنار اقتدار نظامی و دیپلماتیک کشورمان، دلیل عمده این چرخش محسوب می‌شود.
واکنش مثبت و استقبال ایران از مواضع اخیر عربستان برای برقراری آرامش و امنیت در منطقه هم مورد توجه قرار گرفته است.


* لاریجانی: از حل و فصل اختلافات با عربستان استقبال می‌کنیم
در همین ارتباط،رئیس مجلس شورای اسلامی در گفتگو با شبکه قطری الجزیره با بیان اینکه درهای ایران به روی عربستان باز است افزود که از حل اختلاف‌ها با ریاض از طریق گفت‌و‌گو حمایت می‌کنیم چون این گفت وگو مشکلات امنیتی و سیاسی منطقه را حل خواهد کرد.
لاریجانی افزود: از اظهارات محمد بن سلمان ولیعهد عربستان درباره حل و فصل اختلاف‌ها از طریق گفت‌و‌گو با تهران استقبال می‌کنیم.
وی تاکید کرد که گفتگوی ایرانی -سعودی بسیاری از مشکلات امنیتی و سیاسی منطقه را حل خواهد کرد.
رئیس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد که کشورهای منطقه را به تشکیل یک ائتلاف جمعی ویژه در منطقه خلیج فارس با مشارکت همه کشورهای حاشیه آن دعوت می‌کنیم.
لاریجانی بیان داشت که به یمنی‌ها توصیه می‌کنیم که آتش بس را پذیرفته و به عربستان نیز می‌گوییم که این آتش بس به نفع آن است.
*سخنگوی دولت: پیغام‌هایی ازسوی سعودی‌ها به روحانی ارائه شده است
سخنگوی دولت هم از ارسال پیام ازسوی ریاض برای رئیس‌جمهور کشورمان خبر داد.
علی ربیعی در خصوص صحت خبر ارسال پیام ازسوی ریاض گفت: خبر، خبر درستی است. پیغام‌هایی ازسوی برخی سران کشورها از طرف سعودی‌ها به حسن روحانی ارائه شد ولی ایران باید نشانه‌هایی از این موضوع را ببیند. عربستان اگر واقعا به دنبال تغییر رفتار باشد، ایران از آن استقبال می‌کند.
ربیعی بیان کرد: پیام‌هایی ازسوی عربستان به ما رسیده است اما ما باید پیام علنی آن را بدانیم و یکی از پیام‌های آن می‌تواند پایان حمله به یمن باشد. بخشی از طرح «صلح هرمز» نیز کار با همسایگانی نظیر عربستان است بنابراین ایران از این روند استقبال می‌کند.
وی تاکید کرد: از ابتدا خواهان پایان تجاوز به یمن ازسوی عربستان بوده‌ایم و راه حل را آتش‌بس می‌دانیم و آمادگی داریم همه تلاش معنوی خودمان را برای این کار انجام دهیم.
* نخست‌وزیر عراق: ایران و عربستان آماده مذاکره هستند
در منطقه نیز، نخست‌وزیر عراق با استقبال از حل اختلافات ایران و عربستان با بیان اینکه هیچ طرفی جز رژیم صهیونیستی در منطقه به دنبال جنگ نیست،‌ گفت: کشورهای حوزه منطقه خلیج فارس از مذاکره صحبت می‌کنند و ما هم آمادگی خود را برای میزبانی جهت آغاز گفت‌و‌گوها میان طرف‌های درگیر در منطقه اعلام کرده ایم. وی همچنین گفته که ایران و عربستان نیز آماده مذاکره هستند.
عبدالمهدی در مصاحبه با شبکه خبری "الجزیره"، با اشاره به اینکه "همه از پذیرش مذاکرات برای حل بحران سخن می‌گویند"، گفت: باید شبح جنگ را از منطقه دور کرد.
نخست وزیر عراق افزود: معتقدم که عربستان به دنبال صلح و حل بحران می‌گردد و حل بحران یمن، کلید حل بحران در منطقه خلیج فارس است.
