دیدار معنادار در خیابان 30 تیر

آفتاب یزد- گروه سیاسی: علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی‌صبح دیروز با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه دیدار کرد. دیداری که در ساختمان وزارت خارجه و در محل دفتر محمد جواد ظریف برگزار شد. وی در ابتدای این دیدار با تشکر از اقدامات وزیر امور خارجه کشور به تعریف و تمجید از ظریف پرداخت و گفت: شما در این عرصه، مجاهدانه و خستگی ناپذیر عمل کردید و دستاوردهای بسیاری را برای انقلاب اسلامی‌و نظام جمهوری اسلامی‌به ارمغان آوردید. لاریجانی، محمدجواد ظریف را دیپلماتی ورزیده و باهوش خواند و ادامه داد: شما به عنوان مسئول سیاست خارجی کشور، با جدیت، هوشمندی، پشتکار و با اقتدار از مصالح ملی دفاع
می‌کنید و تلاش‌های شما در عرصه بین المللی موثر بوده است که دشمنان ملت دست به تحریم شما زده اند.
بدیهی است که محمدجواد ظریف هم در این دیدار، از حضور رئیس مجلس شورای اسلامی‌در وزارت امور خارجه تشکر و قدردانی کرده و اظهار کند: با تمام توان از منافع ملی و حقوق ملت در عرصه بین المللی دفاع و حمایت می‌کنیم.
دراین میان اما بسیاری این سوال برایشان مطرح شده است که از چه روی چنین دیداری آنهم با حضور شخص رئیس مجلس در وزارت خارجه صورت می‌گیرد ؟


در نخستین پاسخ به این پرسش مسلم است که بسیاری به تحریم‌های وزارت خزانه داری آمریکا در هفته گذشته علیه ظریف اشاره کنند و اینکه به نظر می‌رسد در پی همین تحریم و به منظور حمایت از وزیر امور خارجه کشورمان، پای لاریجانی را به ساختمان وزارت خارجه باز کرده است .

> دلجویی از وزیر
داریوش قنبری فعال سیاسی با تایید اینکه شکل این دیدار که رئیس مجلس وارد وزارت خارجه برای دیدار و دلجویی از وزیر خارجه شود را باید بی سابقه دانست به آفتاب یزد می‌گوید : واقعیت این است که این روزها شاهد یکسری ناملایمات علیه ظریف هستیم، علی رغم تلاش‌های شبانه‌روزی وی در مسیر پیشبرد اهداف کشور، او با بی‌مهری‌های زیادی روبه رو شد. این اواخر هم که صداو سیما سریالی مثل گاندو را علیه او ساخت و اقدامات وی را وارونه جلوه داد. بدیهی است در شرایطی که ظریف در نبرد با سایر کشورها برای حفظ منافع ملی است در داخل نیز با این ناملایمات روبه‌رو شده است . البته این ناملایمات همیشه بوده است و ظریف همواره در نوک پیکان حمله‌های دلواپسان بوده است . همان برجامی‌که دلواپسان، آن را زیر سوال می‌بردند زمانی که ترامپ از آن خارج شد، به دغدغه آنان تبدیل شد و ظریف را که به خاطر برجام مورد حمله قرار می‌دادند اکنون به خاطر خروج آمریکا از برجام مورد هجمه گرفتند .
وی اضافه کرد: بنابراین بخش عمده دیدار علی لاریجانی به دلجویی از ظریف مربوط است . لاریجانی با این اقدام می‌خواهد بگوید دیدگاهی که علیه ظریف حمله می‌کند و یا گاندو می‌سازد،دیدگاهی نیست که سراسر مردم آن را بپذیرند و اکنون به عنوان نماینده مردم به سراغ ظریف آمده است.
وی درباره اینکه چرا باید لاریجانی نقش نماینده مردم را در این وادی بازی کند، می‌گوید:
به هر حال او رئیس مجلس است و کاری که کرده است ستودنی است و باید باقی مقامات نیز این کار را انجام دهند.

> توصیه ای برای یک دیدار
عبدالله ناصری فعال سیاسی اصلاح طلب اما به نکته دیگری نیز دراینباره اشاره می‌کند و آن احتمال توصیه‌هایی برای این دیدار است. او به آفتاب یزد می‌گوید: تصور می‌کنم باتوجه به اینکه ظریف به عنوان سخنگوی حاکمیت در برجام حضور داشته است، عملا حمایت راس قوا و حضور سران قوا و دیدار با او امر دور از ذهنی نیست. بنابراین بعید نیست این دیدار به خواست نهادهای بالادستی به رئیس مجلس توصیه شده باشد.

