سخنگوی قوه قضاییه اعلام کرد: بازداشت 17 نفر از جمله 2 قاضی در پرونده اکبر طبری

سخنگوی قوه قضاییه در یازدهمین نشست خبری خود از بازداشت 2 قاضی و 17 نفر دیگر در رابطه با اعترافات اکبر طبری از مقامات سابق قوه قضاییه خبر داد.
غلامحسین اسماعیلی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اخیرا اخبار مختلفی درباره اعترافات «اکبر طبری» منتشر می‌شود که شامل اتهاماتی علیه برخی مسئولان قوه قضاییه است، بفرمایید آیا این اخبار صحت دارد و پرونده طبری به کجا رسید؟ گفت: ما در این پرونده نیز مانند سایر پرونده‌ها به لحاظ ملاحظات قانونی اطلاع‌رسانی را از محتوای پرونده انجام ندادیم، منتها از این خلا ایجاد شده برخی سوءاستفاده کردند و موضوعاتی را به عنوان اعترافات متهم یا متهمان این پرونده منتشر کردند که این موضوعات و این اعترافات ادعایی مورد تایید ما نیست.
وی افزود: رسیدگی قضایی خود را بلادرنگ و بدون ملاحظه این و آن انجام می‌دهیم و در همه پرونده‌ها نیز من جمله این پرونده که من در سوال اول هم به نوعی پاسخ دادم که در این پرونده 17 نفر را بازداشت کرده‌ایم. همانطور که اشاره کردم 2 نفر هم از قضات هستند که یک نفر قاضی شاغل و یک نفر هم قاضی بازنشسته است. فعلا عدد متهمان این است و در آینده ممکن است به عدد متهمان اضافه شود، کما اینکه ممکن است از برخی از افراد رفع اتهام شود و پرونده مسیر رسیدگی خود را در چارچوب ضوابط و مقررات قانونی را طی می‌کند.
اسماعیلی درپاسخ به سوالی در باره صحت و سقم و علت بازداشت بازپرس سابق دادسرای فرهنگ و رسانه که در فیلترینگ تلگرام نقش داشته است، گفت: موضوعات را نباید پیوند دهیم. کسی ممکن است هزاران اقدام خوب داشته باشد و ما آن را ارج می‌نهیم اما اگر خطایی مرتکب شود حتما به خطا و اتهام او باید رسیدگی شود. این موضوع ربطی به اینکه قبلا چه احکامی ایشان صادر کرده است ندارد.


سخنگوی قوه قضاییه افزود: پرونده در مرحله تحقیقات مقدماتی است و با تکمیل تحقیقات ممکن است افراد دیگری هم تحت تعقیب قرار گیرند.
سخنگوی قوه قضاییه در رابطه با سرقت از منزل یک نماینده گفت:. اینکه سارق از محل سرقت چه اموالی برده را مالباخته اعلام می‌کند. بعد که دزد دستگیر شد صحتش بررسی می‌شود. واقعیت امر چه بوده را نمی‌دانیم اما این نماینده محترم خودشان اعلام کردند چنین اقلامی در منزل من وجود نداشته وقتی خود مالباخته ادعایی ندارد ما چه بگوییم.
غلاحسین اسماعیلی با بیان اینکه ما در سال جدید املاکی را توانستیم از دست افراد بگیریم، اظهار کرد: اراضی 85 هزار متری در شهرک غرب که دوستان وزارت اطلاعات همکاری کردند و با رای قاضی و با ارزش 5 هزار میلیارد تومان به شهرداری بازگشت و اسناد آن ظرف امروز و فردا در 60 هزار متر صادر می‌شود.
اسماعیلی با بیان اینکه «احکام برخی جاسوس‌ها که در گذشته اعلام کردم نهایی شده» گفت: آقای علی نفریه به دلیل جاسوسی به نفع سرویس اطلاعاتی آمریکا به 10 سال حبس، محمدامین نسب برای جاسوسی برای انگلیس به 10 سال حبس، محمدعلی باباپور به دلیل جاسوسی برای آمریکا به 10 سال حبس و فرد دیگری به جرم جاسوسی برای آمریکا به اعدام محکوم شده که پرونده به دیوان عالی کشور ارسال شده است.
وی سپس یادآور شد: یکی از سرکرده‌های باندهای مواد مخدر نیز که به تنهایی 1062 کیلو مورفین و 4 تن تریاک حمل کرده است و به مجازات اعدام محکوم شده و پرونده برای دیوان عالی کشور ارسال شده است.