وی عنوان کرد: کشورهای درگیر در بحران حوزه خلیج فارس از مذاکره صحبت می‌کنند و عربستان و ایران آماده گفتگو هستند.
این مقام عراقی گفت: برخی از کشورهای منطقه می‌توانند میزبان حل اختلافات و آغاز گفتگو باشند و بغداد یکی از آنهاست.
عبدالمهدی در جریان سفر غیرمنتظره خود به عربستان، بطور جداگانه با سلمان پادشاه و بن سلمان ولیعهد این کشور دیدار و گفت‌و‌گو کرد.وی در جریان این سفر پیشنهاد میانجیگری میان تهران - ریاض را مطرح کرد.
یک مقام دفتر نخست وزیری عراق گفته است عربستان به عادل عبدالمهدی، برای ترتیب دادن نشستی با ایران جهت کاهش تنش‌ها در منطقه چراغ سبز نشان داده است.
عباس الحسنوی گفته است نخست‌وزیر عراق درحال میانجیگری میان ریاض و تهران است و با دو طرف درباره شرایطشان برای مذاکره در تماس است.
وی اضافه کرد: سعودی‌ها پیش از آغاز فرآیند مذاکرات شرایطی دارند و ایرانی‌ها هم به همین ترتیب. ما این شرایط را به طرف دیگر می‌رسانیم. این که بخواهیم دو جناح مخالف در ایدئولوژی، مذهب و اتحاد‌های منطقه‌ای را کنار هم قرار دهیم وظیفه آسانی نیست. حسنوی همچنین گفته است دولت آمریکا هم مذاکره میان دو طرف را پذیرفته است.
* رای الیوم: ولیعهد عربستان پیام‌های آشتی جویانه به سمت ایران فرستاد
در همین حال، روزنامه فرامنطقه‌ای "رای الیوم" در واکنش به مصاحبه اخیر "محمد بن سلمان" با شبکه آمریکایی "سی بی‌اس" تحلیل کرد که سخنان ولیعهد سعودی نسبت به گذشته بی‌سابقه بوده و حاکی از تغییر جدی رویکرد وی و ارسال پیام‌های آشتی جویانه‌ای به سمت ایران است.
این روزنامه نوشت که مصاحبه بن سلمان ولیعهد سعودی با شبکه آمریکایی سی بی‌اس، دارای پیام‌های مهمی درباره تحولات و اوضاع سعودی و منطقه بود.
نخست: بن سلمان در این مصاحبه به عنوان شخص اول و آخر کشورش و نه یک ولیعهد ظاهر شد و به ندرت از "ملک سلمان" پدرش یاد کرد. حتی مسئولیت قتل "جمال قاشقچی" روزنامه نگار و منتقد خاندان سعودی در کنسولگری عربستان در ترکیه را برعهده گرفت و اعلام کرد که مسئول فعلی کشورش است و سه میلیون کارمند زیر دست دارد.
دوم: رویکرد او حتی برعکس گذشته نسبت به ایران آشتی جویانه بود و این کاملا مخالف لحن گذشته وی بود که قبلا حاکی از تشدید امور بویژه درباره ایران و متحدانش در یمن بود.
سوم: ولیعهد سعودی که تحت امر او حمله به یمن آغاز شد، بسیار تمایل داشت که اعلام کند که از همه ابتکار عمل‌های صلح جویانه درباره جنگ یمن حمایت می‌کند و راه حل سیاسی را بر راه حل نظامی ترجیح می‌دهد.
رای الیوم در ادامه با ذکر این مطالب برآورد می‌کند که تفسیر مهم درباره تغییر رویکرد سیاسی و تمایل بن سلمان به صلح در درجه اول به درک فریبی بازمی گردد که ریاض و رهبران آن از متحدان غربی خود بویژه آمریکا خورده اند، کسانی که آنها را تنها و به حال خود واگذاشتند.
رای الیوم نوشت که بن سلمان همچنین عرصه برای میانجیگران در رابطه با ایران را بازگذاشته چه بسا تصادفی نباشد که "عمران خان" نخست‌وزیر پاکستان در سازمان ملل متحد اعلام آمادگی برای میانجی گری در حل تنش میان ایران و عربستان کرد و همزمان "عادل عبدالمهدی" نخست‌وزیر عراق که به ریاض سفر کرده، خواستار واسطه گری برای پایان دادن به اختلاف‌ها بخصوص درباره جنگ یمن است.