> یک فرضیه دیگر!
اما آیا ممکن است این دیدار پیام‌های دیگری هم داشته باشد؟ مثلا پیام‌هایی انتخاباتی از سوی علی لاریجانی؟! برخی بر این اعتقادند که لاریجانی در انتخابات مجلس مانند روال گذشته کاندیدا خواهد شد و عده‌ای هم بر این باورند که او هیچ تصمیمی‌برای نامزدی در انتخابات اسفند ماه 98 ندارد، بلکه به فکر زمینه سازی برای حضور در انتخابات 1400 است. تاکیدات مکرر محمد جواد ظریف مبنی بر اینکه او هرگز در فکر نامزدی ریاست جمهوری نیست، احتمال کاندیداتوری لاریجانی برای ریاست جمهوری را پررنگ‌تر هم می‌کند. علی لاریجانی چه بخواهد در فکر ریاست جمهوری باشد، چه خودش را بازهم برای ریاست مجلس آماده کند ، خوب می‌داند که این روزها شرایط بد اقتصادی کشور و مسائل سیاسی و اجتماعی نامناسب باعث شده است که بسیاری نسبت به صندوق آرا تغییر نگرش بدهند . اینبار اصولگرایان میانه، حامیان دولت، طیف اصلاح طلبان از اقبال لازم برای ورود به پاستور و خانه ملت برخوردارنیستند. ازهمین رو برخی می‌گویند نه علی لاریجانی و نه هیچ یک از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری با توجه به دلزدگی موجود نمی‌توانند پیروزی خود را در انتخابات، تضمین شده بدانند. از همین روست که علی لاریجانی به فکر یک ائتلاف است چرا که به تنهایی پتانسیل پیروزی درانتخابات را ندارد. بنابراین خیلی‌ها تلاش علی لاریجانی و دیدارش با ظریف را غیر مرتبط با نمایش‌های سیاسی یا نشانه‌هایی از ائتلاف‌های پنهانی برای ایفای بازی در انتخابات سال‌های آتی نمی‌دانند .

> انتخاباتی است؟
قنبری درباره انتخاباتی بودن اقدام لاریجانی می‌گوید: قطعا می‌توان تعبیرهای دیگری نیز ازاین دیدار داشت، نزدیکترین این تفسیرها، تفسیرهای انتخاباتی است. اما باتوجه به اینکه جو عمومی، توجه به فضای انتخابات ندارد باید این دیداررا بیشتر یک دیدار حمایتی در راستای پیشبرد منافع ملی دانست تا انتخاباتی. در شرایطی که ظریف مورد تحریم آمریکاست می‌بینیم که همزمان در داخل هم هجمه‌های خاصی علیه ایشان صورت می‌گیرد و به صورت کلی اقدامی‌که آقای لاریجانی کرده ازاین نظر قابل اهمیت است که یک نوع حمایت از منافع ملی و پیشبرد اهداف سیاسی است .
وی ادامه می‌دهد: اما نمی‌توان به صورت کلی اهداف انتخاباتی را هم ندید گرفت، آن هم با توجه به اینکه ظریف، خود از جمله کسانی است که همیشه به عنوان کاندیدای انتخابات 1400 مطرح است تا حدی که در هر مصاحبه ای از او دراینباره نیز سوال می‌شود او هم همواره آن را تکذیب می‌کند. حتی در نشست خبری دیروزش قسم وسوگند یاد کرد که کاندیدای انتخابات نمی‌شود . بنابراین نباید با وجود چنین ظرفیتی دیدار دیروز را عاری از هر نگاه سیاسی انتخاباتی ارزیابی کنیم .
اما از سویی با نگاه ملی که دراین زمینه دارم معتقدم که در شرایط فعلی حمایت از آقای ظریف هدف هر ایرانی از جمله رئیس مجلس باید باشد و معتقدم که باقی نهادها و همه قوا باید از وی دراین شرایط حمایت کنند .


> نزدیکی به دولت
ناصری هم درباره اینکه آیا این دیدار را باید حاوی پیام‌های انتخاباتی یا ائتلافی دانست، پاسخ می‌دهد: در شرایط فعلی که به نظر می‌رسد جریانات افراطی نسبت به گذشته موقعیت قوی‌تری پیدا کرده اند تا پیروز انتخابات شوند ، ائتلاف لاریجانی با دولت ازاین منظر دور از ذهن نیست.
وی درباره نیت انتخاباتی لاریجانی نیز می‌گوید: اگر چنین نیتی هم باشد باز یک امر طبیعی است. همانطور که گفته شد درون اصولگرایان ، جریان مخالف لاریجانی قدرت گرفته است وهرچه قدر این جریان قوی تر شود موقعیت آقای لاریجانی تضعیف‌تر می‌شود، بنابراین آمدن لاریجانی به سمت دولت امر دورازذهنی نیست ولی مطمئنا شخص روحانی و سایر اعضای کابینه و ظریف هم از دیدار دیروز لاریجانی و این نزدیکی دولت و رئیس مجلس با هر نیتی که باشد، استقبال می‌کنند.
دیدار لاریجانی باظریف را نوعی دلجویی بدانیم، اقدامی‌توصیه ای تلقی کنیم یا انتخاباتی، دو نکته را نباید از یاد برد؛ یکی آنکه در شرایط فعلی حمایت از ظریف حمایت از منافع ملی است، دوم آنکه علی لاریجانی یک چهره باهوش سیاسی است که همواره می‌تواند در موقعیت‌های مختلف به طرق مختلف زمین بازی را به سود خود
تغییر دهد.