رئیس جمهور در اجلاس سران اتحادیه اقتصادی اورآسیا: جامعه بین‌المللی باید با اتخاذ تصمیمی قاطع با رویکرد یکجانبه گرایانه آمریکا مقابله کند

رئیس جمهور امضای موافقت نامه تجاری ایران و اتحادیه اقتصادی اورآسیا را بیانگر دیدگاه جامع و سازنده تهران، همراه با اراده سیاسی قوی در کمک به توسعه روابط اقتصادی - تجاری چندجانبه و منطقه‌ای دانست و از سرمایه‌گذاران اتحادیه اقتصادی اورآسیا دعوت کرد که از ظرفیت‌ها و زیرساختهای گسترده مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی ایران، برای توسعه مناسبات فی‌مابین بهره بگیرند.
دکتر روحانی در اجلاس سران اتحادیه اقتصادی اورآسیا در ایروان پایتخت ارمنستان، با استقبال از هرگونه ‌همکاری‌ با ‌کشورهای ‌عضو اتحادیه ‌اورآسیا در حوزه‌های مالی ‌و بانکی و سرمایه‌گذاری بویژه از طریق مکانیزم‌های جدید و موثر، پیشنهاد کرد کارگروه ویژه‌ای جهت اجرایی‌ نمودن ایده فرصت‌های سرمایه‌گذاری مشترک در حوزه اوراسیایی توسط نمایندگان‌ دولت‌های عضو اتحادیه ‌و جمهوری‌ اسلامی ایران تشکیل شود.
رئیس‌جمهور افزود: نظام جهانی بر پایه چندجانبه‌گرایی و همکاری‌های مشترک کلیه اعضای جامعه بین‌المللی استوار است و همه کشورها به حکم تعهد و مسئولیت بین‌المللی خود و در راستای حفظ صلح، امنیت، ثبات و نظم بین‌المللی، موظف به مقابله با یک جانبه گرایی هستند.
دکتر روحانی ادامه داد: مقاومت و تقابل برخی از کشورها از جمله جمهوری اسلامی ایران با اقدامات‌ خصمانه‌ و یکجانبه‌گرایانه ایالات متحده آمریکا، باعث مواجه شدن این کشور با تحریم‌های شدید و غیر‌انسانی شده است. آمریکا در سال‌های اخیر با اعمال رویکرد یکجانبه و بی‌توجهی به تعهدات، و توافقات بین‌المللی و زیر پا گذاشتن موافقت‌نامه‌های دوجانبه، بسیاری از کشورهای دیگر از جمله؛ چین و روسیه، همچنین تعدادی از متحدین خود را هدف قرار داده است. به اعتقاد ما، جامعه بین‌المللی باید با اتخاذ تصمیمی قاطع و اقداماتی موثر با رویکرد خصمانه و یکجانبه گرایانه آمریکا مقابله نماید. اقدامات قهری آمریکا و استفاده از دلار به عنوان یک سلاح، به تروریسم اقتصادی منجر خواهد ‌شد و زندگی مردم عادی را هدف قرار خواهد داد.


دکتر روحانی ادامه داد: اجرای برجام به عنوان الگوی کارآمدی از موفقیت دیپلماسی چندجانبه برای حل و فصل مسائل بین‌المللی، مستلزم اجرای کامل تعهدات متقابل ازسوی همه امضاکنندگان آن می‌باشد و کلیه اعضاء سازمان ملل، متعهد به رعایت و نیز حمایت از اجرای مفاد آن می‌باشند. جمهوری اسلامی‌ از امضاءکنندگان توافق برجام انتظار دارد در راستای اجرایی شدن آن اقدام نمایند و در شرایط حساس کنونی علاوه بر نقش اعضای باقی‌مانده در برجام، حمایت سایر کشورها از این دستاورد چندجانبه جهت حفظ و ارتقای همکاری‌ها، امنیت و ثبات منطقه‌ای و بین‌المللی ضروری است.
رئیس‌جمهور گفت: جمهوری اسلامی ایران ظرفیت‌ها و زیرساختهای گسترده‌ای در مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی به ‌ویژه در جنوب شامل منطقه آزاد چابهار و شمال کشور شامل امیرآباد در استان مازندران، انزلی در استان گیلان، منطقه آزاد تجاری ارس در آذربایجان شرقی ایجاد نموده و آماده ارائه تسهیلات و امکاناتی ارزشمند برای گسترش همکاری‌های تجاری با اتحادیه اقتصادی اورآسیا است. به همین مناسبت از سرمایه‌گذاران اتحادیه اقتصادی اورآسیا دعوت می‌نمایم از توانمندی‌های مذکور برای توسعه مناسبات فی‌مابین استفاده کنند.
وی گفت: جمهوری اسلامی ایران با تصویب و لازم‌الاجرا نمودن یکی از جامع‌ترین قوانین تشویق و حمایت از سرمایه‌گذاری خارجی، آمادگی دارد میزبان سرمایه‌گذاران و کارآفرینان اتحادیه اقتصادی اورآسیا و برگزاری نشست‌های فرصت‌های سرمایه‌گذاری درآینده نزدیک باشد. در این‌ راستا از هرگونه ‌همکاری‌ با ‌کشورهای ‌عضو اتحادیه ‌اورآسیا در حوزه‌های مالی ‌و بانکی و سرمایه‌گذاری بویژه از طریق مکانیزم‌های جدید و موثر استقبال نموده و پیشنهاد می‌نمایم کارگروه ویژه‌ای جهت اجرایی‌ نمودن ایده فرصت‌های سرمایه‌گذاری مشترک در حوزه اوراسیایی توسط نمایندگان‌ محترم دولت‌های عضو اتحادیه ‌و جمهوری‌ اسلامی ایران تشکیل گردد.
سایر اخبار این روزنامه
سهم دلار از ذخایر ارزی جهان به کمترین رقم طی 6 سال گذشته رسید رئیس جمهور در اجلاس سران اتحادیه اقتصادی اورآسیا: جامعه بین‌المللی باید با اتخاذ تصمیمی قاطع با رویکرد یکجانبه گرایانه آمریکا مقابله کند سخنگوی قوه قضاییه اعلام کرد: بازداشت 17 نفر از جمله 2 قاضی در پرونده اکبر طبری استقبال داخلی و منطقه‌ای از حل اختلافات ایران و عربستان سخنی با همسایه فراموشکار وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: افزایش حجم ترانزیت با اجرای موافقتنامه تجارت آزاد با اتحادیه اوراسیا واکنش مسکو به تحریم‌های جدید آمریکا: بی‌پاسخ نمی‌ماند استقبال جوانان آمریکایی از استیضاح ترامپ گروه‌های مقاومت عراق: بزودی از صهیونیست‌ها انتقام می‌گیریم علت وقوع سانحه قطار زاهدان‌ مشخص شد دستور معاون اول رئیس جمهور به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: کاغذ مورد نیاز نشریات دانشجویی مشابه سایر نشریات کشور تامین شود وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اعلام کرد ورود 898 دانشمند برجسته جهانی به کشور دکتر روحانی سالگرد تاسیس جمهوری خلق چین را تبریک گفت