رای الیوم نوشت که بن سلمان پس از 5 سال به این نتیجه رسید که در جنگ یمن پیروز نخواهد بود و محور حوثی‌ها - ایران و مقاومت قادر هستند تا توازن قدرت را تغییر دهند، از وضعیت دفاعی به هجومی تغییر موضع دهند و موشک‌ها و پهپادهای آنها می‌تواند تاسیسات نفتی "آرامکو" و تولید نفت آن و همه فرودگاه‌های جنوب عربستان را به تعطیلی بکشانند.
این روزنامه تاکید کرد که شرط بندی ولیعهد عربستان بر روی دفاع آمریکا و اسرائیل از آنها در مقابل ایران واهی بود و ثابت شد که هدف "دونالد ترامپ" رئیس جمهوری آمریکا، باج خواهی مالی مستقیم و غیر مستقیم از اعراب بود.
* گزارش شبکه الجزیره از رد و بدل شدن پیام‌ها میان ایران و عربستان
در همین ارتباط، شبکه "الجزیره" در پایگاه اطلاع‌رسانی خود در گزارشی تحولات اخیر میان ایران و عربستان را مثبت ارزیابی کرد و نوشت که تهران و ریاض در روزهای گذشته پیام‌های آشتی جویانه‌ای در راستای کاهش تنش‌ها با یکدیگر رد و بدل کردند.
پس از حملات به تاسیسات "آرامکو" قیمت نفت به شکل بی‌سابقه‌ای در 28 سال گذشته خیلی سریع افزایش یافت و همه نگاه‌ها به سمت عربستان معطوف شد و نفس‌ها را در سینه‌ها حبس کرد که در ادامه چه رخ خواهد داد و آیا یک جنگ جدید در منطقه خلیج فارس شروع خواهد شد.
الجزیره افزود:برغم شدت ضربه‌ای که سعودی‌ها در مهم‌ترین منبع اقتصادی خود متحمل شدند و به‌رغم تاثیر‌گذاری آن نه تنها در بخش اقتصادی بلکه در سطح سیاسی و امنیتی و قدرت و بازدارندگی و جایگاه راهبردی عربستان، سعودی‌ها به طور مستقیم انگشت اتهام به سوی ایران دراز نکردند و تاکنون تنها به این جملات که "حوثی‌ها از این حملات مبرا هستند"، "این حملات از شمال و نه از جنوب صورت گرفته" و "این حملات با سلاح‌های ایرانی صورت گرفته است" اکتفا کردند، بنابراین لحن سیاسی عربستانی‌ها درباره این حملات بسیار محتاطانه و بی‌سابقه بود.
الجزیره گزارش داد که نخستین نشانه‌های تلاش عربستان برای آرام کردن فضا پس از حمله به آرامکو گزارش روزنامه "وال استریت ژورنال" بود که در آن از موافقت محدود ریاض با آتش بس در یمن و در برخی مناطق از جمله در صنعاء خبر داد.
به‌رغم اینکه این گام در ظاهر در واکنش به ابتکار عمل جنبش انصارالله یمن مبنی بر توقف حملات به خاک عربستان با موشک و پهپاد بود، اما در ذات آن پیام پرواضح و پردلالتی مبنی بر تمایل به کاهش تنش در رابطه با ایران به عنوان همپیمان انصارالله در منطقه بود، بخصوص که وال استریت ژورنال ذکر کرده بود که سعودی‌ها تلاش دارند آتش بس به مناطق دیگر یمن نیز تسری پیدا کند.
تلاش‌های سعودی برای صلح با ایران تنها به پیام‌های غیر مستقیم محدود نشد، بلکه آنها مستقیما نیز از دوستان مشترک خود با ایران خواستند تا با میانجی گری در این روند ورود کنند.
