چاپ برخی نشریات عراقی در چاپخانه‌های ایران!

آفتاب یزد-گروه اجتماعی: رسانه‌های کاغذی در کشور ما زمین خورده‌اند و این موضوع یک واقعیت غیر قابل انکار است، عوامل زیادی در این موضوع نقش دارند اما گرانی و نبود کاغذ در کشور از جمله مهم‌ترین دلایل وضعیت کنونی رسانه‌های مکتوب به شمار می‌آید. وضعیت کاغذ در کشور ما در مرز هشدار قرار گرفته و حتی به گفته برخی مسئولین برای چاپ کتاب‌های درسی نیز این روزها با مشکل روبه‌رو هستیم؛ با این اوصاف اما مافیای کاغذ دور از چشم مسئولین در حال تجارت خود هستند و یکی از دلایل افزایش قیمت کاغذ برای روزنامه‌ها همین مافیای کاغذ است. از رونق افتادن روزنامه‌ها سبب شده تا کار چاپخانه‌ها نیز از رونق بیفتد و حالا چیزی که شاهد آن هستیم این است که کشور‌های همسایه برای اینکه از لحاظ اقتصادی به نفعشان باشد چاپ برخی نشریاتشان را در چاپخانه‌های شهر‌های مرزی کشورمان انجام می‌دهند و برای این کار به مدد مافیای کاغذ از سهمیه کاغذ رسانه‌های مکتوب داخلی استفاده می‌کنند، تجارتی که به نفع خیلی‌هاست اما تنها نتیجه آن به شماره افتادن نفس رسانه‌های مکتوب داخلی است!

>تاریخ تکرار می‌شود
شهریور ماه سال گذشته بود که در پی کاهش ارزش ریال، با هجوم افرادی از کشورهای همسایه به شهر‌های مرزی روبه‌رو بودیم، در این بین هجوم عراقی‌ها به شهرهای خوزستان بیش از همه به چشم آمد. روزانه 1100 عراقی برای خرید از مرز باشماق وارد مریوان می‌شدند و حجم زیادی از کالاهای اساسی زندگی خود را در این شهر فراهم می‌کردند و بعد هم به کشور خودشان باز می‌گشتند. افرادی که اغلب در نقش توریست وارد کشور می‌شدند اما در یک چشم بر هم زدن بازار‌های را خالی می‌کردند؛ به گفته محلی‌ها این موضوع یکی از دلایل افزایش قیمت اقلام به شمار می‌آمد. محلی‌ها می‌گفتند هجوم خریداران عراقی برای خرید، خود عاملی شده برای بالا رفتن قیمت‌ها، تا جایی که برخی از فروشندگان حاضر نیستند جنس‌هایشان را به مردم بومی بفروشند. کار به جایی رسید که حتی برخی از پزشکان متخصص، پذیرش بیماران عراقی را در اولویت خود قرار داده بودند.


تب خرید عراقی‌ها در کشور ما چند وقتی ادامه داشت و در آخر با رسیدگی‌هایی که صورت گرفت مانع حضور و خرید آن‌ها در شهر‌های مرزی شدند. با همه این تفاسیر همین حضور پررنگ همسایگان و خرید آن‌ها ضربه محکمی به اقتصاد کشورمان وارد کرد و سبب شد تا قیمت خیلی از اجناس به طور چشمگیری افزایش یابد. دقیقا زمانی که کشور ما با تحریم‌های ظالمانه روبه‌رو شده بود و توان وارد کردن خیلی از اقلام را نداشت، اقلامی مثل گوشت، مرغ، برنج، روغن و انواع مواد‌خوراکی‌هایی که حق مردم کشورمان بود توسط همسایگان در کشور خودمان خریداری می‌شد و به این طریق قدرت خرید مردممان روز به روز کاهش می‌یافت. حالا اما شاهد همین روند در رابطه با کاغذ و نشریات هستیم و این موضوع نگرانی‌ها را افزایش می‌دهد.