وی در پاسخ به سوالی درباره دستگیری 211 دانشجو در علوم پزشکی وزارت بهداشت گفت: بنده مکرر تاکید کردم که همه کسانی که مصاحبه و اطلاع‌رسانی می‌کنند در گفته هایشان دقت داشته باشند؛ الان بر سر موضوعاتی که براساس بی‌دقتی اعلام شده صحبت می‌کنیم. اول مسئولین وزارت بهداشت گفتند متخلفین را به قوه قضاییه معرفی کردیم، بعد گفتند معرفی خواهیم کرد و بعد گفتند جلوی ورود آنان را گرفته‌ایم. مسئولین وزارت بهداشت حرف‌های متناقضی زدند. به ما گزارشی ارائه نشده است. ما اطلاع دقیقی نداریم. بدیهی است وقتی اسامی را اعلام کنند پیگیری می‌کنیم.
وی در ارتباط با حکم تجدید نظر حسین فریدون گفت: دادگاه تجدید نظر در ارتباط با حسین فریدون تصمیم گرفته در مورد سه نفر از متهمان این پرونده نیز تصمیم گرفته شده است. در مورد حسین فریدون هفت سال حبس به پنج سال حبس تقلیل داده شده اما مبلغ مجازات نقدی و مبلغ رشوه گرفته شده باید پرداخته شود. در مورد یک نفر از متهمان این پرونده دادگاه تجدید نظر رای تبرئه صادر کرده است. در مورد یکی از بانوان که یک سوم باقی مانده حکمش تعلیق شد.
اسماعیلی در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت دستور رئیس قوه قضائیه مبنی بر تجدیدنظر در حکم کارگران بازداشت شده هفت تپه اظهار کرد: دادگاه بدوی رای داده و ظرف 20 روز حکم به دادگاه تجدید نظر ارسال می‌شود و این فرصت قابل اغماض نیست؛ اما می‌دانید که به علت کثرت پرونده زمان طولانی در نظر گرفته می‌شود اما در رابطه با این پرونده به محض وصول پرونده، دادگاه تجدیدنظر هم خارج از نوبت اقدام خواهد کرد و هم سیاست رئیس قوه قضائیه اعمال خواهد شد.
سخنگوی دستگاه قضا در خصوص آخرین وضعیت پرونده قائم مقام قالیباف گفت: پرونده به دادگاه ارسال شده و با توجه به پرونده، تاکید بر تسریع در رسیدگی شده است.
اسماعیلی در بخش دیگری از این نشست درباره آرای جدید صادره در پرونده‌های اقتصادی، گفت: ایوب استاد کرمی به جرم مشارکت در اخلال نظام ارزی و پولی از طریق قاچاق عمده ارز به 20 سال حبس، محرومیت دائم از خدمات و مشاغل دولتی و 81 میلیارد تومان جزای نقدی محکوم شد. ولی حاکی پور به جرم مشارکت در اخلال در نظام ارزی و پولی کشور به تحمل 8 سال حبس، محرومیت دائم از خدمات دولتی و پرداخت 5 میلیون و 100 هزار یورو در حق دولت محکوم شده است.
یک وکیل دادگستری خبر داد
بازپرسی که تلگرام را فیلتر کرد، بازداشت شد
یک وکیل دادگستری از بازداشت بازپرس سابق دادسرای فرهنگ‌ و رسانه خبر داد.
به گزارش ایسنا، علی مجتهدزاده در توییتی با اعلام خبر بازداشت بیژن قاسم‌زاده بازپرس دادسرای فرهنگ‌ و رسانه نوشته است که وی در زندان است.
این وکیل دادگستری در این توییت به صدور قرارهای سنگین و دستور فیلتر تلگرام ازسوی این بازپرس سابق دادسرای فرهنگ ‌و رسانه اشاره کرده است.
سایر اخبار این روزنامه
سهم دلار از ذخایر ارزی جهان به کمترین رقم طی 6 سال گذشته رسید رئیس جمهور در اجلاس سران اتحادیه اقتصادی اورآسیا: جامعه بین‌المللی باید با اتخاذ تصمیمی قاطع با رویکرد یکجانبه گرایانه آمریکا مقابله کند سخنگوی قوه قضاییه اعلام کرد: بازداشت 17 نفر از جمله 2 قاضی در پرونده اکبر طبری استقبال داخلی و منطقه‌ای از حل اختلافات ایران و عربستان سخنی با همسایه فراموشکار وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: افزایش حجم ترانزیت با اجرای موافقتنامه تجارت آزاد با اتحادیه اوراسیا واکنش مسکو به تحریم‌های جدید آمریکا: بی‌پاسخ نمی‌ماند استقبال جوانان آمریکایی از استیضاح ترامپ گروه‌های مقاومت عراق: بزودی از صهیونیست‌ها انتقام می‌گیریم علت وقوع سانحه قطار زاهدان‌ مشخص شد دستور معاون اول رئیس جمهور به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: کاغذ مورد نیاز نشریات دانشجویی مشابه سایر نشریات کشور تامین شود وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اعلام کرد ورود 898 دانشمند برجسته جهانی به کشور دکتر روحانی سالگرد تاسیس جمهوری خلق چین را تبریک گفت