عمران خان نخست‌وزیر پاکستان افشا کرد که در خلال سفر از اسلام آباد به نیویورک در ریاض به دلیل حملات به آرامکو توقف داشته و ولیعهد سعودی از وی خواسته تا برای کاهش تنش‌ها با تهران در منطقه میانجیگری کند و با "حسن روحانی" رئیس جمهوری ایران در این باره گفت‌و‌گو داشته باشد.
الجزیره اضافه کرد که سعودی‌ها به صلح تمایل دارند پس از اینکه "کشتی جاه طلبی" آنها به گردابی رسیده که خدمه آن نمی‌توانند از آن به سلامت خارج شوند؛ آنها در برابر طوفان خم شده‌اند پس از اینکه "طوفان قاطع" در یمن شکست خورد.
استقبال امارات از ابتکار عمل نخست‌وزیر عراق برای برقراری آرامش در منطقه
روزنامه الاخبار لبنان نیز در گزارشی نوشت: در پی تلاش‌های میانجیگرانه نخست‌وزیر عراق برای فروکش کردن شدت تنش در منطقه به نظر می‌رسد امارات بیشتر از عربستان برای آرام شدن منطقه راغب است و موضعی منعطف‌تر نسبت به هم‌پیمان خود نشان داده است.
این روزنامه با اشاره به تحولات و درگیری‌های اخیر در منطقه و تلاش‌های عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق برای فروکش کردن شدت تنش در منطقه، به نقل از یک منبع بلندپایه عراقی نوشت، عبدالمهدی تماس‌ها و دیدارهای محرمانه‌ای را با طرف‌های برجسته محور مقاومت داشته است و نمایندگان وی نیز درباره اوضاع منطقه با طرف‌های مختلف دیدار و گفت‌وگو کرده‌اند.
طبق گفته این منبع، این تماس‌ها شامل ایران، حزب‌الله لبنان و جنبش انصارالله یمن است و شنیده شده که طرف‌های مذکور در این تماس‌ها ابتکار عمل عراق برای فروکش کردن شدت تنش در سراسر منطقه و آغاز گفت‌وگوی سیاسی گسترده در آن را تایید کرده‌اند.
این منبع ادامه داد: به همین منظور حکومت امارات چند پیام‌ تشویقی را به منظور ایجاد یک "راه‌حل اساسی" برای بحران کنونی منطقه برای عبدالمهدی فرستاده است.
الاخبار به نقل از یک منبع عربی دیگر نوشت: امارات تمایل زیادی به حل و فصل هرچه سریعتر بحران و متعهد شدن تمامی طرف‌ها به آتش‌بس نشان می‌دهد؛ چراکه نسبت به حملات نظامی احتمالی جنبش انصارالله نگران است.
سایر اخبار این روزنامه
سهم دلار از ذخایر ارزی جهان به کمترین رقم طی 6 سال گذشته رسید رئیس جمهور در اجلاس سران اتحادیه اقتصادی اورآسیا: جامعه بین‌المللی باید با اتخاذ تصمیمی قاطع با رویکرد یکجانبه گرایانه آمریکا مقابله کند سخنگوی قوه قضاییه اعلام کرد: بازداشت 17 نفر از جمله 2 قاضی در پرونده اکبر طبری استقبال داخلی و منطقه‌ای از حل اختلافات ایران و عربستان سخنی با همسایه فراموشکار وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: افزایش حجم ترانزیت با اجرای موافقتنامه تجارت آزاد با اتحادیه اوراسیا واکنش مسکو به تحریم‌های جدید آمریکا: بی‌پاسخ نمی‌ماند استقبال جوانان آمریکایی از استیضاح ترامپ گروه‌های مقاومت عراق: بزودی از صهیونیست‌ها انتقام می‌گیریم علت وقوع سانحه قطار زاهدان‌ مشخص شد دستور معاون اول رئیس جمهور به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: کاغذ مورد نیاز نشریات دانشجویی مشابه سایر نشریات کشور تامین شود وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اعلام کرد ورود 898 دانشمند برجسته جهانی به کشور دکتر روحانی سالگرد تاسیس جمهوری خلق چین را تبریک گفت