>دیروز اقلام ضروری، امروز کاغذ
واقعیت این است که منابع آگاه در گفت‌و‌گو با آفتاب یزد درباره چاپ نشریات خارجی در چاپخانه‌های شهر‌های مرزی کشورمان گفته اند، در برخی شهر‌های خوزستان روزنامه‌های عراقی با کاغذ داخلی به چاپ می‌رسد، چاپخانه‌ها هم که این روزها به دلیل کم‌رونق شدن مطبوعات کاغذی داخلی، با مشکلات مالی مواجه شده اند، از این موضوع استقبال می‌کنند تا بتوانند روزگار بگذرانند.
این منابع می‌گویند: «چند نشریه عراقی هستند که روزنامه‌هایشان را برای چاپ به اهواز می‌آورند چون در شهر خودشان چاپخانه رول ندارند، دلایل مختلفی برای این موضوع وجود دارد. مثلا اینکه عراق کشور توسعه‌یافته‌ای نیست و امکاناتی ندارند، از طرف دیگر هم تیراژ روزنامه‌های محلی خیلی پایین آمده مثلا بعضی از روزنامه‌های محلی خودمان 100 نسخه چاپ می‌کنند! به همین دلیل هم بازاری فراهم شده تا با توجه به سقوط ارزش‌ ریال، عراقی‌ها برای صرف بیشتر روزنامه‌هایشان را در کشور ما چاپ کنند. آن‌ها وقتی می‌بینند که چاپ نشریاتشان در کشور ما با وجود هزینه حمل و نقل باز هم برایشان به‌صرفه است مسلما این کار را انجام می‌دهند. برای روزنامه‌های عراقی که در چاپخانه‌های ما چاپ می‌شود معمولا از سهمیه کاغذ‌های نشریات داخلی استفاده می‌شود، یعنی کاغذی که برای آن نشریات مصرف می‌شود سهم کاغذ نشریات داخلی است. البته نشریات عراقی که در کشور ما به چاپ می‌رسند خیلی نیستند اما وجود دارند. این موضوع مختص به خوزستان نیست و در اکثر شهر‌های مرزی دیگر هم اتفاق می‌افتد، واقعیت این است که در شهرستان‌ها به قدری تیراژ پایین است که برای چاپخانه‌ها صرفه اقتصادی ندارد و آن‌ها مجبور هستند از این راه گذران کنند. دلیل این موضوع در واقع کم‌میلی نشریات استانی است البته وضعیت اقتصادی نشریات به حدی خراب شده که اجازه تیراژ بالا به آن‌ها نمی‌دهد و در این بین چاپخانه‌ها هم چاره‌ای جز قبول چاپ نشریات خارجی ندارند. البته این مراودات در همه شهر‌های مرزی با کشور‌های همسایه اتفاق می‌افتد اما شرایط امروز کشور ما مخصوصا در حوزه کاغذ مسئله‌ای نیست که بتوانیم حتی از یک مورد این اتفاقات چشم‌پوشی کنیم. چون این موضوع تنها به رسانه‌های مکتوب محلی اختصاص ندارد و در واقع فراگیر است، در همه شهر‌ها رسانه‌های محلی با بحران کمبود و گرانی کاغذ روبه‌رو هستند.»
کاغذ از رسانه‌های مکتوب داخلی دریغ می‌شود یا اینکه به قیمت‌های گزاف به آن‌ها فروخته می‌شود اما بعد می‌بینیم به راحتی در اختیار رسانه‌های مکتوب خارجی قرار می‌گیرد، این در واقع یک فاجعه است چرا که پرواضح است نفس‌های رسانه‌های مکتوب داخلی به شماره افتاده و وضعیت کاغذ آنها را زمین‌گیر کرده، آیا وقت آن نرسیده که به مشکلات رسانه‌های مکتوب رسیدگی شود؟